پرسش و پاسخ درباره پارگی دیسک کمر

۸ فروردین ۱۴۰۳

شنیدن عبارت پارگی دیسک کمر برای هر فرد میتواند بسیار استرس زا باشد، اما باید بدانیم افراد زیادی متاسفانه به این عارضه دچار می شوند، به همین دلیل در ادامه سعی کردیم با پاسخ دادم به سوالات تکرار پیرامون پارگی دیسک کمر، تا حدودی استرس و نکرانی شما همراهان گرامی را کم کنیم…

پرسش و پاسخ درباره پارگی دیسک کمر

در ادامه در قالب پرسش و پاسخ درباره ی پارگی دیسک کمر سعی کردیم پاسخگوی سوالات شما باشیم در صورتیکه کماکان به مشاوره نیاز داشتید میتوانید با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

۱_ آیا درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی ممکن است؟ چقدر طول می‌کشد؟

بله. درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی و با تکنیک‌های فیزیوتراپی و توانبخشی امکان‌پذیر است. علائم پارگی دیسک کمر طی ۴ تا ۶ هفته نسبت به قبل بهبود پیدا می‌کنند و پارگی دیسک طی ۷ ماه ترمیم شود.

۲_ آیا بازگشت دیسک کمر پاره شده به حالت اولیه امکان‌پذیر است؟

بله. طی مطالعات انجام شده، دیسک کمر پاره شده در بیمار می‌تواند بعد از چند سال تحت درمان‌های فیزیوتراپی و توانبخشی، رفع شده و کاملا به حالت اول خود برگردد.

۳_ روش‌های درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی کدامند؟

لازم نیست تمام بیماران مبتلا به پارگی دیسک کمر، جراحی انجام دهند. پزشک بعد از بررسی ام آر آی و شرح حال بیمار، ابتدا داروهایی را برای او تجویز می‌کند و بعد او را به فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد. در صورت موفق نبودن روش‌های قبلی، بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. برخی از روش‌های درمان پارگی دیسک کمر بدون جراحی عبارت‌اند از:

۴_ جراحی دیسک کمر پاره شده چه موقع ضروری است؟

پزشک با توجه به علائم بیمار درباره انجام جراحی تصمیم می‌گیرد. برخی از این علائم عبارت‌اند از:

۵_ استراحت برای درمان دیسک کمر پاره شده در چند روز توصیه می‌شود؟

پیشنهاد می‌کنیم حداقل به مدت دو تا سه روز استراحت مطلق داشته باشید. البته بیش‌تر از این مقدار ممنوع است. همچنین به مدت یک ماه، فعالیت‌های روزانه را به اندازه ۱/۳ فعالیت های خود قبل از پارگی دیسک کمر کاهش دهید.

۶_ نحوه استراحت در طول درمان پارگی دیسک کمر باید چگونه باشد؟

یکی از بهترین حالت‌ها این است که به پهلو بخوابید و میان دو پای خود، یک عدد بالشت قرار دهید. دومین حالت به این صورت است که طاق باز بخوابید و یک بالشت بلند زیر زانوهای خود بگذارید. در آخر پیشنهاد می‌کنیم روی شکم بخوابید و یک بالشت کوچک زیر شکم خود قرار دهید.

شما می‌توانید بسته به شکل آناتومی بدن خود و حالتی که در آن درد کم‌تری دارید، یکی از پوزیشن‌ها را برای خوابیدن انتخاب کنید.

۷_ آیا پیاده‌روی یا ورزش کردن برای پارگی دیسک کمر ضرری ندارند؟

خیر. بیمار بعد از بهبودی نسبی با گذشت ۴ تا ۶ هفته می‌تواند پیاده‌روی کند و به آب‌درمانی برود. اضافه کردن ورزش‌های هوازی مانند دوچرخه‌سواری، پیلاتس و یوگا هم مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته باید به‌صورت تدریجی این کار را انجام دهید.

۸_ آیا پارگی یا فتق دیسک ماندگار است؟

خیر. بیمار بعد از بهبود علائم و با رعایت نکات گفته شده از سوی فیزیوتراپیست می‌تواند به زندگی عادی خود برگردد.

پرسش و پاسخ مربوط به دیسک کمر

۹_ بیمار چه زمانی می‌تواند به فعالیت کاری خود ادامه دهد؟

بیمار در طول دوره ۴ تا ۶ هفته‌ای درمان خود نباید کار کند. ولی بعد از ۶ هفته در صورت سبک بودن کار می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. حدودا بعد از ۶ ماه، بازگشت کامل به کار امکان‌پذیر است. البته برخی بیماران به دلیل فعالیت‌های سنگین، کار خود را تغییر می‌دهند.

۱۰_ آیا پارگی دیسک کمر با افزایش سن ارتباط دارد؟

این اختلال به دلیل افزایش سن در فرد ایجاد نمی‌شود و معمولا در سنین ۳۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل آن به شدت و نحوه حرکت دادن پشت شما مربوط می‌شود. حمل بارهای سنگین، فعالیت بدنی زیاد، بارداری، اضافه وزن و سبک زندگی بی‌تحرکی می‌تواند روی پارگی دیسک کمر موثر باشد.

۱۱_ آیا درد در ناحیه کمر نشانه فتق یا پارگی دیسک کمر است؟

خیر همه کمردردها به دلیل پارگی دیسک کمر به وجود نمی‌آیند و همه دیسک‌های کمری پاره شده هم باعث درد نمی‌شوند. بیش از ۸۰ درصد مردم در طول زندگی خود به کمر درد دچار می‌شوند که علت‌های آن، انقباض عضلانی، وضعیت نامناسب کمر یا آرتروز هستند.

۱۲_ چرا بیمار در صورت ابتلا به پارگی دیسک کمر، درد را در پاهای خود احساس می‌کند؟

بین هر دو مهره کمری بیمار، بخشی به نام دیسک وجود دارد که پشت بدنه‌ها و دیسک‌های مهره‌ها، اعصاب و نخاع قرار می‌گیرند. منشا اعصاب پاها همین نخاع و ریشه‌های عصبی آن هستند. با پارگی یا فتق دیسک کمر، ضربه‌ای به عصب‌ها وارد می‌شود و درد به پاها انتقال پیدا می‌کند. به همین دلیل بیمار مبتلا به این عارضه، درد را در پاهای خود هم حس می‌کند.

۱۳_ از کجا بفهمم دیسک کمرم خوب شده؟

ابتدا شدیدترین علائم عصبی ناشی از پارگی دیسک کمر از بین می‌روند. دردهای تیز در بازو و پا جزو این دردها هستند. سپس ضعف‌های عضلانی به وجود آمده در مسیر عصب رفع می‌شوند. بی‌حسی اندام‌ها ممکن است طی مدت طولانی‌تری ناپدید شوند.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد