سکته مغزی
خرداد ۱۳, ۱۳۹۷

آرتروز، علائم و دلایل ایجاد آن

آرتروز

آرتروز یا استئوآرتریت عارضه ای التهابی است که با تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان ها بر روی هم در محل مفصل همراه است.

این بیماری شایع ترین بیماری مفصلی است که می تواند مشکلات زیادی برای مبتلایان ایجاد کند.

درد و محدودیت حرکتی و تغییر شکل مفصل مبتلا از شایع ترین علائم و عوارض آرتروز هستند.

مفصل ها که محل قرار گرفتن استخوان ها در کنار هم هستند نقاط ضعف اسکلت بدن هستند و اغلب به دلیل تحرک بالا مستعد آسیب پذیری هستند.

غضروف ماده ای از جنس بافت پیوندی و قابل انعطاف است که استخوان ها را در محل مفاصل می پوشاند.

مقدار کمی مایع مفصلی داخل کپسول مفصلی که دورتا دور مفصل را می پوشاند قرار دارد و به تسهیل حرکت استخوان ها بر روی هم کمک می کند.

تخریب و آسیب غضروف ها می تواند سبب سایش استخوان ها بر روی هم و بروز مشکلاتی همچون درد و کاهش دامنه حرکتی مفصل مبتلا شود.

سایش استخوان ها بر روی هم علاوه بر عوارض ذکر شده می تواند سبب ایجاد خارهای استخوانی در محل مفاصل و بروز مشکلات بیشتری برای فرد بیمار شود.

فعالیت های تکراری و وارد شدن فشار و استرس بیش از حد به مفاصل مهم ترین عامل زمینه ای ابتلا به بیمار آرتروز است.

آرتروز یک بیماری مرتبط با سن است که احتمال ابتبلا به آن با افزایش سن بالاتر می رود بطوری که اغلب مبتلایان به آرتروز در سنین میانسالی و سالمندی قرار دارند.

مفاصل زانو ، لگن ، شانه و مچ دست بیشتر از سایر مفاصل بدن به این بیماری تخریبی دچار می شوند.

آرتروز عارضه ای پیشرونده است که در صورت عدم درمان و کنترل آن با روش های مناسب درمانی می تواند سبب تخریب کامل مفصل شود.

فیزیوتراپی روشی ایمن و کم هزینه بوده و موثرترین راهکارها در درمان و تسکین علائم انواع آرتروز است.

نشانه های آرتروز

• درد مزمن مفصل که با گذشت زمان و پیشرفت بیماری افزایش می یابد.
  • تشدید درد هنگام انجام فعالیت های بدنی
  • استراحت دادن به مفصل درد را تسکین می دهد.
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل مبتلا
  • خشکی و سفتی مفصل بخصوص در ابتدای روز
  • تورم و التهاب مفصل مبتلا
  • ایجاد استخوان اضافه در محل مفصل
  • کاهش فاصله مفصلی
  • ضعف و آتروفی مفاصل مبتلا

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

• افزایش سن مهم ترین عامل در افزایش ریسک ابتلا به آرتروز است.
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی بیماری های مفصلی
  • جنسیت (این بیماری در زنان بیشتر ایجاد می شود)
  • اضافه وزن بیش از حد
  • آسیب های قبلی مفصلی مانند شکستگی و دررفتگی
  • حرکات تکراری مفصل بدلیل شرایط شغلی  و ورزشی
  • عفونت های مفصلی
  • ابتلا به بیماری هایی همچون دیابت، بیماری های قلبی و عروقی اختلالات غده تیروئید و نقرس

درمان آرتروز

کاهش سطح فعالیت های بدنی و اجتناب از انجام هرگونه عملی که فشار زیادی به مفصل مبتلا وارد می کند و درد را افزایش می دهد.

بسیاری از مبتلایان به آرتروز بخصوص آرتروز زانو و آرتروز لگن دچار اضافه وزن هستند، به این افراد توصیه می شود به عنوان یک اقدام موثر در بهبود شرایطشان وزن خود را با رژیم غذایی مناسب و ورزش متناسب با شرایط بیماریشان کاهش دهند.

استفاده از کمپرس گرم در محل درد با افزایش جریان خون در محل مفصل به تسکین درد کمک می کند.

استفاده از کمپرس سرد نیز موجب کاهش درد و گرفتگی عضلات شده و کاهش درد و علائم بیمار کمک می کند.

استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند ایبوپروفن، آسپرین و دیکلوفناک در بیماران مبتلا به ساییدگی مفصل می تواند به تسکین و کاهش درد و التهاب کمک کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی و کاردرمانی از جمله روش های موثر در بهبود استئوآرتریت هستند که به درمان و از بین بردن علائم و عوارض ناشی از آرتروز کمک می کنند.

آرتروز

نرمش های کششی و تقویتی تحت نظر متخصص و دکتر فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات ضعیف شده ، افزایش انعطاف پذیری و بهبود دامنه حرکتی مفصل مبتلا کمک کند.

بسیاری از مبتلایان به آرتروز به دلایل شرایط ناشی از بیماری و یا شرایط سالمندی دچار مشکلات حرکتی هستند و توان مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی را ندارند.
فیزیوتراپی در منزل آرتروز راهکاری موثر برای بهره مندی این دسته از افراد از خدمات فیزیوتراپی است.

پیاده روی و شنا از جمله ورزش های مفید برای مبتلایان به آرتروز هستند که باید در حد اعتدال انجام بگیرند، البته در صورتی که این فعالیت ها درد شما را افزایش می دهند با فیزیوتراپیست خود مشورت کنید.

بریس ها و آتل های محافظ از ابزارهای کمکی در بهبود شرایط حرکتی مبتلایان به این بیماری هستند که با نظر متخصص و دکتر فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند.

جراحی مفاصل مبتلا به آرتروز آخرین راهکار درمان آرتروز است که در صورت عدم موفقیت در بهبودی با روش های ذکر شده انجام می گیرد.

جراحی با روش استتومی و جراحی تعویض مفصل از جمله روش های رایج جراحی در درمان ساییدگی مفصلی هستند.

متخصصان ما متناسب با شرایط شما خدمات فیزیوتراپی در منزل را برای کمک به بهبود و درمان مشکلات شما ارائه می دهند.