فلج صورت در کودکان یا سندروم موبیوس

فلج صورت کودکان

سندروم موبیوس یا فلج بلز مادرزادی  یک اختلال عصبی نادر است که با ضعف یا فلج اعصاب چندگانه جمجمه مشخص می‌شود. با اینکه تا به‌حال درمان مشخصی برای از بین بردن کامل این اختلال کشف نشده، اما راهکارهایی برای کنترل و کاهش علائم فلج صورت در کودکان وجود دارد.

سندرم موبیوس یا فلج صورت در کودکان

سندروم موبیوس اختلالی است که سبب فلج یا ضعف در اعصاب جمجمه می‌شود و حداقل یک طرف صورت را درگیر می‌کند. اگر عصب هفتم تحت تاثیر قرار بگیرد، هر دو طرف صورت فلج می‌شود. در این حالت فرد مبتلا نمی‌تواند حالت صورت خود را تغییر دهد.

درگیر شدن عصب ششم نیز سبب می‌شود که چشم قادر به چرخیدن از خط وسط به سمت بیرون نباشد. در‌صورتی‌که موبیوس سندروم عصب هشتم جمجمه را تحت تاثیر قرار دهد، احتمال کاهش شنوایی و ناهنجاری‌های دندان وجود دارد.

در ویدئو زیر فیزیوتراپی بیمار مبتلا به این عارضه را توسط سعید مزین فیزیوتراپ کلینیک مشاهده می کنید:

علائم سندروم موبیوس

علائم سندروم موبیوس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چشم نوزادان مبتلا به این سندروم معمولا دچار استرابیسم می‌شود و آب دهان آن‌ها بیش از اندازه است. از ‌‌آن‌جایی‌که چشم‌های کودک نمی‌توانند به صورت جانبی حرکت کنند، مجبور می‌شود برای دنبال کردن اشیاء سر را بچرخاند. از‌طرف‌دیگر ممکن است به دلیل بازماندن پلک‌ها در هنگام خواب، دچار زخم قرنیه شود.

برخی از کودکان مبتلا به این فلج صورت دارای زبان کوتاه یا ناقص، فک کوچک و شکاف کام هستند. این ناهنجاری‌ها می‌تواند منجر به مشکلات تغذیه، تنفس یا ناتوانی در بلع و مکیدن شود. از‌طرف‌دیگر کودکان مبتلا به شکاف کام ممکن است دچار عفونت گوش میانی شوند. تقریبا نیمی از کودکان مبتلا به موبیوس سندروم دچار ناهنجاری‌های اسکلتی یا چاقی بیش از حد در اندام‌های تحتانی می‌شوند.

برخی دیگر از علائم سندروم موبیوس شامل موارد زیر است:

سندروم موبیوس
علت بروز موبیوس سندرم ناشناخته است و ممکن است چند عامل در آن دخیل باشند.

علت بروز موبیوس سندروم چیست؟

علت ایجاد این سندرم ناشناخته است و به طور دقیق مشخص نیست. اما، به احتمال زیاد موبیوس سندروم چند عاملی است. به این معنی که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد این بیماری نقش دارند. اختلالات ژنتیکی زمانی اتفاق می‌افتد که یک ژن غیر طبیعی از والدین به ارث برسد یا می‌تواند به دلیل جهش ژنتیکی در فرد مبتلا باشد.

برای توضیح علت سندروم موبیوس چندین نظریه مختلف ارائه شده است. یک فرضیه این است که سندروم در نتیجه کاهش یا قطع جریان خون به جنین در حال رشد ایجاد شده است. این کمبود جریان خون می‌تواند ناشی از یک علت محیطی یا ژنتیکی باشد.

سندرم موبیوس چگونه تشخیص داده می شود؟

در حال حاضر هیچ آزمایشی برای تشخیص سندروم موبیوس وجود ندارد و بر اساس علائم فیزیکی و سابقه پزشکی فرد ارزیابی می‌شود. برای اطمینان یافتن از تشخیص ممکن است به معاینات بیشتری مانند اسکن یا MRI مغز نیاز باشد.

سندروم موبیوس
هیچ درمان قطعی برای سندروم موبیوس وجود ندارد

درمان سندروم موبیوس

هیچ درمانی برای سندروم موبیوس وجود ندارد. اما، می‌توان برخی علائم مربوط به آن را کنترل کرد. کودک مبتلا به این سندروم ممکن است به ان مختلفی از جمله مغز‌ و ‌اعصاب، گوش‌ و ‌حلق ‌و بینی، چشم پزشک و جراح پلاستیک نیاز داشته باشد.

مشکلات تغذیه‌ای این کودکان معمولا با افزایش سن بهبود می‌یابد. از‌طرف‌دیگر فیزیوتراپی و گفتار درمانی به این کودکان کمک می‌کند که کنترل بیشتری بر صحبت کردن و غذا خوردن داشته باشند. این درمان‌ها همچنین می‌تواند هماهنگی کلی و مهارت‌های حرکتی آن‌ها را بهبود ببخشد.

مشکلات تغذیه‌ای در کودکان مبتلا به موبیوس سندروم منجر به پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. از‌طرف‌دیگر ممکن است کودکان مبتلا به شکاف کام، برای تراز کردن دندان‌ها و فک، نیاز به ارتودنسی داشته باشند. همچنین برای اصلاح استرابیسم، بهبود توانایی لبخند زدن و رفع تفاوت‌های صورت، اندام و فک در این کودکان ممکن است به جراحی نیاز باشد.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد