آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

۲۳ فروردین ۱۴۰۳

یکی از شایع‌ترین دلایل کمردرد در افراد مختلف فتق دیسک کمر است. فتق دیسک یا دیسک کمر به دلیل بیرون‌زدگی دیسک کمر، ایجاد می‌شود. برای درمان این عارضه روش‌های مختلفی از جمله مراقبت های خانگی، فیزیوتراپی و در موارد شدید جراحی پیشنهاد می‌شود.

صحبت های دکتر  مزین در  رابطه با درمان پارگی و یا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی در ویدئو زیر:

آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می‌شود؟

فتق دیسک کمر با محدودیت حرکتی و درد همراه است. یکی از روش‌های غیر جراحی که در درمان دیسک کمر تاثیرگذار است، فیزیوتراپی است. البته باید دقت داشته باشید که فیزیوتراپی برای درمان بیرون‌زدگی دیسک خفیف موثر است و در مواردی که عارضه پیشرفت کرده و نیازمند جراحی است، اثربخشی مطلوبی ندارد.

کسانی که درگیر بیرون زدگی دیسک کمر می‌شوند می‌خواهند بدانند فیزیوتراپی در کاهش درد و ناراحتی چه تاثیری دارد و آیا قابلیت از بین بردن درد و ناراحتی‌ها را دارد یا خیر. بهتر است بدانید فیزیوتراپی با استفاده از ماساژ بافت‌های عمقی، درمان‌های گرم و سرد و تحریک الکتریکی، عوارض دیسک بیرون زده را از بین می‌برد و موجب انعطاف‌پذیری و تقویت عضلات می‌شود.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک کمر ممکن است در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود. البته معمولا قسمتی از ستون فقرات که به کمر نزدیک است، بیشتر درگیر می‌شود. با توجه به اینکه ستون فقرات شبکه‌ای از اعصاب و عضلات است، بیرون‌زدگی دیسک باعث فشار به اعصاب و عضلات آن ناحیه شده و موجب بروز علائمی نظیر درد و بی‌حسی یک طرف بدن، دردی که با ایستادن و نشستن یا با پیاده‌روی شدیدتر می‌شود، سوزن سوزن شدن پای درگیر و ضعف در عضلات می‌شود.

در صورتی که بیمار به علائم بی‌توجهی کرده و اقدام موثری برای درمان انجام ندهد، ممکن است حس پاها را از دست داده یا دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع شود. همچنین ممکن است برخی از بیماران علامتی نداشته باشند و فقط بعد از عکسبرداری متوجه این عارضه شوند.

مراقبت‌های بیرون‌زدگی دیسک کمر در خانه شامل چه مواردی است؟

درمان‌های خانگی به عنوان درمان قطعی دیسک کمر شناخته نمی‌شوند و فقط درد و ناراحتی را تسکین می‌دهند. مهم‌ترین مراقب‌های فتق دیسک کمر در خانه شامل موارد زیر است:

بیرون زدگی دیسک کمر

درمان بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی

آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود؟ یکی از موثرترین شیوه‌های درمانی و توانبخشی، فیزیوتراپی است که انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات را افزایش می‌دهد. برخی از روش‌ها با نام تکنیک‌های غیر فعال یا پاسیو شناخته می‌شوند که شامل ماساژ و تحریک الکتریکی است و اثربخشی مطلوبی دارد.

وقتی بیمار با این درمان‌ها بهبود پیدا کرد، تکنیک‌های اکتیو یا فعال شروع می‌شوند تا عضلات انعطاف‌پذیر و تقویت شوند. در این شیوه درمانی ماساژ بافت‌های عمقی موجب کاهش اسپاسم عضلات می‌شود. همچنین با گرما و سرما درمانی وضعیت جریان خون بهبود پیدا می‌کند و اسپاسم عضلات کم می‌شود. سایر روش‌های درمان فعال در فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

آیا ممکن است فیزیوتراپی باعث بدتر شدن دیسک کمر شود؟

تکنیک‌های مختلف درمانی فیزیوتراپی فقط موجب بهبود درد و ناراحتی می‌شود. در واقع هیچ کدام از تمرینات فیزیوتراپی درد عضلانی یا محدودیت حرکتی را بدتر نمی‌کند. البته ممکن است بیمار طی جلسات فیزیوتراپی احساس درد عضلانی کند که جای نگرانی نیست. زیرا فیزیوتراپیست‌ها توانایی و مهارت کافی برای انجام تکنیک‌ها و حرکات اصلاحی دارند و به خوبی می‌دانند کدام تمرین‌های کششی و تقویتی را چه مدت زمانی انجام دهند تا شرایط بیمار بهتر شود.

درمان بیرون زدگی دیسک کمر

بیماران مبتلا به دیسک کمر با انجام تمرینات و حرکات اصلاحی فیزیوتراپی می‌توانند فشار و کششی که به عضلات کمر وارد می‌شود را کاهش دهند و تعادل خود را حفظ کنند. همچنین با توجه به اینکه درد و فشار به مهره‌ها باعث می‌شود بیمار توانایی راه رفتن نداشته باشد، تمرینات فیزیوتراپی میزان فشار به مهره‌ها را کم کرده و باعث می‌شود بیمار توانایی راه رفتن داشته باشد. سایر درمان‌های فتق دیسک کمر شامل موارد زیر است:

فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر موجب ایجاد درد و ناراحتی می‌شود و دامنه حرکتی بیمار را محدود می‌کند. یکی از موثرترین شیوه‌های درمانی و توانبخشی، فیزیوتراپی است که انعطاف‌پذیری و قدرت عضلات را افزایش می‌دهد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره بیرون زدگی دیسک کمر و راه‌های درمان آن با فیزیوتراپی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد