درمان کمر درد

درمان کمر درد با فیزیوتراپی در تهران
۱۳ دی ۱۴۰۲

در این روزگار ماشینی که در محل کار یا تحصیل مجبور به نشستن های طولانی هستیم، بسیاری از ما و اطرافیان‌مان درگیر کمر درد شدند. برای پیشگری و درمان کمر کمر درد با ما همراه باشید

علت کمر درد

با شناخت دلایل کمر درد علاوه بر شناخت ریشه کمر درد خود، سلامت و زندگی بهتر عزیزانتان را هم تضمین کنید. فراگیرترین زمینه های آغاز درد در کمر عبارت است از:

• ضربه
  • آرتروز
  • اضافه وزن
  • نشستن بد
  • ایستادن بد
  • پارگی دیسک
  • ضعف عضلات
  • پوکی استخوان
  • خم شدن تکراری
  • حالت خواب اشتباه
  • آوردن فشار طولانی
  • سرطان ستون فقرات
  • کم عرضی کانال نخاعی
  • فعالیت سنگینی ناگهان
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • و…

ناگفته نماند که ورزشکاران حرفه‌ای برای انجام ورزش بدون خطر آسیب دیدن کمر، باید تحت نظر فیزیوتراپیست ورزشی تمرین کنند. البته که معمولا درد کمر در افراد بی تحرک و با وضعیت بدنی اشتباه که مجبور به نشستن های زیاد هستند دیده می‌شود.

درمان کمر درد با فیزیوتراپی

کمر درد عوامل زیادی برای ایجاد شدن دارد. هر کدام از موارد سیاتیک، درد مزمن کمر، بی‌ثباتی مربوط به زایمان، تریگر پوینت، اسپوندیلوز و… فهرست طولانی درد های قابل درمان کمر درد توسط فیزیوتراپی را تشکیل می‌دهد.

خبر خوبی که ما به شما می‌دهیم این است که بیشتر کمر درد ها قابلیت درمان شدن ظرف نهایتا چند هفته را دارند که در مواردی به چند روز سرعت میابد. حتی درمان کمر درد های طولانی که زندگی را تلخ کرده است با فیزیوتراپی شدنی است.

یکی دیگر از مزیت های فیزیوتراپی این است که آسیبی ندارد و به جای درمان های با نتیجه کوتاه مدت و زودگذر، اثر بخشی طولانی دارد.

درمان کمر درد چند ساله

دردها گاها قابل تحمل هستند که پشت گوش انداختن درمان را در پی دارند اما روزی می‌رسد که درد کمر آنقدر زیاد می‌شود که دیگر نفس برای آدم باقی نمی‌گذارد! موارد بسیاری در کلینیک مزین داشتیم که حتی پس از ۵ یا ۱۰ سال(!) رنج کشیدن یا تحمل هزینه استفاده از راهکار های متنوع به ما مراجعه کرده اند. (درمان از زبان این بیماران در بخش چندرسانه‌ای سایت)

درمان کمر درد با فیزیوتراپی

درمان درد کمر با لیزر

دستگاه های مختلفی برای کاهش درد کمر استفاده میشود که می توان به جریان الکتریکی که تحریک الکتریکی میکند یا دستگاه اولتراسوند و آی آر اشاره کرد. در این روش فیزیوتراپی از دستگاه با فناوری لیزر استفاده می‌شود تا زمان درمان را تشریع ببخشد. یکی از راه های درمان درد کمر استفاده از لیزر پرتوان است.‌

درمان درد کمر با ماساژ

ماساژ علاوه بر خاصیت طب سوزنی، موجب افزایش جریان خون در بدن هم می‌شود. همانطور که می دانید، با بالا رفتن گردش خون، حجم مواد مغذی که به ناحیه در حال ترمیم می‌رسد هم تقویت می شود.‌

درمان درد کمر با طب سوزنی

دسته های عصبی را هدف قرار می‌دهد و موجب کاهش فشار به اعصاب می‌شود تا درد تسکین یابد. از روش سوزن خشک که جز موارد درمان دستی فیزیوتراپی است، در درمان کمر درد استفاده می‌شود.

درمان درد کمر با ورزش درمانی

ورزش نقش پررنگی در بهبود درد کمر دارد به شرطی که ورزش اصولی و صحیح باشد که اتلاف وقت یا افزایش دهنده نارضایتی نباشد. برای بهبود کمر درد با ورزش نیاز است که ورزش ها توسط فیزیوتراپیست ارائه و نظارت شود.

نکته مهم در درمان کمر درد این است که بی‌تفاوتی نسبت به درد های کم، منجر به هزینه و درد های شدید می‌شود پس باید سرعت را در رجوع به فیزیوتراپیست افزایش دهیم.

فیزیوتراپی کمر در تهران

مرکز فیزیوتراپی مزین با ارائه انواع خدمات فیزیوتراپی از جمله فیزیوتراپی کمر، آماده پذیرش انواع بیماران با درد کمر است. برای فیزیوتراپی کمر در تهران به ما مرجعه کنید

تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

روند درمان کمردرد پس از جراحی کمر

امروزه بیماری‌های مختلف اسکلتی و عضلانی در میان شایع‌ترین بیماری‌ها قرار گرفته‌اند؛ به طوری که درصد بالایی از افراد را درگیر درمان خود ساخته‌اند. یکی از این بیماری‌ها کمر درد است که از عوامل مختلفی نشات می‌گیرد، که در مواردی نیاز به جراحی کمر وجود دارد تا عامل درد از بین برود. آیا این بیماری شما یا بستگان‌تان را مشغول خود کرده است؟

جراحی کمر به عنوان یک راهکار برای زمان‌هایی است که این بیماری قابلیت اصلاح به واسطه روش‌های درمانی ساده‌تر را نداشته باشد؛ اما مسئله مهم تنها خود جراحی کمر نیست! بلکه بخشی از روند درمانی شامل مراقبت‌های بعد از عمل است که باید به طور منظم انجام شود.

با توجه به اینکه بیماری‌های اسکلتی می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند، افراد شیوه درمان‌های متفاوتی خواهند داشت؛ اما در رابطه با روند درمان بعد از جراحی کمر، راهکارهایی مشابه و متناسب با شرایط بیمار انتخاب می‌شود.

اقداماتی که بعد از جراحی کمر باید انجام داد

جراحی کمر به عنوان یک شیوه درمان، در مرحله نهایی و زمانی که تمامی شیوه‌ها پاسخگو نباشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه درمانی با توجه به نحوه اجرای آن، می‌تواند دوره نقاهت مشخصی داشته باشد. در دوره نقاهت، مراقبت جزء اصول کار است که نتیجه درست را حاصل می‌کند.

جدا از بحث استراحت و رسیدگی به لحاظ تغذیه‌ای، فیزیوتراپی یکی از اصلی‌ترین اقداماتی است که روند بهبودی را تسریع می‌بخشد. خود این فعالیت از بخش‌های درمانی متفاوتی تشکیل شده که هر بخش به نحوه و یا حتی وسیله خاصی اجرا می‌شوند. انتخاب هر کدام از این موارد هم بستگی به شرایط بیمار، سن، نوع آسیب دیدگی و وضعیت جسمانی فرد دارد. در نتیجه تنها یک فیزیوتراپیست می‌تواند بهترین درمان را معرفی کند.

شاید بسیاری از افراد جراحی‌ را پایان دوره درمان خود بدانند! اما تقریبا می‌توان گفت که بخش اعظم فرایند درمان شامل مراقبت‌های بعد از آن است. بنابراین نمی‌توان نسبت به فیزیوتراپی بی‌توجه بود.

برای اینکه بیشتر با مسئله جراحی کمر و مراقبت‌های بعد از آن آشنایی پیدا کنید، بهتر است که با انواع این بیماری، دلایل آن و نیز انواع مراحل فیزیوتراپی بعد از جراحی، آشنایی پیدا کنید.

اقداماتی که بعد از جراحی کمر باید انجام داد

انواع کمر درد

انواع کمر درد حاصل دلایل مختلفی هستند که سبب تفاوت در نحوه درمان آن‌ها می‌شود. درد کمر می‌تواند با توجه به همین انواع، مدت زمان متفاوتی داشته باشد. در رابطه با کمر درد، می‌توان سه نوع کلی را در نظر گرفت که شامل انواع مکانیکی، التهابی و ترکیبی از این‌ها، می‌شود.

عامل بروز کمر درد مکانیکی، عموما عصبی است. به طوری که پارگی دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی، ناپایداری و حرکت غیر عادی مهره‌های کمر، لیز خوردن مهره‌ها و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود. زمانی که بیماری افراد ریشه عصبی داشته باشد، کمر درد به نوع مکانیکی تبدیل می‌شود. در این نوع، حرکت فرد سبب بدتر شدن شدت درد کمر می‌شود و از سوی دیگر استراحت راهکاری برای آرام کردن درد است.

بیماری‌های التهابی از قبیل آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان در دسته کمر درد التهابی قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه کمر دردهای التهابی مزمن هستند و شیوه درمان قطعی ندارند، ورزش، تمرین، فیزیوتراپی و مواردی از این قبیل، می‌تواند نتیجه درستی را حاصل کند.

هر کدام از این موارد در صورتی که به نقطه‌ای از اوج برسند که قابل درمان با شیوه‌های عادی نباشند، درمان به واسطه جراحی وارد عمل می‌شود.

زمانی که بیمار نیاز به جراحی پیدا می‌کند، باید خود را از نظر روحی و جسمی آماده کند. یعنی به گونه‌ای که فرد روحیه آماده‌ای داشته باشد.

رسیدگی‌های بعد از جراحی

وقتی بیماری جراحی می‌کند، دچار نزول قوای بدنی می‌شود و ضعف یک اتفاق شایع در میان این افراد است. بنابراین باید چه از نظر تغذیه‌ای و چه از نظر استراحتی، تقویت شود. به همین دلیل افرادی که جراحی می‌کنند، لازم است که دوره نقاهت خود را سپری کنند. این دوره نیاز به مراقبت‌های درمانی خاصی دارد که در ادامه هر یک از این موارد شرح داده شده است.

رسیدگی‌های بعد از جراحی

توجه به پانسمان

قطعا پانسمان بندی یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست و بی‌توجهی به تعویض آن عفونت در قسمت زخم را به همراه خواهد داشت. زمانی که زخم عفونت می‌کند، درد دیگری را به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر تعویض زخم برای تسریع بهبودی هم نتیجه بخش خواهد بود. وقتی افراد پانسمان خود را تعویض نمی‌کنند، به مراتب عفونت پیدا می‌کند و این عفونت خود برای بهبودی نیاز به سپر کردن زمان خاصی دارد.

در رابطه با پانسمان کردن زخم خود حتما توجه داشته باشید که بتادین را دور زخم بزنید نه روی زخم! چرا که در غیر این صورت روند بهبودی سخت‌تر می‌شود.

توجه به خواب و خوراک

افرادی که عمل می‌کنند، قوای همیشگی خود را تا حد زیادی از دست می‌دهند. بنابراین برای اینکه بتوانند دوباره همان وضعیت جسمانی سابق را داشته باشند، نیاز است که به خواب و خوراک خود توجه کنند. خواب کافی و حتی بیشتر، سبب افزایش سرعت بهبودی می‌شود.

تغذیه مناسب و خوردن غذاهای مقوی برای بیماران بعد از جراحی کمر و یا هر جراحی دیگری، توان جسمی را بالا می‌برد. پروتئین‌ها ویتامین‌ها، فاکتورهایی هستند که باید در برنامه غذایی فرد بیمار جای بگیرند.