فیزیوتراپی پا و مچ پا در منزل

پا
۱۰ اسفند ۱۴۰۲

عضوی که باعث حرکت تمام بدن می شود، پا است. در صورت آسیب دیدن این عضو، بدن برای تحرک دچار مشکل می شود. خوشبختانه طب فیزیوتراپی در بیشتر موارد درمان مناسبی برای این افراد است. در صورت تمایل شما میتوانید از خدمات فیزیوتراپی در منزل کلینیک سعید مزین بهره مند شوید.

به این منظور فیزیوتراپیست از دستگاه های پروتابل و قابل حمل، استفاده می کند.

فیزیوتراپی مچ پا در منزل

مچ پا به عنوان یکی از مهم‌ترین اندام‌های تحتانی، فشار زیادی را تحمل می‌کند. ممکن است ورزشکاران یا تمام افراد در اثر آسیب، تصادف و.. دچار آسیب‌دیدگی در ناحیه مچ پا شوند. همچنین امکان دارد فرد به دلیل ابتلا به بیماری‌های دیگر، توان حرکت دادن مچ پا را از دست بدهد. برای مثال بیماران سکته مغزی که دچار فلج پا می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی حرکت کنند. 

بهترین روش برای بهبود عملکرد مچ پا در این افراد، سالمندان و افراد با شرایط خاص، فیزیوتراپی مچ پا در منزل است. یعنی بعد از تعیین نوبت در کلینیک فیزیوتراپی، پزشک به منزل بیمار می‌رود و در جلسه اول او را معاینه و ارزیابی می‌کند. 

سپس با تنظیم برنامه فیزیوتراپی برای بیمار، تمام جلسات درمان در منزل انجام می‌شوند. دکتر سعید مزین در کلینیک خانه سلامت هم خدمات فیزیوتراپی مچ پا در منزل را انجام می‌دهد. تمام روش‌ها و تکنیک‌های لازم برای بیمار اجرا می‌شوند. در این صورت بیمار در محیطی امن و آرام و با حمایت خانواده تحت درمان قرار می‌گیرد.

فیزیوتراپی پا در منزل

فیزیوتراپی پا در منزل یکی از بهترین و آسان ترین راه برای درمان انواع درد پاها می باشد.تمرینات فیزیوتراپی تمرینات حرکتی و روشی فیزیکی است که برای کاهش درد و افزایش تحرک مفاصل فرد استفاده می شود. 

فیزیوتراپ اغلب تمرینات فیزیوتراپی را برای درمان بیماران انجام می دهند. به جهت درمان مشکلات فیزیوتراپی پا در منزل مشود از خدمات فیزیوتراپی در منزل استفاده کرد. همچنین انواع بانداژها و نواربندی ها برای کاهش تورم ، کاهش درد و ایجاد ساپورت در اندام صورت می گیرد. درمان های دستی باهدف برگرداندن حرکت مفصل ، اصلاح وضعیت ، کاهش بار از روی بافت و تخلیه تورم صورت می گیرد و به بیمار هم آموزش داده می شود. 

از گرما و سرما برای برگرداندن حس فرد ، کاهش تورم و درد هم استفاده می گردد در مرحله ی بعد تمرینات ورزشی با هدف تقویت عضلات ، اصلاح وضعیت قوس های کف پایی و بهبود تعادل به بیمار آموزش داده می شود.

برنامه فیزیوتراپی فرد با توجه به وضعیت بدنی وی قبل و پس از آسیب تعریف می شود. نحوه انجام فیزیوتراپی با توجه به وضعیت بدنی هر فرد متفاوت است. درکل برنامه فیزیوتراپی ، شامل ۳ قسمت دستگاهها ، درمان دستی و تمرین درمانی میباشد. دستگاهها شامل دستگاه تحریک الکتریکی به منظور کنترل درد ، التهاب و باز آموزی حرکات عضلانی میباشد. 

برای مثال جریان TENS برای کنترل درد ، جریان فارادیک برای کنترل ادم و جریان FES به منظور بازآموزی عضلانی استفاده می شود. از دستگاه لیزر برای کاهش التهاب ، کنترل درد وگاها تحریک و افزایش میزان ترمیم در ناحیه می باشد. فیزیوتراپی پا شاک ویو برای مشکلاتی مانند خار پاشنه ، تاندونیت های مزمن ، نقاط تریگروگرفتگی می باشد. دستگاه دیاترمی ، که ایجادکننده ی گرمای عمقی است ، برای کاهش التهاب مزمن و رفع اسپاسم عضلات ریز و عمقی میباشد.

انواع شکستگی پا

شکستگی در پای انسان می تواند به دلیل شکسته شدن سه استخوان درشت نی ( بزرگترین استخوان از ران تا تا زانو ) نازک نی ( دو استخوانی که در پایین قسمت پاها قراردارند از زانو تا قوزک پا ) باشد که در صورت آسیب دیدگی باید حدود یک ماه بدون تحرک باشد تا استخوان ترمیم پیدا کند.

عضلات ساق پا شامل ماهیچه های به نام درشت نی پیشین (که پاها و انگشتان پاهارا بالا می برند) و عضلات نرمه ساق پا (به شما این امکان را می دهد که کف پاهایتان را به پایین ببرید ) می باشد.

عضلات نرمه پا دارای دو عضله به نام های سولئوس و گاستروکنمیوس می باشد که با هم ترکیب شده و تاندون آشیل را که به پشت استخوان پاشنه پا وصل می شود می سازند.

نرمه ساق پا یک عضله بسیار مهم است که در هنگام راه رفتن شما را یه سمت جلو هدایت می کند و در هنگام دویدن به سرعت گرفتن شما کمک می کند از طرف دیگر در هنگام ایستادن باعث حفظ تعادل شما می شود به همین دلایل آسیب های متعددی به این عضلات وارد می شود.

با توجه به توضیحات ذکر شده آسیب های متفاوتی وجود دارد که باعث اختلال در عملکرد این عضو مهم می شود از جمله:

 

  • پارگی و آسیب رباط و تاندون و عضله
  • ضرب دیدگی ها و شکستگی انگشتان پا
  • پیچ خوردگی یا رگ به رگ شدن و یا شکستگی مچ پا
  • التهاب تاندون آشیل
  • کم یا زیادشدن قوس کف پا
  • خار پاشنه
  • شین اسپلینت یا درد ساق پا

به همین دلیل است که فیزیوتراپی پا در منزل از اهمیت بسیار زیادی برای کاهش این صدمات و همچنین بهبود عملکرد این عضو مهم در بدن انسان دارد.

انواع مختلف شکستگی استخوان های پا

به صورت ترک خوردگی می باشد که نیاز به جابه جایی ندارد.
به دو یا چند تکه تقسیم شده است و نیاز به جا انداختن استخوان دارد. به گونه ای شکسته شده است که از پوست بدن خارج شده است.

که در هر کدام از این موارد ممکن است عوارض های متعددی بیمار را تهدید کند از جمله آسیب رسیدن به عضلات و عصب ها و قطع خونرسانی به عضو آسیب دیده و همچنین عفونت استخوانی که باید سریعا به پزشک مراجعه نمود.

علائم در رفتگی مچ پا

احساس درد و ناراحتی در مچ پا
تورم
کبودی
عدم توانایی در ایستادن و راه رفتن
سفتی مچ چا

انواع آسیب های وارده به مچ پا

مچ پا یکی از مهم ترین مفاصل بدن هست که وظیفه آن تحمل وزن و ایجاد یک پایه ثابت برای بدن انسان است که یکی از شایع ترین آسیب های وارده به آن پیچ خوردگی مچ پا و یا شکستگی آن می باشد که احتمال ایجاد آسیب در استخوان ها ، عضلات و … می باشد.

فعالیت های ورزشی مانند پریدن و فرود آمدن با یک زاویه اشتباه مچ پا

دویدن و پیاده روی های طولانی با کفش های نامناسب پاشنه بلند می باشد که از علایم آن می توان به ایجاد درد و حساسیت در لمس ، بروز تورم و کبودی ، عدم توانایی در ایستادن و راه رفتن و خشک شدن مفاصل و بعضا شنیدن صدای شکستگی می باشد.

پیچ خوردگی مچ پا عموما در ورزش هایی که تغییر جهت های سریع دارند زیاد دیده می شود به خصوص ورزش هایی مانند فوتبال ، بسکتبال ، والیبال و … البته بسیار مهم است که پس از ایجاد جراحت در مچ پا سریعا اقدام به درمان و بهبود آن شود زیرا احتمال ایجاد جراحت ها و آسیب های دیگر تا ۷۰ درصد افزایش می دهد و درمان پیچ خوردگی مچ پا از طریق فیزیوتراپی برای کلیه بیماران بسیار لازم و ضروری است زیرا بهبود ناقص باعث ایجاد نتایج نامناسب در توانبخشی و ایجاد آسیب های بیشتری می شود بنابراین فیزیوتراپی کمک بسیار زیادی جهت بهبود آسیب وارده به پای بیمار می کند.

معاینه فیزیکی مچ پای آسیب دیده احتمالا بسیار دردناک است به این علت که پزشک باید مچ پای شما را در جهات متفاوت حرکت دهد تا متوجه میزان آسیب وارده به پای شما شود.

روش های متفاوت فیزیوتراپی مچ پا

به صورت دستی: برای کم کردن درد و بهبود حرکت

تمرین های ورزشی: جهت تقویت و به وجود آوردن ثبات در مچ پا ، بهبود اعصاب عضلات جهت ایجاد ثبات و حفظ تعادل بیمار

روش های فیزیکی مانند

لیزر
اولتراسوند
الکتروتراپی
مگنت تراپی
گرما و سرما صرفا جهت کاهش درد و بهبود بافت آسیب دیده می باشد.

فیزیوتراپیست با توجه به میزان جراحت شما می تواند بهترین درمان و تمرین های مخصوص مچ پای شما را برای فیزیوتراپی آن در نظر بگیرد و در طول درمان و دوره توانبخشی شما راهنمایی های لازم را جهت به دست آوردن هر چه سریع تر توانایی حرکت و قدرت مچ پای شما ارائه دهد.

درمان جراحت های پا ممکن است هم سخت باشد و هم زمان بر پس پیشنهاد می کنیم جهت بهبود بهتر و سریع تر و بازیابی تحرک به فیزیوتراپیست معتبر مراجعه نمایید.

شکستگی مچ پا به علت شکسته شدن یکی از استخوان های قوزک پا می باشد که به دلیل فشار بسیار زیاد و غیر قابل تحمل بر روی مچ پا بصورت یک ضربه مستقیم یا بر اثر پیچ خوردگی بد مچ پا ایجاد می شود که باعث ایجاد تورم ، درد و عملکرد نامناسب مچ پا شود.

معمولا در سنین جوان تر بیشتر آقایان در معرض شکستگی مچ پا قرار می گیرند و در سنین بالاتر و میانسالی خانم ها در معرض این آسیب دیدگی قرار می گیرند.

شکستگی مچ پا هم می تواند ساده باشد هم دشوار و پیچیده که از یک تا سه استخوان را می تواند در گیر کند بنابر این فیزیوتراپی شکستگی مچ پا و ورزش های اصلاحی در درمان و توانبخشی مچ پا تاثیر بسیار زیادی دارد.

پس از شکستگی مچ پا با بستن آن و ثابت نگه داشتن و عدم تحرک و همچنین با استفاده از کفش های مخصوص می توانید به بهبود استخوان آسیب دیده کمک کنید و پس از آن با مشورت پزشک درمان فیزیوتراپی را شروع کنید تا عوارض و مشکلات عدم تحرک مفاصل از بین برود و بهبود یابد.

انواع مختلف فیزیوتراپی پا در منزل

فیزیوتراپی در منزل به درمان بیمار کمک بسیار زیادی می کند به همین دلیل پس از فیزیوتراپی، فیزوتراپیست ها حرکات مخصوصی را به بیمار آموزش می‌ دهند تا عضله های پای جراحت دیده قوی ‌تر شوند و بیمار بتواند در بازه زمانی کمی بهبودی کامل پیدا کند البته دقت کنید که انجام حرکات آموزش داده شده برای فیزیوتراپی در منزل بسیار مهم است.

و باید حتما از فیزیوتراپیست خود کمک بسیار زیادی بگیرید تا بتوانید در منزل این حرکات را درست و به راحتی تمرین کنید.

این تمرینات را به شکل حرکات ورزشی به بیمار آموزش می دهند که صرفا جهت کم شدن درد و افزایش حرکت در مفاصل عضو جراحت دیده به کار می رود.
چه نکاتی را قبل از انجام تمرینات فیزیوتراپی درمنزل رعایت کنیم؟

باید هر تمرینی را حداقل پنج بار یا بیشتر انجام دهید تا تأثیر مناسبی برای کم کردن درد و قوی کردن عضو بدن داشته باشد.
حتما به کیفیت تمرین ها توجه کنید و بالا بردن تعداد تمرین ها فقط زمانی که کیفیت مناسب داشته باشد قابل قبول است و تاثیر گذار میباشد.
تمرینات را حتما آهسته و پیوسته همراه با آرامش انجام دهید.

روش های فیزیوتراپی پا در منزل

همان گونه که در بالا نیز اشاره داشتیم بیشتر از ۳۰ مفصل در فیزیوتراپی پا وجود دارد.و لازم به ذکر است که عملکرد درست و صحیح و هماهنگ این مفاصل در کنار همدگیر و با کمک عضلات پا که حرکت و ثبات را در این ناحیه به وجود می آورند،سبب می گردد که ما قادر به راه رفتن و دویدن و پریدن باشیم.

گفتننی است که احتمال دارد که فیزیوتراپی پا در اثر فعالیت های تکرراری و بیش از اندازه و یا ضربه مستقیم دچار آسیب و در نهایت ملتهب و دردناک گردد.

در این شرایط ما شاهد علائمی مانند درد ،التهاب و تورم ،ضفعف غضلات ،سفتی حرکت و کاهش دامنه حرکتی خواهیم بود.

در این موقع درمانی متشکل از مدالیته های مناسب برای کاهش درد و التهاب مانند التروتراپی ،مگنت تراپی ،بالا بردن قدرت با کمک تمرینات ورزش مناسب ،افزایش دامنه حرکتی با به کار بردن تکنیک های دستی ،بهبود حس عمقی و بازآموزی الگوی راه رفتن بیمار خواهد بود.

ورزش فیزیوتراپی پا را چگونه انجام می دهند؟

تمرین درمانی برای این ناحیه در ۲ قسمت تمرینات روی تخت و لوکالو تمرینات فانکشنال و تمرین راه رفتن انجام میشود. تمرینات اولیه در جهت کاهش التهاب ناحیه وکشش عضلات اطراف و نیز تمریناتی در جهت ثبات و تقویت مفاصل و فیزیوتراپی پا بالاتر مانند زانو ، لگنو ناحیه ستون فقرات میباشد. پس از رد شدن از فاز اولیه ، تمرینات ایزومتریک یا تمرینات ثابت بدون جابجایی شروع شده و سپس به تمرینات ایزوتونیک که عضلات مرتبط را در طول های بلند و کوتاه تقویت میکند ، پیشرفت می یابد.

سپس زمانیکه بیمار قادر به تحمل وزن بر روی اندام مربوطه شد ، تمرینات فانکشنال شروع میشودکه هدف در این تمرینات ، بالابردن توانایی بیمار برای برگشت به زندگی و فعالیت روزانه قبل از آسیب ، میباشد. این تمرینات شامل تمرینات برای بالا بردن تعادل و حس عمقی با استفاده از تمریناتی همچون تخته تعادل ، ترامپولین ، تراباند میباشد.

برای این قسمت از بدن ،تمرین درمانی در دو قسمت تمرینات روی تخت و لوکالو تمرینات فانکشنال و تمرین راه رفتن صورت می گیرد.

تمرینات اولیه برای کاهش التهاب ناحیه و کشش عضلات پیرامون و همچنین تمریناتی هم در جهت ثبات و تقویت مفاصل و فیزیوتراپی پا بالاتر مانند زانو ،لکنو ناحیه ستون فقرات می باشد.

بعد از این که مرحله اول به پایان رسید ،تمرینات لیزومتریک یا تمرینات ثابت بدون جابجایی آغز شده و سپس تمرینات ایزومتریک که عضلات مرتبط را در طول های بلند و کوتاه تقویت می نمایند ،به صورت پیشرفته تر انجام می شوند.

هنگامی که بیمار می تواند وزن روی اندام را تجمل کند ، تمرینات فانکشنال آغاز می گردد که منظور از این تمرینات ،افزایش توانایی فرد جهت بازگشت به زندگی و فعالیت روزمره پیش از اسیب است.

این تمرینات متشکل از تمریناتی برای افزایش تعادل و حس عمقی با به کار بردن تمریناتی مانند تخته تعادل ،ترامپولین ،تراباند است.

دستگاه فیزیوتراپی پا در منزل

لازم به ذکر است که فیزیوتراپیست بسته به وضعیت بدنی فرد پیش و بعد از آسیب برنامه فیزیوتراپی را برای فرد در نظر می گیرد.

و امکان دارد که با توجه به وضعیت بدنی افراد مختلف ،نحوه انجام فیزیوتراپی برای ان ها متفاوت باشد.

در حالت کلی می توان گفت که فیزیوتراپی متشکل از سه بخش دستگاه ها ،درمان دستی و تمرین درمانی است. دستگاه ها خود متشکل از دستگاه تحریک الکتریک با هدف کنترل درد ،التهاب و باز آموزی حرکات عضلانی می باشد.

به عنوان مثال جریان Tensجهت کنترل درد ،جریان فارادیک جهت کنترل ادم و جریان FES با هدف بازآموزی عضلانی به کار برده می شوند.

دستگاه تحریک الکتریکی برای کاهش و کنترل درد و التهاب و نیز بازآموزی حرکات عضلات در عضو مورد درمان فیزیوتراپی می باشد. جریان تنس به منظور کنترل درد، جریان فارادیک به منظور کنترل اعصاب و جریان اف ای اس به منظور بازآموزی عصلانی بکار می رود.

هزینه فیزیوتراپی پا چقدر است؟

هزینه های فیزیوتراپی پا اصولا یک مبلغ مشخصی نیست وسازمان وزارت بهداشت در هر سال با در نظر گرفتن تعرفه های جدید قیمت ها و مبالغ متفاوتی را تصویب می کند که از طریق انجمن فیزیوتراپی به کلینیک ها و درمانگاه ها اطلاع رسانی می کند.

به همین دلیل است که در هر سال این خدمات فیزیوتراپی به شکل های متفاوتی در دفترچه های تعرفه قیمت گذاری می شود بنابراین پزشکان و فیزیوتراپیست ها در هر جلسه با توجه به نوع درمان و خدمات که انجام می دهند هزینه هی متفاوتی دریافت می کنند.

فیزیوتراپی شیوه‌ای از درمان بیماری‌ها و اختلالات عصبی-عضلانی-اسکلتی می باشد که با استفاده از تجهیزات مکانیکی، جریان‌های الکتریکی، مانورهای دستی، تمرینات ورزشی و عوامل فیزیکی دیگر انجام می گیرد . در این روشها از ورزش، نور، لیزردرمانی، گرما و الکتروتراپی استفاده می‌شود.فیزیوتراپی بخشی از پزشکی است که هدف اصلب آن پیشگیری از بیماری‌ها، ،توانبخشی و بالا بردن سطح سلامتی بیماران می‌باشد بطور کلی این فرایند ها برای تکمیل عملکرد افراد می باشد و آسیب های مختلف میتواند این عملکرد در افراد را دچار اختلال کند . آسیب هایی همچون پیچ خوردگی مچ ، زیاد یا کم شدن قوس کف پایی ، خارپاشنه ، انگشت چکشی ، شیناسپلینت ، تاندونیت آشیل ، التهاب فاشیایپلنتار و … یکی از اقدامات کلیدی برای رفع آسیب ، در رشته فیزیوتراپی میباشد.

فیزیوتراپی مچ پا

مچ پا یکی از مهم ترین مفاصل بدن در تحمل وزن و ایجاد یک پایه با ثبات برای بدن می باشد. در آسیب های مچ پا که شایع ترین آن پیچ خوردگی مچ پا است ممکن است استخوان ها ، عضلات و یا لیگامان های این مفصل آسیب ببیند. فیزیوتراپی مچ پا با توجه به علت بروز مشکل متفاوت است.
اقدامات فیزیوتراپی برای مچ پا شامل :

استفاده از تکنیک های دستی برای کاهش درد و بهبود حرکت، تمرین درمانی تخصصی شامل ورزش هایی به منظور تقویت و ایجاد ثبات در مچ پا، بازآموزی عصبی عضلانی به منظور بهبود ثبات و تعادل بیمار و مدالیته های فیزیکی همانند الکتروتراپی، لیزر، مگنت تراپی، اولتراسوند، سرما و گرما به منظور کاهش درد و التهاب و ترمیم بافتی می باشد.
روش های فیزیوتراپی مچ پا متفاوت می باشد. در کل روش فیزیوتراپی مچ پا با توجه به نوع و شدت آسیب متفاوت است. آسیب های مچ پا عوارض مختلفی همانند درد و تورم، محدودیت حرکتی ، ضعف عضلانی، کاهش تعادل و حس عمقی و کاهش ثبات مفصلی مچ را به همراه دارد. در آسیب های مچ پا معمولا ریسک آسیب مجدد بین ۴۰ تا ۷۰ درصد وجود دارد. به همین منظور درمان صحیح و کامل آسیب دیدگی های مچ پا ضرورت دارد.

تاثیر فیزیوتراپی پا

فیزیو تراپی پا اثر خوبی برای ترمیم آسیب های رباط ها دارد و روند درمان را تسریع میکند .تمرین هایی تقویتی برای عضله های اطراف مچ پا انجام و آموزش داده میشود .و گاهی ممکن است برای بدست اوردن دامنه حرکتی مفصل های مچ پا از تکنیک های درمانی دستی استفاده کنند.

در مرحله هایی که درد و تورم از بین رفت فیزیوتراپی پا حس عمقی توسط تخته تعادل برای افزایش ثبات و تعادل حتما انجام خواهد گرفت زیرا در این مرحله فرد درد و تورم ندارد و به طور معمول این مرحله توسط بیمار ها ادامه نمیابد و در آینده باعث ایجاد عوارض میشود .

البته در آسیب دیدگی های شدید که اغلب با شکستگی قوزک پا نیز همراه میباشد به خصوص قوزک داخلی پوشیدن نیم پوتین یا کفش ساق دار از بی ثباتی جلوگیری میکند .یکی از مورد هایی که خیلی مفید هستند که در اواخر درمان بخصوص در جوانان و ورزشکاران باید تاکید شود به سمت عقب دویدن است که برای افزایش تعادل و ثبات انجام می شود.

نحوه روشهای فیزیوتراپی پا

بناسب ، افزایش دامنه حرکتی با استفاده از تکنیک های دستی ، بهبود حس عمقی و بازآموزی الگوی راه رفتن بیمار می یش از ۳۰ مفصل در فیزیوتراپی برای پا وجود دارد. عملکرد دقیق و هماهنگ این مفاصل در کنار هم و با کمک عضلات پا که حرکت و ثبات را در این ناحیه ایجاد می کنند موجب می شود ما بتوانیم راه برویم بدویم و بپریم . فیزیوتراپی پا ممکن است در اثر فعالیت های تکراری و بیش از حد و یا ضربه مستقیم دچار آسیب و در نتیجه ملتهب و دردناک شود. در این صورت علائمی همچون درد ، التهاب و تورم ، ضعف عضلات ، سفتی حرکت و کاهش دامنه حرکتی مشاهده شود. در این حالت درمان بیمار شامل مدالیته های مناسب جهت کاهش درد و التهاب همچون الکتروتراپی ، مگنت تراپی ، افزایش قدرت با کمک تمرینات ورزشی مباشد.

حرکات فیزیوتراپی پا

حرکات غیر فعال شامل حرکاتی میشودکه درمفصل به صورت غیرفعال توسط تراپیست صورت میگیرد و خود فرد نقشی در انجام این حرکات ندارد. در زمانی که آسیب و التهاب حاد وجود داشته باشدکه حرکت سبب افزایش مشکل بیمار شود از حرکات غیر فعال به جهت از دست ندادن دامنه ی حرکتی مفصل استفاده میگردد. حرکات فعال کمکی حرکاتی که فرد به کمک تراپیست یا فیزیوتراپی پا خود در مفصل انجام میدهد. در این مرحله حرکات فعال دردها کم شده و بیمار تورم و التهاب خاصی در اندام ندارد و راحت میتواند به صورت فعال وبدون کمک حرکت مفصل را به جهت تقویت هر چه بیشتر عضلات انجام دهد.

 

مشاوره رایگان با فیزیوتراپی مزین

 

۰۹۳۶۸۹۰۸۶۶۱

آدرس مراکز درمانی فیزیوتراپی مزين :

تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات