نظرات بیماران فلج صورت

نظرات بیماران فلج صورت
۱ اسفند ۱۴۰۲

کشیده شدن یک طرف از صورت، احساس ضعف و بی حسی در همان ناحیه، افتادگی پلک، خشکی چشم، کج شدن گوشه دهان، سرازیر شدن آب دهان، ریزش اشک از چشم و اختلال در حواس پنج‌گانه از جمله چشایی جزو علامت‌هایی هستند که نشان می‌دهند به فلج بلز مبتلا شده‌اید. تجربه فلج بلز برای هیچ یک از بیماران با هر جنسیتی و در هر سنی خوشایند نیست، آیا درمان قطعی فلج بلز  امکانپذیر است؟

آیا تاثیر فیزیوتراپی بر فلج بلز واقعی است؟

بله حیاتی‌ترین درمان در کنار دارو، درمان فلج بلز با فیزیوتراپی است. در اثر فلج بلز، عضلات کوتاه و کشیده می‌شوند. در نتیجه دائما در حال انقباض هستند. فیزیوتراپیست با تمرینات ورزشی برای صورت به باز شدن این عضلات و جلوگیری از عواقب احتمالی فلج بلز کمک می‌کند. 

البته خیلی از پزشکان بر این باورند که تمرینات فیزیوتراپی باید بعد از دارو درمانی و رفع التهابات ناشی از این فلج صورت بگیرد؛ زیرا ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. فیزیوتراپیست ممکن است از روش‌های زیر برای بیماران مبتلا به فلج بلز استفاده کند:

نظرات بیماران فلج صورت

در ادامه به رایج ترین سوالات شما و نظرات بیماران فلج صورت میپردازیم…

۱_ تنها راه درمان فلج بلز چیست؟

شاید راهکارهایی مانند مصرف دارو به‌صورت خوراکی و تزریقی به بهبود شما کمک کند. اما اگر نظرات بیماران فلج صورت را بخوانید، فیزیوتراپی تنها راه درمان آن شناخته شده است.

۲_ فیزیوتراپیست چه تمریناتی را برای خانه آموزش می‌دهد؟

ضربه زدن با انگشتان به پشت گوش، جویدن آدامس، غنچه کردن لب ها و پس از آن خندیدن، باد کردن بادکنک و… جزو تمریناتی است که فیزیوتراپی برای انجام در منزل پیشنهاد می‌دهد.

۳) فیزیوتراپی فلج بلز چند جلسه طول می‌کشد؟

تعداد جلسات فیزیوتراپی به شدت بیماری بستگی دارد و برای همه یکسان نیست.

۴_ دوره فلج بلز چند ماهه است؟

به طور معمول بیش‌تر بیماران، ۲ ماه تجربه فلج بلز را داشتند. همچنین بعد از ۲ هفته به طور تدریجی بهبود پیدا کردند و تقریبا بعد از ۲ الی ۳ ماه کاملا خوب شدند. ولی این مدت می‌تواند بسته به شدت بیماری، شرایط خود بیمار و زمان شروع درمان تا ۶ ماه طول بکشد.

۵_ اولین علامت‌های فلج بلز چیست؟

با پرسش و پاسخ در مورد فلج بلز متوجه شدیم خیلی از بیماران با شکایت ریختن اشک از چشم به دکتر چشم مراجعه کردند. سپس متوجه فلج بلز و آثار آن در صورت خود شدند.

۶_ آیا بعد از درمان فلج بلز، آثاری هم باقی می‌ماند؟

خیلی از بیماران درباره دوره بعد از درمان می‌گویند که در ظاهر کاملا خوب شده‌اند. ولی گاهی احساس درد دارند یا در صورت خمیازه کشیدن عضلات برخی نواحی صورت کج می‌شوند. اما به مرور تمام این موارد از بین می‌روند.

۷_ چگونه با کمک طب سنتی فلج بلز را درمان کنیم؟

تغییر رژیم غذایی، ماساژ درمانی، ورزش ناحیه فلج شده با روغن کرچک یا سیاه دانه و طب سوزنی

۸_ علت ابتلا به فلج بلز در دوران بارداری چیست؟

خیلی از خانم‌ها در دوران بارداری یا بعد از زایمان، تجربه فلج بلز را داشتند. افزایش وزن، فشار خون بالا، استرس دوران بارداری و تضعیف سیستم ایمنی احتمال بروز این عارضه را در دوران بارداری افزایش می‌دهند.

۹_ آیا فلج بلز قابل درمان است؟

در ویدئو زیر دکتر سعید مزین در رابطه با میزان قطعیت درمان فلج بلز صحبت میکنند… 

فلج صورت بلز چگونه با فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

در جلسات ابتدایی فیزیوتراپیست از شما سوالاتی درباره زمان شروع علامت‌ها و سابقه پزشکی‌تان می‌پرسد. همچنین بررسی می‌کند که شدت فلج بلز تا چه اندازه بوده و چه مقدار عضلات صورت شما را تحت تاثیر قرار داده است. فیزیوتراپیست بعد از بررسی کامل وضعیت، یک طرح فیزیوتراپی اختصاصی ارائه می‌دهد که عملکرد عضلات صورت را خیلی سریع بهبود ببخشد و بر درمان آن موثر باشد. 

تمرینات فیزیوتراپی برای فلج بلز ابتدا با تمرین‌های ماهیچه‌ای شروع می‌شود. در واقع با این تمرین‌ها، فعالیت عمومی عضلات صورت بهبود پیدا می‌کند و فیزیوتراپیست تمرین‌های مخصوص فلج بلز را شروع می‌کند. با ورزش‌های مخصوص و تکنیک‌هایی مانند طب سوزنی، لیزر درمانی و… قدرت عضلات صورت شما افزایش پیدا می‌کنند.

تکنیک‌های فیزیوتراپی برای درمان فلج بلز

همان‌طور که شدت این عارضه در همه افراد یکسان نیست، فیزیوتراپیست هم از روش یکسانی برای همه استفاده نمی‌کند. ممکن است برخی بیماران با یک تکنیک و برخی با چند تکنیک درمان می‌شوند. یعنی شدت بیماری، سن و سرعت پیشرفت بهبود بیماری می‌توانند روی انتخاب این تکنیک‌ها تاثیر بگذارند.

سعید مزین، فیزیوتراپی در سعادت اباد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات