بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟

بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حین فیزیوتراپی زانو، فشارهایی به زانو و بافت‌های آن وارد می‌شود. در نتیجه ممکن است احساس درد داشته باشید. همچنین فشار روی بخش‌هایی مانند تاندون‌ها، رباط‌ها و عضلات پا باعث ایجاد ورم در ناحیه زانو می‌شود. با انجام برخی از راهکارها می‌توان از بروز این عوارض جلوگیری کرد.  

بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟ 

آیا می‌دانید بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟ 

۱_ نوشیدن آب زیاد

نوشیدن آب زیاد بعد از فیزیوتراپی باعث تسریع روند بهبودی بیمار می‌شود. همچنین احساس درد و حساسیت بعد از فیزیوتراپی زانو کاهش پیدا می‌کند. دفع سموم از بدن، انتقال مواد مغذی به سلول‌ها، تنظیم دمای بدن، تعادل PH، کاهش درد و تنش‌های عضلانی برخی از مزایای نوشیدن آب بعد از فیزیوتراپی هستند.

۲_ عمل کردن به توصیه‌های فیزیوتراپیست

خیلی از بیماران در جلسات فیزیوتراپی از پزشک خود می‌پرسند که بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟ در این صورت پزشک با توجه به شرایط بیمار تمرین‌های ورزشی مخصوصی را برای انجام در منزل، آموزش می‌دهد. انجام این تمرین‌ها درست بعد از جلسه فیزیوتراپی می‌تواند مشکل ساز باشد. در واقع برای بهبود آسیب ایجاد شده در زانو باید به عضلات و مفاصل خود استراحت دهید.

به طور کلی بیمار باید برای تسکین درد، کاهش علائم و بهبود نتایج درمان، تمریناتی را در خانه انجام دهد. بهتر است بین جلسه فیزیوتراپی و انجام این تمرین‌ها در منزل، حداقل ۴ ساعت فاصله زمانی در نظر بگیرید. اما باز هم درباره این موضوع از فیزیوتراپیست خود بخواهید که توصیه‌های لازم را ارائه دهد.

۳_ کمپرس یخ و آب گرم در قبل و بعد از فیزیوتراپی

درباره استفاده از کمپرس یخ یا آب گرم حتما به توصیه‌های پزشک خود گوش دهید. استفاده از کمپرس آب گرم و یخ هم به روند بهبود و درمان زانوی شما سرعت می‌بخشد و هم به کاهش درد و حساسیت بعد از فیزیوتراپی زانو کمک می‌کند.

در صورتی که آسیب ایجاد شده در زانوی شما از نوع حاد است (کم‌تر از یک هفته آسیب دیده) از کمپرس آب گرم استفاده نکنید؛ زیرا گرما باعث افزایش التهاب شده و در روند بهبود شما تاخیر ایجاد می‌کند. در صورتی که کم‌تر از یک هفته است که زانوی شما آسیب دیده، کمپرس یخ را استفاده کنید. سرما با انقباض رگ‌های خونی، درد را بی حس می‌کند، التهاب را تسکین می‌بخشد و کبودی را کاهش می‌دهد.

بعد از فیزیوتراپی زانو چه باید کرد؟

به همان اندازه که تمرین‌ها و برنامه فیزیوتراپی زانو اهمیت دارد، در نظر گرفتن بازه زمانی برای استراحت میان جلسات فیزیوتراپی هم مهم است. از آنجایی که طی جلسات فیزیوتراپی زانو، فشار کنترل شده‌ای به زانو و بافت‌های اطراف آن وارد می‌شود، دوران استراحت به تسریع روند بهبود و نتیجه گرفتن از درمان کمک می‌کند. در ادامه به مزیت‌های استراحت میان جلسات فیزیوتراپی اشاره می‌کنیم:

۱_ ریکاوری عضلات

در طول درمان و انجام تمرینات فیزیوتراپی، عضلات شما خسته می‌شوند. این تمرین‌ها برای تحت فشار قرار دادن و به چالش کشیدن عضلات زانوی شما طراحی شدند. روزهای استراحت بعد از فیزیوتراپی زانو، فرصتی هستند برای بازیابی، ترمیم و تقویت. در صورتی که استراحت کافی نداشته باشید، ماهیچه‌های شما فرصت کافی برای ریکاوری ندارند و در روند بهبود شما تاخیر ایجاد می‌شود.

۲_ پیشگیری از آسیب

در صورتی که از زانوی آسیب دیده خود بیش‌ از حد استفاده کنید، دچار آسیب بیش‌تری می‌شود. استراحت کافی می‌تواند جلوی آسیب مجدد زانو طی جلسات فیزیوتراپی را بگیرد. زانو در روزهای استراحت، فرصتی برای بهبود پیدا می‌کند و در خطر تشدید آسیب‌ها قرار نمی‌گیرد.

۳_ سلامت روان بیمار

فیزیوتراپی هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی روی بیمار تاثیر می‌گذارد. روزهای استراحت بین جلسات فیزیوتراپی باعث کاهش خستگی و استرس بیمار و در نتیجه استراحت او می‌شود. در نتیجه بیمار با انگیزه و اشتیاق بیش‌تری روند درمان خود را ادامه می‌دهد.

۴_ انجام سایر تکنیک‌های فیزیوتراپی در صورت عدم بهبود

به طور کلی روش‌های مختلفی برای بهبود زانو وجود دارد که فیزیوتراپی یکی از مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین آن‌ها است. فیزیوتراپیست می‌تواند از تکنیک‌های مختلفی برای فیزیوتراپی و بهبود زانو استفاده کند. روش‌های متعددی مانند الکتروتراپی، اولتراسوند، ماساژ درمانی، منوال تراپی، حرکات ورزشی و اصلاحی، لیزر درمانی و مگنت تراپی برای درمان آسیب‌های زانو استفاده می‌شوند. در نتیجه در صورت عدم بهبود زانو با هر یک از این روش‌ها، این موضوع را با درمانگر خود در میان بگذارید تا از تکنیک‌های فیزیوتراپی دیگری استفاده کند.

۵_ توجه به درد غیر عادی

ایجاد کمی درد بعد از فیزیوتراپی زانو، طبیعی است. اما این درد بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت برطرف می‌شود. در صورتی که درد شدیدتر از حد انتظار است، این موضوع را به فیزیوتراپیست خود اطلاع دهید.  

برخی دیگر از اقداماتی که باید بعد از فیزیوتراپی زانو انجام دهید، عبارتند از:

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات