مراقبت های بعد از عمل پای ضربدری | بازسازی ACL

مراقبت های بعد از عمل پای ضربدری
زانوی شما بعد از عمل پای پرانتزی، توانایی کافی برای تحمل وزن را ندارد. در نتیجه ممکن است ۲ تا ۶ ماه طول بکشد که بتوانید به فعالیت‌های عادی خود بازگردید. بعد از جراحی لازم است حداقل به مدت ۸ هفته هنگام راه رفتن از عصا کمک بگیرید. در ادامه علاوه بر مراقبت های بعد از عمل رباط صلیبی، به دیگر نکات لازم در رابطه با این فرآیند نیز میپردازیم…

عمل زانوی ضربدری که در اصطلاح پزشکی به آن استئوتومی دیستال فمورال (DFO) گفته می‌شود، روشی است که ناهنجاری‌های چرخشی استخوان ران را درمان می‌کند. دیستال فمور بخشی از استخوان ران است که در بالای مفصل زانو قرار دارد. جراحی استئوتومی شامل برش دیستال فمور، جابجایی استخوان‌ها و ثابت کردن آن‌ها در تراز مناسب است.

فیزیوتراپی بعد از جراحی زانوی ضربدری

فیزیوتراپی بعد از عمل زانوی ضربدری امری حیاتی است و شامل تمرین‌ها و توصیه‌هایی می‌شود که باید برای بهبود عملکرد زانوی خود دنبال کنید. توانبخشی علاوه‌بر محافظت از زانو در برابر نیروهای مضر، در کاهش درد و تورم موثر است.

فیزیوتراپیست از شما می‌خواهد هر روز در خانه تمریناتی را انجام دهید که به افزایش قدرت و بهبود دامنه حرکتی زانو کمک می‌کند. شما باید فقط ورزش‌ها و فعالیت‌هایی را انجام دهید که آن‌ها به شما توصیه می‌کنند. سعی کنید ده تکرار از هر تمرین را حداقل سه بار در روز انجام دهید.

بعد از گذشت ۴ تا ۸ هفته از فیزیوتراپی، زانو قادر به تحمل وزن شده و دامنه حرکتی کامل را بدست می‌آورد. بعد از هفته هشتم می‌توانید بریس را کنار بگذارید و تمرینات کششی را برای عضلات چهار سر ران، همسترینگ و ساق پا انجام دهید. در کنار این تمرینات می‌توانید از آب درمانی نیز استفاده کنید. در طول هفته ۸ تا ۱۲ قادر خواهید بود که دوچرخه ثابت و برنامه پیاده‌روی را نیز به تمرینات خود اضافه کنید.

بعد از گذشت ۴ تا ۶ ماه دامنه حرکتی زانو باید کامل و بدون درد باشد. در این زمان می‌توانید علاوه بر تمرینات قبلی، برخی فعالیت‌های ورزشی را نیز شروع کنید. فیزیوتراپی بعد از استئوتومی زانو برای بازگشت عملکرد کامل مفصل زانو ضروری است و کمک می‌کند تا قدرت انجام فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را به‌دست آورید.

بعد از عمل پای پرانتزی چه باید کرد؟

بعد از عمل پای پرانتزی انتظار می‌رود که درد قابل توجهی را احساس کنید. اما، جای نگرانی نیست؛ زیرا داروهای مسکن می‌توانند به کاهش درد بعد از عمل کمک کنند. اگر درد شما با داروها به خوبی کنترل نشد، لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

تورم در زانو بعد از جراحی طبیعی است و ممکن است چند هفته طول بکشد تا به طور کامل کاهش یابد. برای کاهش درد و تورم اولیه می‌توانید هر ۲ ساعت یکبار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، از کیسه یخ استفاده کنید. تمیز نگه داشتن زخم برای جلوگیری از عفونت بسیار مهم است. به همین دلیل هنگامی که در بیمارستان هستید، نحوه تعویض باند و مراقبت صحیح از زخم به شما آموزش داده می‌شود.

تمرینات فیزیوتراپی نیز نقش مهمی در توانبخشی شما بعد از عمل دارد و کمک می‌کند که بهترین نتایج ممکن را از جراحی خود بدست آورید. اما، مراقب باشید که در طول فعالیت‌های عملکردی و تحمل وزن حتما از زانو بند محافظ استفاده کنید.

آیا درمان پای پرانتزی بدون جراحی امکانپذیر است؟

درمان پای پرانتزی بدون جراحی یک باور اشتباه است. اقداماتی از قبیل ورزش و فیزیوتراپی می‌تواند استخوان‌های شما را قوی‌تر کند. اما، قادر به تغییر شکل آن‌ها نیست. اگرچه ممکن است برخی ورزش‌ها به صاف کردن پاها و محافظت از زانو کمک کنند. اما، ورزش نمی‌تواند به طور دائم پای پرانتزی را درمان کند. با‌این‌حال ورزش به مدیریت وزن و جلوگیری از مشکلات مفصلی کمک می‌کند.

تنها راه درمان پای ضربدری، بریدن استخوان و صاف کردن آن است. در واقع جراحی استئوتومی تنها راه ممکن برای تغییر ساختاری پایدار است. بازیابی ساختار استخوان سبب بهبود عملکرد زانو شده و ماهیچه‌ها و تاندون‌ها را در مسیر مورد نظر خود حرکت می‌دهد.

درمان پای پرانتزی در کودکان بدون جراحی

درمان پاهای پرانتزی در کودکان متفاوت است؛ زیرا این وضعیت می‌تواند همزمان با رشد کودک برطرف شود.  بنابراین، در سنین کودکی و تا قبل از ۵ سالگی می‌توان با کمک بریس یا فیزیوتراپی، شکل زانو را اصلاح کرد. اما، از آن‌جایی که استخوان‌های یک فرد بزرگسال کاملا تشکیل شده است و تغییر شکل نمی‌دهد، جراحی تنها راه اصلاح پای پرانتزی در بزرگسالان است.

در‌صورتی‌که زانوی ضربدری اصلاح نشود، بار نامتعادلی را به زانوهای شما تحمیل می‌کند. در نتیجه فشار بیش از حد ممکن است منجر به پارگی مینیسک داخلی و غضروف مفصلی شود. عمل پای پرانتزی می‌تواند با تنظیم مجدد زانو و کاهش فشار، نیاز شما به عمل تعویض مفصل را چند سال به تاخیر بیندازد.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد