درمان فلج بلز | پرسش و پاسخ در مورد فلج بلز

پرسش و پاسخ در مورد فلج بلز
۲۵ بهمن ۱۴۰۲

از آنجایی که بیماران زیادی بعد از مراجعه به کلینیک اولین نگرانی شان در رابطه با درمان قطعی فلج بلز است ، تصمیم گرفتیم  را در ادامه پرتکرار ترین پرسش و پاسخ  ها را  پاسخ دهیم…

پرسش و پاسخ در مورد فلج بلز

بیش‌تر مبتلایان به فلج بلز بعد از گذشت دوره بیماری، بهبود پیدا می‌کنند. اما پزشک برای تسریع روند درمان بیمار روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی و دارودرمانی را پیشنهاد می‌دهد. 

۱_ فلج بلز و چشم چه ارتباطی با هم دارند؟

در فلج بلز، یک طرف از ناحیه صورت شخص حالت پژمرده‌ای پیدا می‌کند و فرد توانایی باز و بسته کردن چشم را در همان ناحیه آسیب‌دیده به طور موقت از دست می‌دهد. در موارد نادر ممکن است هر دو عصب آسیب ببینند و این فلجی شامل هر دو چشم شود.

 ۲_ آیا فلج بل خطرناک است؟

بیش‌تر افرادی که تجربه حمله فلج بلز را دارند، بدون هیچ عارضه‌ای بهبود پیدا می‌کنند. ولی در موارد شدیدتر، ممکن است عوارض زیر برای فرد به وجود بیاید:

  • احتمال بروز آسیب در عصب هفتم جمجمه به عنوان کنترل‌کننده اعصاب صورت
  • عفونت یا خشکی چشم و حتی از دست دادن بینایی به دلیل خشکی بیش از حد چشم در ناحیه آسیب‌دیده
  • احتمال بروز سینکینزی (حرکت غیرارادی یک بخش از صورت بیمار به دلیل حرکت بخش دیگر)

 ۳_ آیا در طول فلج بلز باید از کمپرس گرم برای ناحیه آسیب دیده استفاده کرد؟

بله شما می‌توانید با قرار دادن یک حوله مرطوب در چند روز به بهبود عضلات صورت و تسکین درد آن‌ها کمک کنید.

۴_ آیا جویدن آدامس در طول فلج بلز به بهبود اعصاب کمک می‌کند یا تاثیر منفی می‌گذارد؟

آدامس جویدن به تنهایی تاثیر مثبت و حتی منفی روی بهبود اعصاب ندارد. اما آدامس جویدن در کنار جلسات فیزیوتراپی به بازتوانی عضلات صورت کمک زیادی می‌کند.

۵_ اگر از زمان شروع فلج بلز ۱ الی ۲ ماه گذشته باشد و فلج بلز کهنه شده باشد امکان بهبود وجود دارد؟

به طور کلی بیش‌تر بیماران مبتلا به فلج بلز در یک دوره ۳ تا ۵ هفته بهبود پیدا می‌کنند. ولی در برخی بیماران ممکن است چند هفته بیش‌تر طول بکشد. پس جای هیچ نگرانی نیست. گاهی در بخش‌هایی از صورت که آسیب به اعصاب بیش‌تر بوده، روند بهبودی در مدت زمان بیش‌تری طول می‌کشد. ما در کلینیک سعید مزین موفق به درمان فلج بلز کهنه در سنین و جنسیت های مختلف شده ایم.

۶_ عوامل خطر برای بیماری فلج بلز چیست؟

فلج بلز برای آقایان و خانم‌ها در نسبت یکسانی اتفاق می‌افتد. ولی احتمال ابتلا به این عارضه در خانم‌های باردار، ۳ برابر می‌شود. بیماران دیابتی، دارای کم کاری تیروئید و افراد مسن بیش‌تر در خطر ابتلا به فلج موقت صورت قرار دارند.

نظرات بیماران فلج صورت

فلج بلز چیست؟

فلج بلز، شرایطی است که در آن صورت به شکل موقت فلج می‌شود. معمولا فقط یک طرف از ماهیچه‌های صورت تحت تاثیر قرار می‌گیرند. ممکن است نتوانید پلک خود را ببندید یا لبخندی کج بزنید. به ندرت پیش می‌آید که هر دو طرف صورت بیمار تحت تاثیر این عارضه قرار بگیرند. عصب هفتم جمجمه‌ای، عصبی است که عضلات صورت شما را کنترل می‌کند.

در صورت بروز فلج بلز، این عصب دچار تورم و التهاب می‌شود. به طور کلی ابتلا به این نوع فلج موقت صورت هیچ دلیل مشخصی ندارد. ولی گاهی برخی بیماری‌ها مانند عفونت ویروسی، التهاب را به وجود می‌آورند. فلج بل ممکن است هر فردی را در سنین ۱۵ تا ۶۰ سال تحت تاثیر قرار دهد. اما میانگین سن شروع این عارضه، از ۴۰ سالگی است.

راه‌های درمان فلج بلز

بیش‌تر مبتلایان به فلج بلز بعد از گذشت دوره بیماری، بهبود پیدا می‌کنند. اما پزشک برای تسریع روند درمان بیمار روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی و دارودرمانی را پیشنهاد می‌دهد. در صورتی که عفونت باعث ایجاد فلج بلز شده باشد، ابتدا این عامل عفونت درمان می‌شود. اگر عفونتی وجود نداشته باشد، علائم به وجود آمده در صورت نیاز به درمان دارند.

۱_ مراقبت از چشم‌ها

یکی از درمان‌هایی که در صورت بروز فلج بلز توصیه می‌شود، مراقبت از چشم‌ها است. از آنجایی که چشم در سمت ناحیه آسیب دیده بسته نمی‌شود، باید اقدامات زیر را برای محافظت و مراقبت از آن انجام داد:

۲_ درمان فلج بلز با داروها

داروهای رایجی که برای درمان فلج بلز تجویز می‌شوند، عبارت‌اند از:

۱_ کورتیکواستروئیدها 

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون، داروهای ضد التهابی قوی هستند. اگر این دارو تورم عصب صورت را کاهش دهد، این اعصاب در دالان استخوانی که آن‌ها را احاطه کرده به راحتی قرار می‌گیرند. مصرف کورتیکواستروئیدها درست بعد از چند روز شروع این عارضه، بهترین نتیجه را به دنبال دارد. شروع زود هنگام مصرف این دارو می‌تواند بهبود کامل این فلج را سرعت ببخشد. 

۲_ داروهای ضد ویروسی

برای مبتلایان به فلج بلز، داروهای ضد ویروسی همراه با کورتیکواستروئیدها تجویز می‌شوند. گاهی پزشک برای مبتلایان به فلج بلز داروهای ضد ویروسی مانند والاسیکلوویر (والترکس) یا آسیکلوویر (زویراکس) را همراه پردنیزون تجویز می‌کند. 

درمان فلج بلز با فیزیوتراپی

ماهیچه‌ها در ناحیه‌ای از صورت که فلج شده، می‌توانند برای همیشه کوتاه و کوچک بمانند. فیزیوتراپیست به شما کمک می‌کند که چگونه صورت خود را ماساژ دهید تا از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. از دیگر راه‌های درمان فلج بلز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلینیک فیزیوتراپی دکتر سعید مزین در سعادت آباد 

* عضو بنیاد ملی نخبگان
* رتبه ١ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
* رتبه ٢ آزمون تخصصي فيزيوتراپي
* فیزیوتراپی ورزشی از دانشگاه علوم پزشكی تهران
* بورد تخصصي منوال تراپی از دانشگاه جورجيا آمريكا
* بورد تخصصی فیزیوتراپی از آمریکا

آدرس مركز:
تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات