آرتروز کمر و ستون فقرات:علائم و درمان

علائم آرتروز کمر

آرتروز کمر یکی از انواع بیماری‌های ناحیه کمر است که مربوط به ناحیه ستون فقرات می‌شود. عبارت آرتروز حدود ۴۰ الی ۵۰ سال است که در ایران رواج دارد و در اصطلاح انگلیسی استوارتریت نامیده می‌شود. درمان و علائم آرتروز کمر را در ادامه متن مطالعه کنید.

آرتروز کمر به التهاب مفاصل که در پشت ستون مهره‌ها قرار دارند گفته می‌شود؛ آرتروز به عنوان نوعی بیماری تحلیل رونده تعریف می‌شود. علائم و عواملی که به سبب آن‌ها آرتروز کمر رخ می‌دهد نشان می‌دهند که این بیماری بیشتر در سنین پنجاه سال به بالا بروز می‌دهد و سن بالا می‌تواند یکی از بارز‌ترین علائم این بیماری باشد که در اختلال با دیسک و سیاتیک کمر قرار دارد.

البته آرتروز یک بیماری عارضه‌ای است و امکان رخ دادن آن برای افرادی که سن کمی دارند نیز همچنان وجود دارد. با این اوصاف می‌توان به این نتیجه نهایی رسید که علائم، علت بروز، روش‌های درمانی و مدت زمان درمان آرتروز کمر بسیار حائز اهمیت و مورد توجه هستند.

• کمر درد
  • گرفتگی ناحیه کمر
  • احساس سفتی در قسمت پایین کمر
  • ضعف عضلانی کمر
  • عدم ثبات کمر

همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره شد، آرتروز کمر یک بیماری التهابی است که با وجود اینکه تنها مربوط به قسمت پایینی کمر است اما کل ستون فقرات و حتی کل اندام‌ها و عملکرد مطلوب بدن را تحت شعاع خود قرار می‌دهد. از این رو آرتروز کمر مشمول علائمی است که به محض مشاهده و حس کردن آن‌ها باید جهت درمان آن اقدام کنید. پیشروی بیماری آرتروز کمر می‌تواند اثرات مخربی را به همراه داشته باشد.

۱_ کمر درد

شایع‌ترین نشانه بروز آرتروز کمر، کمر درد است که در هنگام صبح شدیداً حس می‌شود.  اگر هنگام انجام یک کار سنگین یا بلند کردن یک جسم سنگین وزن درد شدید و غیرمعمولی را در ناحیه ستون فقرات و کمر خود حس می‌کنید احتمال اینکه دچار آرتروز کمر شده باشید وجود دارد. این درد معمولاً در لحظات خاصی از روز شدت می‌یابد و تداوم دارد و درجه درد آن در صورت عدم پیگیری روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

۲_ گرفتگی ناحیه کمر

احساس گرفتگی در ناحیه کمر به این شکل است که شما در یک آن حس می‌کنید قادر به تکان دادن مهره‌های کمر خود نیستید و باید در همان حالتی که داشتید باقی بمانید. این گرفتگی همانند کمر درد در هنگام بیدار شدن از خواب، بلند کردن جسم نسبتاً سنگین و هر عملی که می‌تواند آرتروز کمر را تحریک کند ظاهر می‌شود.

۳_ احساس سفتی در قسمت پایین کمر

احساس سفتی در کمر مشابه احساس گرفتگی در این ناحیه عمل می‌کند و باعث عدم امکان حرکت عضلات و مهره‌های کمر شما می‌شود. این سفتی با درد همراه است که در هنگام بیدار شدن از خواب و بلند کردن یک جسم سنگین دردی غیرقابل تحمل ایجاد می‌کند. فشردگی عصب سیاتیک می‌تواند این درد را به همراه داشته باشد.

معمولاً علائم آرتروز کمر به سه نشانه کمر درد، گرفتگی و سفتی مهره‌ها و عضلات ختم می‌شوند که در صورت بروز باید تحت درمان و مراقبت پزشکی قرار بگیرند.

۴_ ضعف عضلانی کمر

همان‌طور که از جریان بیماری آرتروز کمر انتظار می‌رود، ضعف عضلانی از علل و نشانه‌های بروز این بیماری است. درد بیش‌ازاندازه کمر، حس گرفتی، کرختی و سفتی در این ناحیه، قوت و استحکام بدن و ستون مهره‌ها و فقرات شخص بیمار را دچار اختلال می‌کنند. بنابراین می‌توان به این مسئله پی برد که ضعف عضلانی به علت علائمی که در پی آن‌ها آرتروز کمر ایجاد می‌شود به عنوان یکی از همین علائم به‌حساب می‌آید.

۵_ عدم ثبات کمر

در بیماری آرتروز کمر، دخیل‌ترین عضو بدن ستون فقرات و مهره‌های بدن هستند که می‌توان گفت به نحوی وظیفه ثبات و استحکام بدن به‌صورت پایدار را بر عهده دارند. از همین جهت اگر آرتروز کمر و تمام عوارضی که با خود به همراه دارد شدت یابند، امکان اینکه شخص بیمار ثبات عضلانی و جسمانی خود را از دست بدهد، به‌صورتی که دیگر نتواند درست راه برود یا حرکات معمول روزانه را انجام بدهد وجود خواهد داشت.

درمان آرتروز کمر

مدت زمان درمان هر بیماری‌ بسته به عواملی متفاوت است و تقریباً نمی‌توان بازه زمانی مشخصی را برای این منظور تعیین کرد. در خصوص مدت زمان درمان آرتروز کمر نیز همین روند در جریان است اما می‌توان گفت که اگر درمان به‌صورت صحیح صورت بگیرد، سلامتی در مدت زمان کم تضمین‌شده است. اما بااین‌حال به شرح عواملی که تعیین کننده مدت زمان درمان بیماری آرتروز کمر و کمر درد هستند، می‌پردازیم.

گاهی بیمار برای درمان مشتاق است و کلينيک درمانی تخصص لازم و کافی را دارد؛ اما متاسفانه سیستم ایمنی بدن به درمان واکنش مناسبی نشان نمی‌دهد و مدت زمان درمان کمی از حد انتظار فراتر می‌رود.

اینکه تمرین‌ها و عمل‌هایی که جهت درمان به کار گرفته می‌شوند چه تأثیری را بر روی بیمار بگذارند بسیار مهم است. اگر تجهیزات و شیوه درمان به اندازه کافی تخصصی و خوب باشد، تأثیر و نتیجه درمان نیز مطلوب خواهد بود.

روش‌های درمان آرتروز کمر

خوشبختانه آرتروز کمر جزء بیماری‌هایی محسوب نمی‌شود که راه حلی برای درمان ندارند و تنها باید تحت کنترل و پیشگیری از شدت باشند. آرتروز کمر در موارد بسیاری به‌صورت کامل  قابل درمان است و می‌توان گفت که اگر شخص بیمار پس از درمان به زندگی سالم خود ادامه دهد، امکان بازگشت بیماری نیز به صفر می‌رسد.

روش‌های درمان آرتروز کمر

کایروپراکتیک

کایروپراکتیک یک روش درمانی است که در آن با شناخت مفاصل بدن، به خصوص ستون فقرات و هماهنگ کردن آن‌ها، به پیشگیری و درمان آسیب‌های مفصلی می‌پردازد. روش درمانی کایروپراکتیک به بهبود عملکرد دستگاه اسکلتی و عضلانی و بهبود آسیب‌های ایجاد شده می‌انجامد.

آرتروز کمر، کمر درد مزمن، درد سیاتیک، التهاب مفاصل و آسیب‌‌های دیسک بین مهره‌ای ازجمله بیماری‌های مربوط به ناحیه کمر و ستون فقرات هستند که با کایروپراکتیک قابل درمان هستند.

فیزیوتراپی

درمان از طریق فیزیوتراپی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های درمانی است که انواع گوناگونی را پوشش می‌دهد. منوال تراپی، لیزر تراپی و مگنت تراپی از نمونه انواع فیزیوتراپی هستند که توسط ین برای درمان آرتروز کمر و بسیاری از بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیزیوتراپی ترکیبی از درمان‌های ماساژی با استفاده از مغناطیس، الکتریک و درمان دستی است که در نهایت نتیجه ثمربخشی از آن حاصل می‌شود.

تمرین درمانی

در حقیقت تمرین درمانی شاخه‌ای از فیزیوتراپی است که در ادامه فیزیوتراپی توسط تعیین می‌شود که شخص بیمار چه حرکات و تمرینی را انجام دهد. تمرین درمانی جهت کشش صحیح عضلات و بهبود حرکتی استخوان‌های بدن در روند درمان بسیار حائز اهمیت است.

سوزن خشک

کاربرد سوزن خشک در درمان بیماری‌هایی چون دردهای مفصلی و مزمن، انواع آرتروز، دردهای مزمن، کمر درد، دیسک کمر و گرفتگی‌های دردناک عضلاتی مشاهده می‌شود. سوزن خشک یا به عبارتی درای نیدلینگ یکی از انواع روش‌های درمانی در فیزیوتراپی است که به بهبود و درمان بسیاری از مشکلات ارتوپدی کمک می‌کند و شیوه درمانی بسیار پرکاربردی است.

درمان به وسیله سوزن خشک به افزایش و بهبود گردش خون موضعی و همچنین درمان گرفتگی و اسپاسم عضلات و نقاط ماشه‌ای یا تریگر پوینت و نیز از بین بردن بافت‌های اسکار ناشی از جراحی می‌انجامد.

با توجه به هرآنچه که در جهت شرح عوامل مربوط به آرتروز کمر گفته شد، اکنون به این نتیجه می‌رسیم که میزان اهمیت درمان این بیماری در جلوگیری و پیشروی شدت درد و ناتوانی بسیار زیاد است. لذا اگر علائم و نشانه‌های بروز آرتروز کمر را در خود مشاهده می‌کنید باید سریعاً تحت درمان قرار بگیرید.

علت بروز آرتروز کمر

با فاکتورگیری از علائم آرتروز کمر، بالطبع لیستی از دلایل وجود دارند که به درد ناشی از آرتروز کمر منتهی می‌شوند. البته بروز این دلایل در افراد گوناگون به‌صورت متفاوت عمل می‌کند و می‌توان چنین برآورد کرد که هر عاملی که بتواند ستون فقرات و مهره‌های کمر را تحت تأثیر خود قرار دهد، امکان اینکه علت بروز این بیماری باشد وجود دارد. همچنین برخی علت‌ها و عوامل ایجاد آرتروز کمر ممکن است به یک‌شکل عمل نکنند و یک فرد را به این بیماری دچار کنند و ستون مهره فرد دیگر را به سبب سیستم ایمن بدنی تحت شعاع قرار ندهند. لازم به ذکر است که آرتروز کمر می‌تواند ریشه در ارث و ژنتیک نیز داشته باشد.

ازجمله این علل بروز آرتروز کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱_ افزایش سن

سن فرد، از نمونه مهم‌ترین دلایل بروز آرتروز کمر است. طبق شرح کوتاهی که عنوان شد، معمولاً آرتروز کمر در سنین پنجاه سال به بالا رخ می‌دهد. دلیل این امر این است که مهره‌ها و ستون فقرات مانند تمامی ارگان‌های بدن به مرور زمان تحلیل می‌روند و نتیجه نهایی درد و ضعف عضلات و مهره‌ها خواهد بود. البته عامل سن در خانم‌ها بیشتر صادق است و می‌توان گفت که درصد بسیاری از مبتلایان به بیماری آرتروز کمر خانم‌هایی با سن پنجاه سال به بالا هستند. این عامل می‌تواند به سبب بارداری، عادت‌های ماهیانه، سیستم ساختاری جنس مؤنث و.. رخ بدهد.

۲_ آسیب دیدگی

آسیب و حوادث یکی از دلایل اصلی بروز هر بیماری هستند. به این صورت که فرد هیچ پیش زمینه‌ای برای بیمار شدن و از دست دادن سلامت جسمانی خود ندارد و به طور کاملاً اتفاقی در اثر یک حادثه و آسیب بیمار می‌شود. برخورد ضربه سنگین و تصادف از شایع‌ترین آسیب‌هایی هستند که در پی آن‌ها در بهترین حالت ممکن آرتروز کمر ایجاد می‌شود و حتی امکان از دست دادن قدرت حرکت و فلج شدن نیز بر اثر ضربه به قسمت‌های مختلف ستون فقرات بالاخص نخاع، وجود دارد.

علت بروز آرتروز کمر

۳_ جنسیت شما

همان‌طور که گفتیم جنسیت ازجمله علت‌های بروز آرتروز کمر تعریف می‌شود و نیز امکان ابتلا به آرتروز کمر در بانوان به نسبت آقایان بیشتر است. این قاعده به سبب سیستم ساختاری، تأثیر هورمون‌ها، بارداری و دوران قاعدگی به وجود می‌آید. لذا بانوان باید بیش از آقایان مراقب سلامت جسمانی و اوضاع ستون فقرات خود باشند.

۴_ وراثت

ارث و ژنتیک دو عامل موثر در ایجاد بسیاری از بیماری‌ها هستند که متاسفانه در بیشتر شرایط تمام تأثیر خود را بر روی جسم می‌گذارند و در قالب بیماری نمایان می‌شوند. بر همین اساس وراثت یا ژنتیک به عنوان یکی از علل بروز آرتروز کمر و انواع مشابه‌ بیماری‌های مربوط به کمر شناخته می‌شود.

۵_ وزن

وزن از نمونه مؤثرترین علل بیماری‌های مربوط به ستون فقرات، کمر و پا است. چرا که وزن زیاد فشار حداکثری خود را بر این سه ناحیه اعمال می‌کند و ناتوانی عضلات و استخوان‌ها پیرو حمل وزن بسیار سبب ایجاد بیماری می‌شود. وزن زیاد می‌تواند مهره‌های کمر را در جریان حرکات معمول زندگی دچار آسیب سازد و فشار بسیاری در هنگام حرکت و خم کردن به آن‌ها وارد کند. لذا اگر دارای اضافه وزن هستید، احتمال ابتلا به آرتروز کمر برای شما وجود دارد.

مشاوره رایگان جهت درمان کمردرد و آرتروز کمر و ارتباط با کلینیک فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی سعید مزین در تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف