زانو درد به علت آسیب مفصل و غضروف

زانو درد به علت آسیب مفصل و غضروف
۱۷ فروردین ۱۴۰۲

بیماری‌های مفصلی یکی از رایج‌ترین انواع بیماری‌ها هستند که افراد را حتی در سنین پایین درگیر می‌کنند، مانند زانو درد! این دست از بیماری‌های مفصلی علائم گوناگونی دارند، اما سؤال اینجاست که چه راهکاری برای درمان زانو درد به علت آسیب مفصل و غضروف مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

بنابراین، در این مقاله هدف ما ارائه توضیحاتی در رابطه با علت این اتفاق و راهکارهای مؤثر در روند بهبود درد در ناحیه زانو است. در صورتی که شما هم درگیر آسیب‌های مفصلی و غضروفی هستید و زانو درد آزارتان می‌دهد، می‌توانید در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و اطلاعات مناسبی در این خصوص به دست آورید.

دلایل ایجاد زانو درد

زانو درد که بیشتر در افراد مسن شایع بوده، امروزه در میان جوانان هم بروز پیدا کرده است. یکی از دلایل شایعی که برای جوانان مطرح می‌شود، اضافه وزن است. در حقیقت زمانی که وزن افراد از حد توان مفاصل خارج می‌شود، درد در ناحیه کمر و خصوصاً زانو، به شدت رواج می‌یابد. این اتفاق تنها یکی از دلایل شایع و جامع درباره این بیماری است. برای آشنایی با دیگر دلایل، به ادامه این مقاله توجه کنید.

در رفتگی کشکک زانو

در رفتن کشکک زانو باعث بروز زانو درد شدید در ناحیه زانو می‌شود. این اتفاق خود را با ورم نمایان می‌کند. زمانی که این اتفاق برای اولین بار رخ می‌دهد، مراجعه به پزشک کاملاً ضروری است. پزشک ، با جا انداختن این استخوان، اوضاع را بهبود می‌بخشد، اما مشکل دائمی، بعد از اولین جا انداختن رخ می‌دهد! به گونه‌ای که گویا زانو دچار لغزش می‌شود و آغازی می‌شود برای در رفتن‌های بعدی. به همین دلیل درمان این دست از مشکلات زانو، تنها به واسطه جراحی انجام می‌شود و راه حل ساده‌تری برای آن تعریف نشده است.

آسیب در رباط صلیبی پا

در تمامی قسمت‌های بدن که قابلیت تا شدن و خم شدن برای آن‌ها تعریف شده، رباط‌هایی وجود دارد که در صورت پارگی، عملکرد آن مختل می‌شود. این واقعه می‌تواند دلایل مختلفی از قبیل تمرینات سنگین ورزشی، تصادفات، ضرب دیدگی و مواردی از این دسته را دارا باشد؛ در این حالت باید با توجه به شرایط و عامل اتفاق، اقدام به درمان کرد.

در صورت وقوع این اتفاق، انجام برخی حرکات اصلاحی و مخصوص برای ترمیم بافت، به بهبود شرایط کمک خواهد کرد؛ اما در صورتی که شدت آسیب دیدگی زیاد باشد، امکان ترمیم به واسطه تمرینات وجود ندارد و افراد باید به جراحی روی آورند‌.

دلایل ایجاد زانو درد

شکستگی زانو

قطعا این مورد در میان دیگر عوامل آسیب به زانو، شایع‌تر است. اتفاقات مختلفی از قبیل ضرب دیدگی، سقوط، تصادف و مواردی که سبب شکستن استخوان‌های زانو شوند، همگی از عواملی هستند که شدت متفاوتی از زانو درد را به فرد تحمیل می‌کنند. در چنین موقعیت‌هایی، شکستن استخوان‌های سطحی و ضعیف زانو، به مراتب قابل انتظارتر است. از جمله این استخوان‌ها، می‌توان به استخوان پاتلا اشاره کرد که وظیفه اتصال استخوان‌های زیرین و محافظت از آن‌ها را داراست.

به علاوه در قسمت سطحی قرار دارد که بیشتر آن را در معرض وقایع مختلف قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که این استخوان از بافت مقاوم و محکمی تشکیل شده و به راحتی دچار صدمه نمی‌شود؛ اما کاهش سطح کلسیم بدن، عامل تضعیف قوای این استخوان و در نتیجه بروز بیماری پوکی استخوان است.

با توجه به همین مسائل، آسیب دیدگی برای استخوان‌ شدت می‌یابد و می‌تواند عواقب جدی را به همراه داشته باشد. در این سبک از بیماری هم انتخاب شیوه درمانی وابسته به شدت شکستگی است. به طوری که اگر آسیب خیلی جدی باشد، حراجی تنها راهکار درست خواهد بود! اما اگر سطح شکستگی چندان زیاد نباشد و اصطلاحاً در حد مو باشد، می‌توان با درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی و استراحت دادن به پا، مشکل را برطرف کرد.

استئوآرتریت زانو

همانطور که می‌دانید، در محل اتصال استخوان‌ها غضروف قرار دارد تا از سایش و اصطکاک بین استخوان‌ها جلوگیری شود. این غضروف‌ها به واسطه تحرک خیلی بالا و در گذر زمان،‌ دچار تحلیل می‌شوند و در این قسمت‌ها زائده‌های استخوانی شروع به رشد می‌کنند.

این اتفاق سبب تنگ شدن فضای مفصل می‌شود. در نتیجه مایع مفصلی نمی‌تواند حرکت آزادانه‌ای داشته باشد و این خود عاملی برای ایجاد زانو درد می‌شود که همراه با التهاب خود را نمایان می‌کند. راه چاره برای این بیماری، افزایش میزان انعطاف پذیری در قسمت مفاصل زانو است. برای این کار می‌توان از تمرینات تقویتی استفاده کرد. این حرکات به مرور سبب ثبات وضعیف و افزایش انعطاف پذیری می‌شوند. همچنین افراد می‌توانند از این روش‌ها و تمرینات، در جهت پیشگیری استفاده کنند تا مفاصل زانوها آسیبی نبیند.

پارگی مینیسک

در نقاط اتصالی، غضروف‌هایی وجود دارند که نقش ضربه گیر را بازی می‌کنند. در زانو هم، مینیسک غضروفی است که این وظیفه را در برابر فشارهای زیاد وارده و ضربه‌ها، بازی می‌کند. به همین خاطر به عنوان یک بافت مهم در زانو به شمار می‌رود؛ اما مشکلاتی وجود دارد که سلامت این غضروف را تحریک می‌کنند.

این دست از مشکلات، عموماً شامل انجام تمرینات تکراری و سنگین می‌شوند. این فعالیت‌ها به مرور زمان دچار تحلیل این بافت مهم شده و زمینه‌های آسیب به آن را به وجود می‌آورند. به گونه‌ای که حرکات کوچکی از قبیل چرخش زانو، می‌تواند سبب پاره شدن این بافت شود. در چنین شرایطی که مینیسک دچار آسیب شده، زانو قفل می‌کند و در نتیجه فرد در به حرکت در آوردن پای خود، با مشکل مواجه خواهد شد.

عموماً افراد متوجه این آسیب نمی‌شوند و در گذر زمان، وقتی به تحرک افراد صدمه زیادی وارد می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کنند. این آسیب دیدگی و پارگی مینیسک، می‌تواند در دو قسمت داخلی و یا خارجی صورت بگیرد که در هر کدام این مسئله به شکلی متفاوت مورد درمان قرار می‌گیرد.

کشیدگی یا رگ به رگ شدن رباط و عضلات

کشش ناگهانی پا در صورت انجام حرکات مختلف، از جمله دلایلی است که سبب بروز این اتفاق می‌شود. این اتفاق هم از دست مشکلاتی است که سبب زانو درد می‌شود.

آرتریت روماتوئید

آنچه تا کنون گفته شد، شامل بیماری‌هایی بود که به سبب یک عامل بیرونی و فیزیکی رخ داده است! اما علاوه بر این دست از تهدیداتی که برای زانو مطرح است، دسته‌ای از عوامل هم وجود دارد که به صورت خود ایمنی رخ می‌دهند. در حقیقت این عوامل، پاسخی به محرک‌ها هستند. نمونه‌ای از عوامل زانو درد در قالب خود ایمنی، شامل آرتریت روماتوئید است.

این مشکل از جمله بیماری‌های خود ایمنی است که توسط خود بدن رخ می‌دهد. در حقیقت بدن فرد مفاصل و اعضای دیگر را مورد حمله قرار می‌دهد و سبب درگیر شدن این قسمت‌ها می‌شود. در صورت تداوم این حملات‌ به زانو، غشای پوشاننده زانو دچار تورم، سفتی و التهاب می‌شود. نتیجه این اتفاق هم زانو درد شدیدی است که فرد متحمل می‌شود. دارو می‌تواند مرحله اول برای بهبود این شرایط باشد که به دستور و تجویز پزشک، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بعد از این مرحله که درد تسکین پیدا کرد، زمان آن می‌رسد که به واسطه جلسات فیزیوتراپی، توان حرکتی و انعطاف پذیری مفصل افزایش یابد. این بیماری قابل پیشگیری نیست، تنها افراد می‌توانند با مراجعه به موقع، از شدت آن جلوگیری کنند و مانع پیشرفت آن شوند.

روش‌های درمانی رایج

در صورت بروز این آسیب‌ها، اگر شدت تخریب بالا نباشد، امکان ترمیم به واسطه برخی روش‌های درمانی وجود دارد. در اینجا دو نمونه از رایج‌ترین راهکارها و روش‌های درمانی زانو درد به علت آسیب مفصل و غضروف ارائه شده که به واسطه اجرای این راهکارها، می‌توانید مشکل سطحی را برطرف کنید.

روش‌های درمانی رایج

تمرین درمانی

یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی در رابطه با مشکلات مفاصلی، تمرین درمانی است که حتی با عنوان ورزش درمانی هم شناخته می‌شود. از سوی دیگر، تمرین درمانی یکی از اصلی‌ترین بخش‌های فیزیوتراپی است. این روش درمان به وسیله انجام حرکات و تمرینات مختلف اجرا می‌شود. حرکات تمرینی برای بیماری‌های مختلف که سبب درد در مفاصل قسمت‌های متفاوت بدن می‌شود، فرق می‌کند.

این حرکات باید زیر نظر پزشک و به درستی اجرا شوند تا آسیب را تجدید نکنند. تداوم و تکرار این تمرینات، نتایج درستی را به ارمغان می‌آورد. به طوری که بعد از مدتی متوجه خواهید شد که مشکل به طور کامل برطرف شده. بیماران می‌توانند این حرکات را آموزش ببینند و در خانه مورد استفاده قرار دهند تا به مراتب مشکلات را بهبود ببخشند.

از نمونه اهدافی که در اجرای حرکات تمرین درمانی یا ورزش درمانی وجود دارد، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • بهبود انعطاف‌ پذیری مفاصل و عضلات
  • بازیابی دامنه‌ حرکتی وبهبود عملکرد جسمی
  • رسیدن به سطح بهینه‌ی حرکت
  • از بین بردن خشکی و سفتی مفاصل
  • افزایش توان عضلانی
  • بهبود استقامت و تعادل
  • پیشگیری از تشدید مشکلات جسمی
  • بهبود جریان خون
  • بهبود وضعیت روحی بیمار
  • رسیدن به سطح بهینه‌ حرکت
  • از بین بردن خشکی و سفتی مفاصل
  • حفاظت از سیستم عصبی
  • پیشگیری از تشدید مشکلات جسمی

تمامی این موارد، سبب بهبود شرایط برای آسیب دیدگی‌ مفاصل می‌شوند.

در مورد این شیوه اصلاحی، افراد باید به فیزیوتراپیست مراجعه نمایند تا با توجه به نوع و شدت بیماری، برنامه تمرینی تهیه کنند. این برنامه تمرینی مطابق با بیماری زانو درد شما خواهد بود. به طوری که برای کمر درد و یا مشکلات مربوط به مفاصل شانه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

منوال تراپی

از راهکارهای اصلاحی دیگری که در پاسخ به زانو درد مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به منوال درمانی اشاره کرد. این شیوه درمانی که تحت عنوان درمان دستی هم شناخته می‌شود، راه‌حلی است که به واسطه خود فیزیوتراپیست انجام می‌گیرد. از طریق منوال درمانی، تسکین درد و بهبود حاصل می‌شود.

تکنیک‌های فشاری، حرکت دادن مفاصل با سرعت و در جهات معین، جا اندازی مفاصل یا بافت‌های نرم، کشش عضلات و مفاصل و ماساژ عمقی بافت نرم از جمله حرکاتی است که توسط خود فیزیوتراپی انجام می‌شود و روند بهبود را سرعت می‌بخشد.

این کار با اهداف مختلفی اجرا می‌شود که از این نمونه می‌توان به بهبود عملکرد مفاصل و تاندون، بهبود گردش خون و افزایش اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن، تسکین التهاب بافت نرم، تسکین درد، تسریع روند بهبودی، بازیابی توان حرکتی، افزایش انعطاف پذیری مفاصل، بهبود دامنه حرکتی مفاصل، از بین بردن چسبندگی بافت‌ها پس از آسیب دیدگی یا اعمال جراحی، کاهش تنش عضلات، کاهش سفتی و خشکی مفاصل، کمک به دفع سموم و مواد زائد از بدن، افزایش طول عضلات کوتاه شده و جلوگیری از انتشار پیام درد و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

اگر چه این شیوه درمانی عموماً برای مشکلات عضلانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما می‌تواند درد مفاصل را هم کاهش داده و آن‌ها را کنترل کند. به همین خاطر همواره توصیه می‌شود که به هنگام بروز بیماری‌های جسمانی، به پزشک مراجعه کنید تا ریشه و عامل را شناسایی کند و به این واسطه بهترین شیوه درمانی را در اختیار شما قرار دهد.

تمامی آنچه تا کنون گفته شد، می‌تواتد به شما در روند آشنایی با علائم بیماری مرتبط به مفاصل زانو کمک کند. در صورتی که هر گونه درد شدید همراه با التهاب در زانوی خود احساس کردید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، بهره‌گیری از توصیه‌های پزشک است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات