درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

۹ فروردین ۱۳۹۹

دیسک ها حاوی ماده ژلاتینی نسبتا نرمی هستند که فشارها و شوک های وارده به ستون فقرات را جذب و از آسیب به آن ها جلوگیری می کند و وارد شدن هرگونه آسیبی به آنها اهمیت زیادی شده و به همین دلیل برای درمان دیسک کمر مراجعه به پزشک امر ضروری است.

هرگونه آسیبی به ستون فقرات مانند ضربات شدید حین رخدادهای غیر منتظره مانند تصادفات جاده ای، سقوط از ارتفاع و یا چرخش ناگهانی و شدید کمر می تواند منجر به فتق دیسک کمر شوند.

بسته به شدت آسیب وارده و میزان بیرون زدگی و علائم ایجاد شده درمان دیسک کمر نیز متفاوت است.

در اغلب موارد فتق دیسک کمر با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی در منزل کنترل شده و قابل درمان است و جراحی تنها در صورتی که سایر درمان ها نتوانند کمکی به بهبود شرایط بیمار بکنند انجام می گیرد.

روش های درمان بدون جراحی فتق دیسک کمر مانند فیزیوتراپی ، حرکات اصلاحی و تمرینات فیزیوتراپی در منزل بدون داشتن عارضه جانبی که در اعمال جراحی دیده می شوند به بهبود شرایط بیماران کمک می کنند.

درمان دیسک کمر

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی دیسک کمر یکی از مهم ترین و در عین حال موثرترین درمان های فتق دیسک کمر است.

فیزیوتراپی نه تنها در تسکین درد و سایر علائم موثر است بلکه دارای اثرات درمانی مثبتی بوده و احتمال آسیب دیدگی در آینده را نیز کاهش می دهد.

فیزیوتراپیست با استفاده از تکنیک های درمانی مانند کایروپراکتیک و دستکاری ستون فقرات، تمرینات فیزیوتراپی در منزل ، ماساژ درمانی و با استفاده از مدالیته های درمانی همچونی گرما و سرما درمانی، لیزر تراپی و الکتروتراپی کمک زیادی به کاهش مشکلات بیماران و تسکین علائم فتق دیسک کمر می کند.

ان فیزیوتراپی در منزل ما پس از ارزیابی دقیق شرایط بیمار از مناسب ترین تمرینات ورزشی برای کمک به درمان دیسک کمر استفاده می کنند.

دارو درمانی

تجویز داروهای مسکن مانند استامینوفن و ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن اگرچه تاثیر درمانی بر فتق دیسک کمر ندارند اما می تواند به تسکین درد و مشکلات بیمار کمک کنند.

تزریق داروهای استروئیدی در فضای اپیدورال نیز یکی از روش های موثر در کاهش درد و تسکین سایر علائم فتق دیسک کمر در موارد شدید است که می تواند به تسکین درد بیمار به مدت بیشتری کمک کند.

جراحی بسته ستون فقرات با لیزر

جراحی بسته ستون فقرات با لیزر پرتوان با کاهش فشار وارد شده بر یک عصب تحت فشار در این ناحیه سبب کاهش درد و تسکین سایر علائم خواهد شد.

جراحی بسته ستون فقرات نسبت به سایر روش های جراحی ستون فقرات کمر عارضه تر بوده و نتایج درمانی مثبتی نیز در پی خواهد داشت.

پزشک در این روش از ابزارهای خاص برای دسترسی به ستون فقرات از طریق شکاف های کوچک ایجاد شده بر روی بدن برای درمان فتق دیسک کمر استفاده می کند.

تزریق دیسکوژل

تزریق دیسکوژل به داخل دیسک یکی از روش های جدید درمان دیسک کمر است که می تواند کاهش فشار بر اعصاب آسیب دیده ستون فقرات شود.

این روش به صورت سر پایی انجام شده و نیازی به بستری در بیمارستان نیست.

تزریق داخل مفاصل فاست

مفاصل فاست بین مهره های ستون فقرات قرار دارند و با این تزریق می توان اصطکاک ایجاد شده بین استخوان ها را کاهش داده و به تسکین درد و سایر مشکلات بیمار کمک کرد.

اوزون تراپی

تزریق اوزون که مخلوطی از گاز اوزون و اکسیژن با غلضت مشخص است در دیسک موجب کاهش حجم داخل دیسک شده و در اثر آن فشار وارد شده به عصب کاهش و درد بیمار تسکین می یابد.

جراحی باز ستون فقرات

در مواردی که سایر روش های درمانی موثر واقع نشوند عمل جراحی باز ستون فقرات برای برداشتن بخش  بیرون زده دیسک که بر اعصاب فشار وارد می کند انجام می گیرد.

دپارتمان تخصصی فیزیوتراپی و آسیب ورزشی مزین

فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در منزل – فیزیوتراپی در تهرانپارس – فیزیوتراپی – کلینیک فیزیوتراپی پیشرفته – بهترین فیزیوتراپی تهران – فیزیوتراپی در گیلان

آدرس مرکز درمانی سعید مزين :

١) سعادت آباد، صرافهای جنوبی، خيابان ٣١شرقی، پلاک ٨- واحد ٨ – طبقه ٤
٢) تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف