درمان بیرون زدگی دیسک گردن بدون جراحی

درمان بیرون زدگی دیسک گردن

دیسک‌های بین مهره‌ای مانند یک بالشتک پلاستیکی پر از مایع هستند که امکان حرکت مهره‌ها را بدون وارد آمدن فشار به یکدیگر فراهم می‌کنند. زمانی که به دلیل فشار زیاد وارد شده به دیسک گردن، دیسک پاره شود و بخشی از آن بیرون بزند، می‌گوییم بیرون زدگی دیسک گردن اتفاق افتاده است.  خوشبختانه درمان بیرون زدگی دیسک کمر با انجام فیزیوتراپی قابل درمان است…

درمان از طریق فیزیوتراپی به دلیل آسیب‌زایی کمتری که نسبت به جراحی دارد، راهی مناسب برای درمان این عارضه است. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با نحوه درمان و رفع مشکل بیرون زدگی در ناحیه دیسک گردن آشنا کنیم.

این مشکل می‌تواند خطرات بسیار زیادی را به همراه داشته باشد و حتی باعث فشار آوردن به اعصاب مختلف نیز شود. شناخت علائم و روش‌های درمان بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند به افرادی که دارای این مشکل هستند کمک کند تا راحت‌تر با این مشکل کنار بیایند. جراحی و فیزیوتراپی راه‌های رایجی برای درمان بیرون زدگی دیسک گردن هستند.

آیا تنها راه درمان بیرون زدگی دیسک گردن جراحی است؟

خیر. یکی از روش‌های درمان بیرون زدگی دیسک گردن جراحی است؛ اما اولویت پزشکان استفاده از روش‌های غیر جراحی برای درمان این مشکل می‌باشد. تعداد کمی از افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، برای درمان نیاز به جراحی دارند و اگر درمان‌های محافظه کارانه بعد از ۶ هفته نتوانند علائم را بهبود بخشند، ممکن است بیمار بسته به نظر پزشک نیاز به جراحی داشته باشد. در غیر این صورت استفاده از سایر روش‌های درمانی از جمله اصلاح سبک زندگی، ورزش کردن و مصرف داروها می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

در اکثر مواقع برای استفاده از روش جراحی جهت درمان مشکل بیرون زدگی دیسک در ناحیه گردن باید قسمت بیرون زده دیسک را برداشت. کل دیسک کمر، به ندرت حذف می‌شود. ممکن است در حین عمل برداشتن دیسک گردن، عمل پیوند استخوان نیز انجام شود. دوره نقاهت پس از جراحی می‌تواند متفاوت باشد؛ اما معمولا افراد در صورت موفقیت آمیز بودن جراحی می‌توانند خیلی ساده به زندگی روزمره خودشان بازگردند.

درمان بیرون زدگی دیسک گردن با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان مشکلات و ناهنجاری‌های ناشی از بیرون زدگی دیسک در گردن است. تقویت و کشش عضلات گردن می‌تواند باعث شود تا مقاومت بدن در برابر درد افزایش پیدا کند. برخی از تمرینات فیزیوتراپی اگر به صورت اصولی به بیمار داده شوند، می‌توانند به وضعیت قرارگیری صحیح گردن کمک کنند و باعث کاهش درد ایجاد شده در ناحیه گردن شوند.

هر چقدر عضلات گردن ضعیف‌تر باشند؛ سر به سمت جلو حرکت می‌کند و فشار و درد بیشتری در گردن ایجاد می‌شود؛ ولی اگر همین عضلات گردن قوی‌تر باشند، سر به سمت عقب حرکت کرده و فشار کمتری نیز به عضلات و دیسک گردن وارد می‌شود.

فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک گردن با هدف تقویت عضلات گردن انجام می‌شود. فیزیوتراپ می‌تواند با توجه به نیازهای خاص هر یک از بیماران، برنامه‌های تمرینی و اصلاحی را برای کاهش درد انجام دهد. عضلاتی که نیاز به ترمیم و اصلاح دارند در جلسات فیزیوتراپی مورد هدف قرار می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را بدون هیچ مشکلی ترمیم کرد.

در حال حاضر بهترین راه دائمی برای درمان مشکل بیرون زدگی دیسک، تقویت عضلات و حذف بار وارد شده به گردن و دیسک‌های بین مهره است که برای انجام این کار نیاز به ورزش کردن و تقویت عضلات در ناحیه گردن خواهد بود.

تفاوت علائم بیرون زدگی و فتق دیسک

شاید سوال بسیاری از افراد در هنگام تشخیص بیرون زدگی دیسک گردن این باشد که فرق این مشکل با فتق دیسک چیست؟ واقعیت این است که بیرون زدگی دیسک و فتق دیسک هر دو یک مفهوم را تداعی می‌کنند و به شرایطی که دیسک از ناحیه استاندارد خود بیرون بزند و پاره شود، فتق دیسک گفته می‌شود.

علائم فتق دیسک و بیرون زدگی آن با یکدیگر مشابه‌اند و روش‌های درمانی نیز یکسان هستند. بنابراین اگر پزشک به شما اعلام کرد که فتق دیسک دارید، بدانید که منظور همان بیرون زدگی دیسک در ناحیه گردن است.

علت بیرون زدگی دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک گردن به علت ساییدگی و پارگی تدریجی مرتبط با افزایش سن به نام دژنراسیون دیسک اتفاق می‌افتد. با افزایش سن، دیسک‌های بین مهره‌ای انعطاف پذیری خود را از دست داده و بیشتر مستعد پارگی خواهند شد. عوامل زیادی می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند و بررسی دقیق این عوامل نیازمند دقت بسیار زیادی است.

در برخی از مواقع فشار به عضلات به ویژه در هنگام بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث فتق دیسک و بیرون زدگی آن شود. چرخش بدن در هنگام بلند کردن وسایل سنگین نیز می‌تواند باعث بیرون زدگی دیسک در ناحیه گردن شود.

در مواقع بسیار نادر با زمین خوردن یا ضربه به پشت، احتمال بروز این مشکل وجود دارد. البته عوامل خطر زیادی نیز وجود دارند که می‌توانند ریسک بیرون زدگی دیسک گردن را افزایش دهند که شامل موارد زیر هستند:

علائم بیرون زدگی دیسک گردن

معمولا بیرون زدگی دیسک در ناحیه کمر اتفاق می‌افتد. چرا که فشار در این ناحیه بسیار زیاد است؛ اما ممکن است این اتفاق در ناحیه گردن نیز رخ دهد. علائم بیرون زدگی دیسک گردن بستگی به محل قرارگیری دیسک و اینکه آیا دیسک به عصب فشار وارد می‌کند یا نه، بستگی دارد. ممکن است در برخی از مواقع بیرون زدگی دیسک در ناحیه گردن یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه دو طرفه باشد. از جمله علائم بیرون زدگی دیسک گردن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برخی از افراد ممکن است حتی با داشتن مشکل بیرون زدگی دیسک گردن نتوانند علائم آن را مشاهده کنند. در واقع همیشه این علائم در همه افراد دیده نمی‌شوند و در برخی از مواقع ممکن است افراد شاهد علائم متفاوتی باشند یا بدون علامت با این مشکل مواجه شده باشند.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد