زانو درد

runneمکrs-knee
۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

مقدمه ای بر درد زانو

درد زانو از شایع ترین مشکلات عضلانی-اسکلتی در بین افراد است. در جامعه ی امروزی که به طور فزاینده ای فعال تر است، شمار مشکلات زانو افزایش یافته و درد زانو طیف گسترده ای از علل و درمان های خاص را به خود اختصاص داده است.

آناتومی زانو

کار اصلی مفاصل زانو خم و راست شدن، و تحمل وزن بدن همراه با مچ پا و لگن است. مفصل زانو، بیشترین چرخش و تاب خوردن را به منظورانجام تمام این حرکات و حمایت از کل بدن دارد در حالی که انجام این کار، متکی بر تعدادی از استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها می باشد.

استخوان ها:

مفصل زانو شامل ۴ استخوان است:

استخوان ران و یا استخوان قسمت بالای مفصل است.
استخوان ساق پا)، ساق پا، پایین بخشی که تحمل وزن را فراهم می کند(
کاسه پاتلا (کشکک)در امتداد جلو استخوان ران.
استخوان نازک نی، که در بخش های تحمل کننده وزن مفصل زانو درگیر نیست اما باعث اتصال رباط به مفصل می شود.

رباط ها:

• رباط باند فیبرمانند متراکمی است که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند.
• زانو شامل ۴ رباط مهم است، همه آنها اتصال استخوان ران به ساق پا را فراهم می کنند.
• رباط متقاطع قدامی (ACL) و رباط متقاطع خلفی (PCL) باعث جلو و عقب شدن و قابلیت چرخشی زانواست.
• رباط داخلی (MCL) و رباط بیرونی(LCL) واقع در امتداد داخلی که باعث ثبات داخلی و جانبی زانو است.

تاندون ها:

• تاندون باند فیبر مانند شبیه به رباط ها هستند.
• تاندون ها باعث اتصال استخوان ها به عضلات می شوند.
تاندون مهم در زانو

(۱) تاندون چهارسر ران: اتصال عضله چهار سر ران، که در جلوی ران، قرار گرفته به کشکک

(۲) تاندون پاتلا (اتصال استخوان کشکک به استخوان درشت نی (از لحاظ فنی شبیه رباط است چون سبب اتصال دو استخوان می شود.
عضله چهار سر و تاندون پاتلا گاهی اوقات به نام اکستانسورمی نامند.
غضروف

سازه های غضروفی یا منیسک( خط بالای استخوان درشت نی و بین ساق پا و در پایین استخوان ران و در پنجه ها(معروف به کاندیلوس
کار اولیه منیسک ایجاد زیر سازی برای مفصل زانو است.

درمان های خانگی درد زانو :

التهاب پاسخ فیزیولوژیکی بدن به یک ضربه است. در درمان بسیاری از انواع درد زانو، یک هدف مشترک است و ان شکستن چرخه التهابی است. چرخه التهاب با یک آسیب شروع می شود. پس از آسیب، موادی که برای کمک به بهبود زانو است سبب التهاب می شود. با این حال، اگر آسیب و پس از آن التهاب حل و فصل نشود، التهاب می تواند تبدیل به یک مسئله مزمن و منجر به التهاب بیشتر و آسیب های جدی تری شود. این چرخه التهاب منجر به ادامه یا حاد شدن درد زانو می شود چرخه می تواند با کنترل موادی که باعث ایجاد التهاب شده و با محدود کردن آسیب بیشتر به بافت آسیب دیده صورت گیرد. برخی از تکنیک های رایج مراقبت در منزل برای درد زانو که التهاب را کنترل و کمک به شکستن چرخه التهابی می کند حفاظت، استراحت، کمپرس یخ. بالا نگه داشتن پاها و تمرینات ورزشی مخصوص است.
حفاظت از زانو در برابر آسیب های بیشتر:

• این کار را می توان با لایه محافظ زانو یا اسپلینت انجام داد.
• پد جلوی کاسه زانو، برای مثال، کمک می کند تا با جلوگیری از آسیب بیشترو تکراری به کیسه های مایع زانو باعث کنترل علائم برخی از آسیب های زانو می شود.

استراحت زانو:

• استراحت فشار های تکراری روی زانو ناشی از فعالیت را کاهش می دهد.
• استراحت به زانو برای درمان و بهبود زمان لازم را می دهد و سبب جلوگیری از آسیب بیشتر است.یللیل

بالا نگه داشتن پاها:

ارتفاع نیز به کاهش تورم کمک می کند.
• ارتفاع برعکس گرانش کار می کند برای کمک به برگشت مایعات است که درغیر این صورت در زانو تجمع می کنند و سبب تورم می شود.
• در ارتفاع نگه داشتن پا هنگامی که شما در حال نشسته اید، و یا پشت کامپیوتر هستید، بهترین آثار را دارد.

استفاده از داروها برای درد های شدید تر :

معمولا از داروهای مسکن برای کاهش درد استفاده می شود، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID ها) مثل ناپروکسن (ناپروکسن یا Naprosyn) و ایبوپروفن (ادویل یا موترین، نقش مهمی در درمان درد زانو بازی کنداز مصرف خود سرانه دارو جدا خوداری کنید .
این داروها به طور مستقیم به کنترل درد کمک کرده و، در دوزهای بالاتر، به عنوان عوامل ضد التهاب عمل می کنند و کمک به شکستن چرخه التهابی می کنند. همانند تمام داروها،  این داروها اثرات جانبی دارند.
از استامینوفن نیز برای کنترل درد زانو استفاده می کنند، اما خواص ضد التهابی غیر استروئیدی ندارد. با این حال، این درمان اثرقابل ملاحظه ای در بسیاری از انواع درد زانو مانند آرتروز دارد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنید :

هنگامی که شما در حال تصمیم گیری برای مراجعه به هستید، یک قاعده سرانگشتی مناسب برای اکثر آسیب های مزمن زانو وجود دارد. اگر نشانه های شما بعد از یک هفته کار درمانی و استفاده از داروهای ضد التهابی از بین نرفت، شما باید به پزشک مراجعه کنید، مراجعه به درمانگرهای فیزیکی، و یا یک پزشک ارتوپد ورزشی (استخوانها و عضلات)  برای ارزیابی درد بیشتر مفید است.

انواع درد زانو :

اعصاب از پشت زانوحس ها را به مغز منتقل می کنند این اعصاب همچنین به  ران، ساق پا، مچ پا نیز آمده است. درد ناشی از آسیب عمیق می تواند در امتداد عصب در سطح بدن احساس شود بنابراین درد زانو می تواند از زانو یا از ران، مچ پا یا کمرباشد.
به طور کلی، درد زانو حاد و مزمناست. درد حاد زانو می تواند با یک جراحت حاد یا عفونت ایجاد شود، درد مزمن زانو اغلب از آسیب یا التهاب مانند آرتریت است همچنین می تواند با عفونت هم ایجاد می شود.

رگ به رگ شدن وپاره شدن رباط ها :

پارگی رباط ها اغلب به دلیل پیچ خوردگی شدید به وجود می آید. رباط خلفی متقاطع (PCL) قوی تر است و کمتر پاره می شود. لیگامنتپشتی  PCLنیاز به نیروهای قوی تری برای آسیب دارد مانند کسانی که یک تصادف ماشین پا ها به داشبوردمی خورد.

علائم:

اگر رباط ACL  پاره شود، شما ممکن است یک  صدای” پاپ” بشنوید. همچنین شما متوجه می شوید که هنگام راه رفتن ناپایدارید و احساس درد می کنید که ممکن است دچار استفراغ و حالت تهوع شوید. این پارگی همیشه از تورم زانو مشخص می شود تورم بعد از چند ساعت به دلیل خونریزی سریع ACL که پاره شده بیشتر می شود.
درمان: جراحی برای ورزشکارانکه خواهان نتایج بهینه هستند توصیه می شود. زانو بند محافظ ممکن است برای موقت کار ساز باشد.

جابجایی استخوان زانو:

دررفتگیزانو یک تهدید جدی است و باید بصورت اورژانسی درمان شود دررفتگی زانو به وسیله یک ضربه قدرتمند به زانو ایجاد می شود و گاه ساق پا بطور کامل از زانو جدا می شود. این جابجایی نه تنها رباط زانو بلکه عروق و اعصاب را نیز درگیر می کنند ،صدمات شریانی باعث جمع شدن خون زیر پوست می شود و اگر به سرعت جلوی خونریزیگرفته نشود ممکن است منجر به قطع عضو شود، آسیب عصب از سوی دیگر، ممکن است پا را بی حس یا کم حس کند.
علائم : در رفتگی زانو بسیار دردناک است و ممکن است باعث تغییر شکل در زانو شود بسیاری از در رفتگی ها با درمان مناسب به حالت اولیه خود باز می گردند.
درمان: اگر زانو به محل اولیه خود بازنگردد اینکار توسط پزشک انجام می شود، برای بازگشت به حالت اولیه نیاز به زمان و مراقبت است و بعد از آن تعدادی آزمایش برای کسب اطمینان از برگشت استخوان صورت می گیرد. اگر در این جریان به اعصاب یا عروق صدمه وارد آمده باشد بیمار باید فورآ تخت عمل جاحی قرار گیرد.

جابجایی کاسه ی زانو یا استخوان پاتلا یا کشکک:

یک اسیب رایج است که با ضربه ی مستقیم به پا ایجاد می شود مثل آسیب هایی که هنگام ورزش والیبال ممکن است برای سرویس زنندگان پیش آید جابجایی کشککزانو در زنان، افراد چاق و کسانی که سواری می کنند رایج تر است .

علائم:

بیمار احساس می کند در خم و راست کردن پا مشکل دارد و کشکک زانو جابجا می شود.
درمان: پزشک استخون پاتلا را به محل خود باز می گرداند این کار نیاز به رادیو گرافی و عکس دارد. پس از حصول اطمینان از نبود شکستگی پزشک با اسپلینت زانو و انجام تمرینات مخصوص، به اندام فرصت این را می دهد که تا به حالت اولیه خود بازگردد. این صدمه اغلب باعث آسیب به غضروف پشت کشکک می شود.

محافظت از زانو:

• استفاده از محافظت کننده های  مناسب برای فعالیت می تواند به جلوگیری از صدماتزانو کمک کند .
• هنگام بازی والیبال از پد های محافظ زانو استفاده کنید.
• در حین رانندگی، حفاظت از زانو ممکن است شامل بستن  کمربند ایمنی برای جلوگیری از آسیب های زانو در برابر برخورد با داشبوردو همچنین آسیب به دیگر قسمت های بدن باشد.

مشاوره رایگان با ی فیزیوتراپی مزین:تلفن های تماس:

۰۲۱۲۲۱۴۵۶۵۱ – ۰۹۱۹۸۰۴۹۰۶۰

آدرس مراکز درمانی فیزیوتراپی مزين :

١) سعادت آباد، صرافهای جنوبی، خيابان ٣١شرقی، پلاک ٨- واحد ٨ – طبقه ٤
٢) تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف