فیزیوتراپی آرتروز زانو آیا درمان مناسبی است؟

فیزیوتراپی آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از مشکلات اسکلتی عضلانی است که به دنبال نازک شدن و ساییده شدن غضروف مفصلی هیالین ایجاد می‌شود. ان فیزیوتراپی تمرینات ورزشی خاصی را به بیماران آموزش می‌دهند که عضلات اطراف زانو را تقویت نمایند و میزان درد و ناراحتی را کاهش دهند.

در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره علائم و عوامل خطر آرتروز زانو در اختیار شما قرار دهیم و درباره تاثیر فیزیوتراپی آرتروز زانو صحبت کنیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

فواید انجام فیزیوتراپی برای آرتروز زانو

بر اساس توضیحاتی که ارائه کردیم، فیزیوتراپی آرتروز زانو یکی از شیوه‌های موثر کاهش درد و ناتوانی حرکتی مفصل زانو است که فواید زیر را به همراه دارد.

۱_ تقویت عضلات

یکی از تمرینات فیزیوتراپی آرتروز زانو، تمرینات قوی‌سازی عضله است. انجام تمرینات منظم قوی‌سازی عضلات باعث می‌شود، فشار و تنش روی مفصل کم شود و عملکرد زانو بهبود پیدا کند.

۲_ افزایش انعطاف‌پذیری زانو

تمرینات انعطاف‌پذیری در فیزیوتراپی برای آرتروز زانو باعث افزایش میزان حرکت زانو می‌شود و محدودیت‌های حرکتی را از بین می‌برد.

۳_ کاهش درد و ناراحتی

تمرینات ورزشی فیزیوتراپی آرتروز زانو موجب تقویت عضلات اطراف زانو می‌شود و فشار بر روی مفصل زانو را کاهش می‌دهد. همچنین الکتروتراپی و ماساژ در فیزیوتراپی هم می‌تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد.

۴_ بهبود تعادل و استحکام عضلات با فیزیوتراپی

یکی دیگر از فواید فیزیوتراپی آرتروز زانو افزایش استحکام و پایداری زانو است. تعادل و استحکام مناسب عضلات اطراف زانو باعث می‌شود فشار به طور یکنواخت روی مفصل زانو توزیع شود و خطر از بین رفتن مفصل زانو کاهش پیدا کند.

۵_ آموزش درباره روش‌های مراقبتی

یکی از اقدامات مهم جلسات فیزیوتراپی، آموزش شیوه‌های مراقبت از زانو است. در این جلسات فیزیوتراپیست درباره استفاده از وسایل کمکی، شیوه‌های کاهش وزن و تغیر سبک زندگی توصیه‌هایی را به بیمار ارائه می‌کند.

آیا تزریق برای زانو همیشه درمان مناسبی است؟

راه های درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز زانو به منظور کاهش درد، بهبود عملکرد زانو و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا انجام می‌شود و بر اساس شدت بیماری و نیازهای هر فرد متفاوت است. موارد زیر چند روش درمان آرتروز زانو است.

۱_ تغییر سبک زندگی مبتلایان به آرتروز

یکی دیگر از شیوه‌های موثر برای درمان آرتروز و کاهش درد، تغییر در سبک زندگی و استفاده از روش‌های غیردارویی برای کاهش درد و بهبود عملکرد زانو است. به طور مثال کاهش وزن، استفاده از کفش‌های مناسب و راحت، استفاده از وسایل کمکی مانند عصا یا قلاب زانویی از اقدامات موثر برای کاهش درد آرتروز است.

۲_ دارو درمانی

یکی از راه‌ها درمان آرتروز، تجویز داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای کاهش درد و التهاب است.

۳_ تزریق به زانو

تزریق استروئید یا مواد ضدالتهابی و کورتیزون یکی دیگر از گزینه‌های درمانی کاهش التهاب و درد زانو است.

۴_ فیزیوتراپی آرتروز زانو

جلسات فیزیوتراپی با تمرینات قوی‌سازی عضلات زانو، تمرینات انعطاف‌پذیری، تکنیک‌های آب‌درمانی و الکتروتراپی با هدف تقویت عضلات، افزایش دامنه حرکت و کاهش درد و بهبود عملکرد زانو انجام می‌شود.

۵_ جراحی

برای درمان موارد شدید آرتروز زانو که با دارو درمانی، تغییر سبک زندگی و فیزیوتراپی آرتروز زانو بهبود پیدا نکرده، لازم است جراحی انجام شود.

جراحی برای تعویض مفصل زانو یا آرتروپلاستی یا  برای تمیز کردن بافت‌های تحت تاثیر آرتروز و آرتروسکوپی انجام می‌شود.

۶_ کاهش درد مفصل زانو با استفاده از تکنیک مالیگان

علائم آرتروز زانو چیست؟

آرتروز زانو یک بیماری التهابی مفصلی است که درمان قطعی و مشخصی ندارد و فقط می‌توان با راهکارهایی مانند فیزیوتراپی آرتروز زانو، استراحت و تزریق، علائم آن را کنترل نمود. آرتروز زانو با نشانه‌های زیر همراه است:

۱_ درد  در زانو

یکی از شایع‌ترین علائم آرتروز زانو درد است؛ درد آرتروز به صورت تدریجی شروع می‌شود و در طول زمان شدیدتر می‌شود. معمولا درد زانو هنگام فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و بالا و پایین رفتن از پله، افزایش پیدا می‌کند، اما با استراحت کردن بهتر می‌شود.

۲_ سفتی و محدودیت حرکت زانو

آرتروز زانو باعث سفتی و محدودیت حرکتی در زانو می‌شود. به‌طوری که شخص نمی‌تواند به خوبی زانوی خود را حرکت دهد.

۳_ ورم زانو

تجمع مایع مفصلی در مبتلایان به آرتروز موجب ورم زانو می‌شود.

سایر علائم ابتلا به آرتروز، شنیدن صدای تق تق از زانو، ناپایدار شدن زانو و خالی کردن هنگام راه رفتن است.

دلایل ابتلا و عوامل خطر آرتروز  زانو

آرتروز یا ساییدگی غضروف زانو وقتی اتفاق می‌افتد که در یک بازه زمانی طولانی، فشار مضاعفی به زانو‌ وارد شود و غضروف به دلیل عدم تحمل فشار درگیر ساییدگی شود. بنابراین دلایل ابتلا به آرتروز زانو شامل موارد زیر است.

۱_ بالارفتن سن

پیری و افزایش سن از عوامل خطر اصلی ابتلا به آرتروز زانو است.

۲_ ژنتیک

سابقه ابتلا اعضای خانواده به آرتروز زانو از عوامل مهم دیگری است که باعث ابتلا به آرتروز می‌شود.

۳_ آسیب‌های مفصلی

آسیب‌ها و ضربه‌های قوی به زانو ممکن است باعث صدمه به بافت‌های مفصلی و آرتروز شود.

۴_ اضافه وزن

چاقی و وزن بیش از حد موجب تحمیل فشار به زانوها می‌شود و موجب فرسایش بافت مفصلی زانو می‌شود. به همین دلیل افراد چاق علاوه بر کاهش وزن، از فیزیوتراپی آرتروز زانو هم استفاده کنند تا عضلات اطراف زانو را برای تحمل فشار قوی‌تر نمایند.

۵_ بیماری‌های مرتب با آرتروز

برخی از بیماری‌ها و شرایط پزشکی مانند روماتوئید آرتریت، نقرس، بیماری‌های متابولیک و عوامل التهابی خطر ابتلا به آرتروز زانو را افزایش می‌دهند.

۶_ مشاغل و ورزش‌های سنگین

استفاده طولانی مدت و بیش از حد از زانو در فعالیت‌هایی مانند ورزش‌های سنگین، کارهایی که نیاز به خم شدن زانو دارند، موجب آسیب به بافت‌های مفصلی زانو و نیاز به فیزیوتراپی آرتروز زانو می‌شود.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد