روند فیزیوتراپی زانو با دستگاه

فیزیوتراپی زانو با دستگاه
۲۳ آبان ۱۴۰۲

در فیزیوتراپی زانو منتشر شد/ درد یکی از مشخصه‌های تعریف شده برای بروز مشکلات جسمانی است که در شرایط گوناگون ایجاد می‌شود. زانو به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن، نیرویی حدود ۶ برابر وزن را متحمل می‌شود. لذا زانو درد یکی از شایع‌ترین پدیده‌های آسیب جسمی است که به وسیله فیزیوتراپی قابل درمان است.

مفاصل زانو در حدود ۱ میلیون بار در بازه زمانی سالانه، خم می‌شوند و بیشترین تحرک را در بین اعضای بدن دارند و ممکن است بیش از مفاصل دیگر آسیب ببیند. فیزیوتراپی زانو با دستگاه یکی از راهکارهای مؤثر جهت بهبود دردهای زانو است. در این صورت دیگر نیازی به مصرف داروهای بسیار و یا انجام تزریق‌های سخت و دردناک وجود ندارد. فیزیوتراپی زانو با دستگاه یک روند درمانی ساده است که حتی اگر سبب بهبود مفصل نشود، آسیب هم نمی‌رساند اما در خصوص عمل‌های جراحی سنگین، داروهایی با دوز بالا و تزریق‌های دردناک چنین موردی صادق نیست.

بنابراین می‌توان به این نتیجه کلی رسید که فیزیوتراپی زانو با دستگاه به‌عنوان یک درمان اولیه، یک شیوه مؤثر و کاربردی در درمان درد و مشکلات زانو است. یعنی این فرآیند باید در وهله اول درمان، پیش از انجام عمل جراحی و شروع به مصرف دارو انجام شود.

قطعا در خصوص فیزیوتراپی زانو سؤالاتی در باب دستگاه‌های فیزیوتراپی، شرایط، انواع دستگاه و… وجود دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه چطور انجام می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد، فیزیوتراپی زانو با دستگاه نمونه‌ای از درمان است که به وسیله تجهیزات و دستگاه‌های گوناگون انجام می‌پذیرد. این دستگاه‌ها و تجهیزات بسته به نوع نیاز بیمار یعنی نوع درد و محل درد متغیر هستند؛ به صورتی که می‌توان گفت برای درمان دو محل متفاوت، از یک دستگاه استفاده نمی‌شود. هدف دستگاه‌های فیزیوتراپی زانو سرعت بخشیدن به جریان ترمیم بافت آسیب دیده و کاهش درد جهت انجام کارهای روزانه با سهولت و بدون درد است.

به صورت کلی فیزیوتراپی به وسیله دستگاه‌هایی انجام می‌شود که انرژی زیادی را در خود حفظ کرده‌اند. این دستگاه‌ها خاصیت گرمایشی دارند و از طریق نفوذ گرما به اعماق بافت آسیب دیده زانو، سبب بهبود بافت ماهیچه می‌شوند. همچنین برخی از دستگاه‌های فیزیوتراپی خاصیت مغناطیسی دارند و با ارسال فرکانس‌های متعدد، در سلول‌ها جریان الکتریکی ضعیفی ایجاد می‌کنند و در نهایت بافت مورد درمان قرار می‌گیرد. لیزر نیز یکی دیگر از فرمولاسیون‌های دستگاه فیزیوتراپی است که به وسیله روند خاصی به درون دستگاه وارد و خارج می‌شود.

بنابراین فیزیوتراپی زانو با دستگاه با کاربردها و شیوه درمانی متفاوت انجام می‌شود. توجه داشته باشید کلینیک انتخابی شما باید در ارائه خدمات فیزیوتراپی، اطلاعات و مهارت کافی را در خصوص اجرای صحیح فیزیوتراپی بر روی اندام‌های بدن داشته باشد.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه چطور انجام می‌شود؟

فیزیوتراپی زانو با دستگاه چه شرایطی دارد؟

در مرحله نخست اینکه زانوی آسیب دیده شما شرایط فیزیوتراپی را دارد یا خیر، به نظر تخصصی پزشک وابسته است. اما به صورت کلی اگر درد زانو خیلی شدید نباشد و روزانه این درد با شما همراه باشد شما شرایط اجرای فیزیوتراپی را دارید.

مواردی وجود دارند که درد زانو در آن‌ها تنها به گرفتگی و کشیدگی عضلات ختم نمی‌شود؛ به طوری که درد بسیار شدید است و زانو آسیب جدی دیده است. چنین فردی شرایط انجام فیزیوتراپی را ندارد. فیزیوتراپی تنها قادر است دردهای مقطعی عضلات چون کشیدگی، انقباض و گرفتگی، کوفتگی، شکستگی، ترک خوردگی و دردهای روزانه را برطرف کند.

به‌عنوان مثال شخصی که از ناحیه زانو دچار دررفتگی شده است، نمی‌تواند انتظار درمان از طریق فیزیوتراپی را داشته باشد. فیزیوتراپی یک درمان حاصل بخش است، اما تنها در صورتی که برای درمان درد تعریف شده برای آن به کار رود.

چرا فیزیوتراپی زانو باید به وسیله دستگاه‌ انجام شود؟

فیزیوتراپی زانو با دستگاه شیوه‌ای از درمان است که با استفاده از تجهیزات و ابزار گوناگون انجام می‌شود. درست است که روش‌های خانگی این درمان نیز وجود دارند اما در نهایت آنچه که حائز اهمیت است، عملکرد صحیح و نتیجه بخش درمان است. اجرا و اعمال فیزیوتراپی به وسیله دستگاه نوعی از درمان است که الکتریسیته، مغناطیس و جریان‌های انحرافی و ماساژ عضلات را به همراه دارد. انواع دستگاه‌های به کار برده شده در فیزیوتراپی دارای چنین خواصی هستند که اگر بخواهیم از آن‌ها در زمان درمان استفاده نکنیم، درمان بی‌نتیجه خواهد بود.

البته لازم به ذکر است که بخش عمده‌ای از جریان فیزیوتراپی وابسته به حرکات کششی و ورزش‌های خاصی است که افراد باید در منزل انجام دهند. اما با این حال اینکه فکر کنیم تنها به واسطه حضور و انجام حرکات ورزشی و کششی فیزیوتراپی ماهیچه، مفاصل و بافت‌ها ترمیم شده و بهبود می‌یابند، یک نتیجه‌گیری اشتباه است. چرا که حتی اگر حرکات تاثیر مثبتی داشته باشند، باز هم در نهایت پس از گذشت یک بازه زمانی کوتاه درد باز خواهد گشت؛ یعنی درمان ریشه‌ای نخواهد بود و عمیقاً صورت نخواهد گرفت.

انواع دستگاه‌های فیزیوتراپی زانو کدامند؟

همان‌طور که پیش از این گفته شد، فیزیوتراپی زانو با دستگاه، انواع گوناگون دارد که هر کدام ویژگی‌های متمایزی از دیگری دارند و به سبب حضور همین ویژگی‌ها است که در درمان قسمت‌های متفاوت بدن به کار می‌روند. البته در اکثر مواقع تمامی دستگاه‌ها توانای درمان و تراپی کردن یک ناحیه هستند، اما با توجه به نظر پزشک یکی از انواع دستگاه‌ها به علت کاربرد متناسب‌ترش ارجحیت دارد.

انواع دستگاه‌های فیزیوتراپی زانو کدامند؟

لیزر در فیزیوتراپی

طبق مطلبی که ارائه داده شد، لیزر شکلی از نور است. این نور به وسیله روند خاصی در داخل دستگاه‌ فیزیوتراپی تولید شده و از آن خارج می‌شود. به فیزیوتراپی که از طریق دستگاه لیزر انجام شود، لیزرتراپی گفته می‌شود.

از لیزر در فیزیوتراپی در جهت کاهش درد، تسریع در ترمیم و کاهش التهاب استفاده می‌شود. لیزر کم توان به لیزری گفته می‌شود که خروجی دستگاه کم‌تر از نیم وات باشد و لیزر پرتوان به نوعی از لیزر گفته می‌شود که دقیقاً برعکس لیزر کم‌ توان، خروجی بیشتر از نیم وات باشد. لیزر پرتوان می‌تواند سبب ایجاد حرارت روی پوست شود که اگر برای مدت زمان نامعقولی ثابت نگه داشته شود ممکن است سبب ناراحتی بیمار و سوختگی ماهیچه شود. به طور کلی لیزر در تسریع بهبود قسمت‌های مختلف کاربرد دارد، که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• رماتیسم مفصلی
  • شانه درد
  • آرتروز زانو
  • آرتروز لگن
  • آرتروز مچ پا
  • بورسیت لگن و بورسیت شانه
  • بیرون زدگی دیسک کمر
  • تخریب دژنراتیو دیسک کمر
  • تندونیت
  • درد سیاتیک
  • خار پاشنه
  • آرنج تنیس بازان
  • و…‌

البته شایان ذکر است که استفاده از لیزر می‌تواند مانند بسیاری از شیوه‌های درمانی خطرآفرین باشد. نقاطی از بدن وجود دارند که اعمال لیزر بر روی آن‌ها توصیه نمی‌شود و چه بسا منع می‌شود. از جمله این نواحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• استفاده لیزر در اطراف یا روی چشم
  • استفاده از لیزر روی نواحی مبتلا به سرطان
  • استفاده از لیزر برای بیمان مبتلا به صرع
  • استفاده از لیزر در اطراف لگن خانم باردار

مگنت در فیزیوتراپی

استفاده از مگنت در فیزیوتراپی نمونه‌ای از درمان به وسیله مغناطیس است که با عنوان مگنت تراپی شناخته می‌شود. مگنت یکی از انواع فیزیوتراپی زانو با دستگاه است که بسیار شناخته شده‌ می‌باشد. در مگنت تراپی بدن در معرض مغناطیس با موجی از فرکانس‌های پایین قرار می‌گیرد.

از آنجایی که بدن انسان به صورت طبیعی میدان‌های مغناطیسی و الکتریکی دارد، می‌توان گفت که تمامی مولکول‌های موجود در بدم انسان مقداری میدان مغناطیسی در خود دارند. لذا با قرار گرفتن بدن در یک شرایط مغناطیسی مانند مگنت تراپی، فعالیت غشای سلول‌ها به سبب جریان الکتریکی ضعیفی که در آن‌ها ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد. افزایش پتانسیل غشای سلولی تعادل پتانسیل داخل سلولی را ایجاد می‌کند و بهبود عملکرد سلول، افزایش سوخت و ساز و اکسیژن رسانی سلولی را نتیجه می‌دهد.

از جمله مواردی که مگنت تراپی در آن‌ها به کار می‌رود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلات
  • آرتروز کمر یا سیاتیکا در عصب سیاتیک (موجب کمر درد می‌شود)
  • درد عصب سه قلو صورت
  • شکستگی‌های جوش نخورده یا دیر جوش خورده
  • زخم‌های تروفیک
  • رماتیسم مفصل زانو و سایر مفاصل

برق در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با برق از دیگر انواع فیزیوتراپی زانو با دستگاه‌ است که برای بهبود گردش خون، کاهش درد و تسریع ترمیم بافت آسیب دیده زانو از آن استفاده می‌شود. فیزیوتراپی با برق به وسیله دستگاه‌‌هایی که فعالیت آن‌ها با برق یا باتری است، اجرا می‌شود.

دستگاه‌های برق با الکترود‌هایی با پدهای خیس روی بدن بیمار قرار می‌گیرند. این الکترودهای دستگاه حتماً باید بر روی بدن بیمار ثابت شوند. سپس بعد از اینکه این الکترودها به صورت کامل روی بدن بیمار جای گرفتند، جریان الکتریکی خفیفی از طریق الکترودها روی بدن اعمال می‌شود.

شدت جریان الکترودها بستگی به توان تحمل بیمار دارد. یعنی نباید آن‌قدر کم باشد که هیچ حسی را در بیمار به وجود نیاورد و نه اینکه آن‌قدر زیاد باشد که بیمار را دچار آزردگی و ناراحتی کند. در بسیاری از مواقع تنها در حد حس شدن جریان توسط بیمار کافی است. از جمله مواردی که فیزیوتراپی با برق در بهبود آن‌ها نقش دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تسریع ترمیم بافت آسیب دیده زانو
  • کاهش تورم زانو
  • کاهش درد حاد و مزمن زانو
  • کاهش التهاب در تاندونیت و بورسیت
  • تقویت عضلانی زانو
  • از بین بردن تجمع کلسیم در خار پاشنه
  • پیشگیری از تحلیل عضله بدون عصب
  • آرتروز مفصلی زانو
  • کلسیفیکیشن

لازم به ذکر است که شایع‌ترین و محتمل‌ترین خطری که از جانب فیزیوتراپی با برق امکان وقوع دارد، سوختگی است. اگر الکترودها به حد کافی خیس نشوند و یا روی بدن ثابت نشوند، امکان سوختگی وجود دارد. لذا در جریان اعمال فیزیوتراپی با برق باید احتياط‌های لازم عملی شوند.

برق در فیزیوتراپی

فیزیوتراپی زانو با دستگاه در چه شرایطی انجام می‌شود؟

شرایطی برای زانو وجود دارند که بسیار درد آور هستند و نیاز به بهبود دارند. به طور مثال آسیب دیدگی مینیسک، درد پاتلافیمورال، آسیب دیدگی رباط صلیبی، دررفتگی یا پیچ خوردگی زانو و… از جمله شرایطی هستند که در رده مشکلات و آسیب‌های زانو قرار دارند؛ لذا باید بهبود یابند. فیزیوتراپی به وسیله انواع دستگاه‌ها و تکنیک‌های نام برده شده یکی از روش‌های درمانی مناسب برای درد زانو به حساب می‌آید.

اگر در ناحیه زانوی خود احساس درد می‌کنید، یا در شرایط خاص زانوی شما تیر می‌کشد و روزانه به صورت مداوم استخوان درد شدیدی را متحمل می‌شوید، باید هر چه سریع‌تر جهت درمان محل آسیب دیده اقدام کنید. شاید مشکل کنونی زانوی شما با فیزیوتراپی قابل حل باشد؛ اما اگر بگذارید این درد در بازه زمانی طولانی ماندگار شود، حتی ممکن است جراحی‌های سنگین نیز پاسخگوی درمان زانوی شما نباشند.

فیزیوتراپی زانو با دستگاه یک درمان مؤثر برای مشکلات زانو است، اما اینکه شما چه زمانی اقدام به شروع جلسات فیزیوتراپی کنید و حرکات آن‌ را به درستی انجام دهید نیز در روند درمان درد بی‌تاثیر نخواهد بود.