درمان کوتاهی آشیل پا با فیزیوتراپی

راه رفتن روی پنجه‌ها، درد داشتن هنگام حرکت دادن پاشنه پا و… از علائمی هستند که نشان می‌دهند تاندون آشیل پای شما کوتاه است. درمان کوتاهی آشیل پا با فیزیوتراپی در صورت درست انجام شدن، به بهبود کوتاهی تاندون آشیل کمک می‌کند و تمام علامت‌های آن از بین می‌روند. اما در برخی موارد جراحی تاندون آشیل پا تنها راه درمان آن است.

انجام فیزیوتراپی بعد از جراحی کوتاهی آشیل پا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، تا فرد بتواند بدرستی کف پای خود را روی زمین گذاشته و بی عیب و نقص راه برود.

توصیه‌های فیزیوتراپ در رابطه با کوتاهی آشیل

فیزیوتراپیست‌ها برای درمان کوتاهی آشیل پا با فیزیوتراپی آموزش دیده‌اند. پس به شما کمک می‌کنند تا عوامل خارجی ایجادکننده درد را بشناسید. برای مثال چه کفش‌هایی ‌بپوشید. همچنین به شما می‌گوید انجام چه حرکات و ورزش‌هایی، درد در ناحیه تاندون و پاشنه پا را تشدید می‌کند. پس به توصیه‌های فیزیوتراپیست خود خوب گوش دهید.

درمان کوتاهی آشیل پا با فیزیوتراپی

از آنجایی که عضلات ساق و پاشنه پا به تاندون آشیل متصل هستند، باید این عضلات را قوی نگه دارید. در این صورت فشار از روی تاندون آشیل پا برداشته شده و جلوی بروز مشکلات بعدی گرفته می‌شود. تمرینات تقویتی برای عضلات هم تاندون آشیل شما را قوی‌تر می‌کند. این تمرین‌های تقویتی عبارت‌اند از:

۱_ بالا بردن پاشنه به حالت نشسته

عضلات ساق پا با فعالیت با یکدیگر، پاشنه پا را بلند می‌کنند. این حرکت باعث بهبود قدرت و پشتیبانی از تاندون آشیل می‌شود. برای بالا بردن پاشنه، مراحل زیر را انجام دهید:

تمرین برای کوتاهی اشیل پا بدون جراحی

۲_تقویت ساق پا با کش ورزشی

۳_ شاک ویو تراپی آشیل

فیزیوتراپیست با استفاده از شاک ویو تراپی، امواج صوتی را به تاندون آشیل می‌فرستد. در این صورت درد در ناحیه آشیل پا، تسکین پیدا می‌کند و جریان خون بهتر می‌شود. امواج صوتی در فرایند شاک ویو تراپی به عمق پوست نفوذ می‌کنند و روند بهبود کوتاهی آشیل پا را بهبود می‌بخشند.

۴_ درمان کوتاهی آشیل پا با لیزر

اولتراسوند درمانی، سونوگرافی درمانی و اولتراسوند متمرکز نام‌های دیگر این روش غیرتهاجمی برای درمان کوتاهی آشیل پا با فیزیوتراپی هستند. طی این روش درمانی درست مانند شاک ویوتراپی، امواج صوتی به عمق پوست نفوذ می‌کنند و به تاندون آشیل می‌رسند. در نتیجه بیمار درد کم‌تری را احساس می‌کند، جریان خون در این ناحیه افزایش یافته و منجر به بهبود بافت می‌شود.

۵_ پوشیدن ارتز

افرادی که تاندون آشیل کوتاهی دارند، ناچار هستند روی پنجه‌های پا راه بروند. در این افراد، تاندون آشیل پا نسبت به عضله ساق پا و پاشنه پا طول مناسبی ندارد. در نتیجه پا مقداری آویزان می‌ماند و فرد هنگام راه رفتن عادی، در نواحی پاشنه پا و در طول تاندون احساس درد دارد. ارتزهایی تولید شده اندکه پاشنه پا را بالا می‌برند. پوشیدن این ارتزها باعث برداشته شدن فشار از روی تاندون آشیل می‌شود و در نهایت میزان نیروی وارد شده به این تاندون را کاهش می‌دهد. با پوشیدن این نوع ارتز، درد کم‌تری هم هنگام راه رفتن احساس می‌کنید.

۶_ درمان دستی

درمان‌های دستی یکی دیگر از راهکارهای درمان کوتاهی آشیل پا هستند. فیزیوتراپیست در این روش عضلات و مفصل‌ها را به منظور بهبود حرکت و عملکرد آن‌ها، حرکت می‌دهد. در صورتی که درمان با راه‌های دیگر به تنهایی دشوار باشد، از درمان دستی استفاده می‌شود.

۷_ درمان‌های دامنه حرکتی

حرکت پا، مچ پا یا مفصل زانو به شکل غیرصحیح می‌تواند باعث افزایش فشار روی تاندون آشیل شود. در این حالت فیزیوتراپیست از تمرین‌های کششی و درمان‌های دستی مانند ماساژ دادن کمک می‌گیرد تا بازیابی و عادی سازی حرکت در مچ پا، زانو، لگن و اندام‌های تحتانی صورت بگیرد. این روش‌ها می‌توانند میزان فشار را کم کنند و دامنه حرکتی به‌صورت کامل برگردد.

۸_ طب سوزنی

در این روش، سوزن‌های ریزی روی نقاط خاصی از پا قرار می‌گیرند. در نتیجه خون به ناحیه تاندون آشیل پا می‌رسد و میزان درد و سفتی این ناحیه را کاهش می‌دهد. اندورفین، نام هورمونی به عنوان مسکن طبیعی در بدن است که با قرارگیری سوزن‌ها در طب سوزنی، ترشح این هورمون هم تحریک می‌شود.

راهکارهایی برای تسکین درد توسط فیزیوتراپیست

شاید خیلی از پزشکان برای بیمارانی که احساس درد ناشی از کوتاهی آشیل پا را دارند، داروها و مسکن‌های ضددرد را تجویز کنند. ولی روش‌های مختلفی مانند قرار دادن یخ روی ناحیه مورد نظر، قرار دادن پای آسیب دیده در بریس، استفاده از لیفت پاشنه، استفاده از روش‌هایی مانند یونتوفورزیس و اولتراسوند درمانی در تسکین و مدیریت درد بیماران دارای آشیل پای کوتاه نقش دارند.

یونتوفورزیس نام روشی است که طی آن پچ‌های دارویی دارای الکترود را روی پوست قرار می‌دهند که باعث کاهش درد و التهاب می‌شوند.

تمریناتی برای کوتاهی آشیل پا با فیزیوتراپی

تمرین‌های کششی و انعطاف‌پذیری در فیزیوتراپی به کاهش علامت‌های کوتاهی تاندون مانند درد و سفتی پا کمک می‌کنند. تاندون‌های ضعیف شده در اثر فشار زیاد ممکن است پاره شوند. پس شما به عنوان فردی که تاندون آشیل کوتاهی دارد، باید این تمرین‌ها را خیلی آرام انجام دهید. این تمرین‌های کششی عبارت‌اند از:

۱_ حرکت کشش دونده

یکی از علامت‌های کوتاهی تاندون آشیل پا، سفتی آن است. در این صورت بیمار احساس ناراحتی می‌کند. حرکت کشش دونده یا کشش ساق پا منجر به شل شدن تاندون‌ها می‌شود. برای این انجام این تمرین به تکیه‌گاهی مانند دیوار یا صندلی نیاز دارید.

۲_ افت پاشنه

تمرین دیگر برای کشش تاندون آشیل پا، افت پاشنه است. برای انجام این تمرین می‌توانید از پله یا یک نردبان استفاده کنید. حتما از قفل بودن نردبان مطمئن شوید. مراحل زیر را برای حرکت کششی افت پاشنه پا انجام دهید:

سعید مزین فیزیوتراپی در  سعادت آباد