لیزر پرتوان برای زانو (فیزیوتراپی)

لیزر پرتوان برای زانو
۱۲ فروردین ۱۴۰۳

فیزیوتراپی زانو با لیزر، یا لیزر پرتوان برای زانو در واقع درد‌های اسکلتی، عضلانی و عصبی را کنترل می‌کند. توان لیزر، با توجه به شدت و محل درد، انتخاب می‌شود و با تحریک سلول‌های بافت، التهاب را کاهش می‌دهد‌.

شاید بسیاری از افراد نسبت به این شیوه درمانی اطلاع و آگاهی نداشته باشند، ولی لازم به ذکر است که بهترین راه درمانی موثر و غیر تهاجمی در برابر دردهای مفصلی، همین لیزر تراپی است.

طی این فرآیند، پرتوهای نوری، با طول موج‌های متفاوت و معین به بافت‌های مفصلی و عضلانی تابیده شده و سلول‌ها را تقویت می‌کند. این تقویت، به کمک تولید واحدهایی تحت عنوان ATP، انجام می‌شود. ATP یا همان آدنوزین تری فسفات، انرژی لازم برای سوخت و ساز سلول‌ها را فراهم می‌نماید.

در نتیجه با افزایش سوخت و ساز سلول‌ها، ترمیم بافت‌های آسیب دیده تسریع می‌یابد. در این حالت، عامل درد که ممکن است یکی از آسیب‌های بافتی باشد، حذف می‌شود. ترمیم بافت به وسیله خون رسانی رخ می‌دهد و در مرور زمان سبب کاهش التهاب و کاهش درد می‌شود.

البته در رابطه با فیزیوتراپی زانو با لیزر، این مورد را هم در نظر بگیرید که توان لیزر، به شرایط سلامتی خود بیمار بستگی دارد و در طول موج‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آشنایی بیشتر با فیزیوتراپی زانو با لیزر

موارد کابرد لیزر پرتوان برای زانو

از جمله این موارد می‌توان به:

• کشیدگی تاندون
  • آسیب‌های ناشی از کشیدگی و رگ به رگ شدن مکرر
  • توان‌بخشی بعد از جراحی زانو
  • تحریک اعصاب
  • توان‌بخشی جایگزینی زانو
  • آرتروز زانو
  • دردهای فیبرومیالژیا

هر کدام از این موارد، به شکلی سبب بروز مشکلات فعالیتی در زانو می‌شوند. این عارضه‌ها هم با استفاده از لیزر تراپی، به مرور برطرف می‌شوند.

اصول فیزیوتراپی زانو با لیزر

لیزر تراپی یا فیزیوتراپی زانو با لیزر، به وسیله توان‌های بالا و پایین، رخ می‌دهد. در حقیقت اینکه توان یک لیزر بالا باشد، طول موج متفاوتی را بر بافت آسیب دیده و هدف ساطع می‌کند و روند بهبود و تقویت بافت را سرعت می‌بخشد. اینکار سبب می‌شود تا میزان انرژی‌ای که سلول‌ها دریافت می‌کنند، در افراد مختلف، متفاوت باشد. بنابراین در نهایت و در هر بازه زمانی‌ای، درد التیام می‌یابد و تورم در ناحیه زانو، کاهش پیدا می‌کند.

توان پرتو به گونه‌ای عمل می‌کند که با افزایش توان لیزر، اثرات درمانی به مراتب بیشتر و بیشتر می‌شود و در نهایت باعث بهبود و ترمیم کامل بافت می‌شود.‌

در رابطه با فیزیوتراپی زانو، شدت آسیب دیدگی، در انتخاب نوع فیزیوتراپی تاثیر می‌گذارد. منظور از انواع فیزیوتراپی، لیزر تراپی و منوال تراپی یا همان درمان دستی است. هر یک از این شیوه‌ها در دو مسیر درمانی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در شیوه فیزیوتراپی زانو با لیزر، توجه به شرایط سنی، سلامتی، شدت بیماری و مواردی از این قبیل، اهمیت بالایی دارد. در واقع به همین دلیل افراد باید به فیزیوتراپی مراجعه کنند تا لیزر تراپی به شیوه اصولی اجرا شود.

ممنوعیت استفاده از لیزر پرتوان برای چه کسانی است؟

ممنوعیت استفاده از لیزر پرتوان برای زنان باردار است در درجه اول.  اشعه‌هایی که از این دستگاه ساطع می‌شوند، می‌توانند برای جنین و شرایط مادر، مضر باشند. به همین دلیل در دوره بارداری، همواره گفته می‌شود که از دستگاه‌های پرتوزا و اشعه‌های مضر، استفاده نشود. علاوه بر زنان باردار، افرادی که دچار عفونت هستند هم، در دسته افرادی قرار می‌گیرند که نمی‌توانند مورد پرتو درمانی قرار بگیرند.

اصول فیزیوتراپی زانو با لیزر

مزایای استفاده از این روش درمانی

از آنجایی که این روش سبب التیام درد و از بین بردن التهاب می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا بدون عوارض، آسیب‌های بافتی زانو خود را ترمیم کنید. برای اینکه به نتیجه درستی برسید، باید این را هم در نظر داشته باشید که شرایط بیماری شما، عامل تعیین کننده در روند بهبود آسیب خواهد بود.

مزایای بسیاری برای به کارگیری این شیوه درمانی تعریف می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به همین بحث تقویت سلول‌ها و بافت‌ها و درنتیجه ترمیم سریع بافت اشاره نمود. این روند درمانی نیازی به دوره نقاهت ندارد و بیمار می‌تواند فعالیت بدنی خود را بلافاصله بعد از درمان آغاز کند. به همین دلیل نسبت به جراحی و درمان‌های سنگین، بهتر است و می‌تواند امیدوارکننده‌تر باشد.

داروها جزء پرمصرف‌ترین محصولاتی هستند که در روند درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد به سبب شیمیایی بودن، می‌توانند عوارض بسیاری را با خود به همراه آورند! با توجه به همین مسئله، گزینه چندان مناسبی برای افراد نیستند. در روند فیزیوتراپی زانو با لیزر، هیچ احتیاجی به مصرف دارو و مسکن نیست.

عوارض جانبی فیزیوتراپی زانو با لیزر

عوارض جانبی در مورد لیزر تراپی، به مراتب پایین‌تر از هر شیوه درمانی دیگری است. احتمال بروز عوارض در صورت انجام صحیح و اصولی آن، وجود ندارد و افراد می‌توانند با خیال راحت به درمان بپردازند.

همچنین لیزر تراپی سبب افزایش سرعت رشد سلول‌ها شده و جریان خون را در بافت آسیب دیده افزایش می‌دهد.

جدا از مواردی که گفته شد، افزایش متابولیسم و سوخت و ساز سلول‌ها، کاهش سریع درد و التهاب، بازسازی بافت‌های آسیب دیده، افزایش فعالیت‌ عروقی، تحریک عملکرد اعصاب آسیب دیده، تسریع روند بهبودی و ترمیم زخم‌ها، تحریک سلول‌ها به کلاژن سازی، بهبود قدرت حرکتی مفاصل، تحریک ترشح هورمون‌های ضد درد، کاهش احتمال به جای ماندن جای زخم، بهبود گردش خون بدن که سبب افزایش رسیدن اکسیژن به سلول‌ها می‌شود و تحریک رشد سلول‌ها، نمونه‌های دیگری از مزایای فیزیوتراپی زانو با لیزر هستند.

با توجه به همین موارد است که این شیوه درمانی، به یکی از محبوب‌ترین‌ها برای از بین بردن درد زانو تبدیل شده‌اند.

کارکردهای فیزیوتراپی با لیزر

شاید با توجه به آنچه تا کنون گفته شد، چنین برداشت کنيد که لیزر تراپی، یک شیوه درمانی منحصر به درد و التهاب زانو است! اما این نوع از درمان، در بحث‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود تا افراد بتوانند بسیاری از بیماری‌های خود را به واسطه لیزر، از بین ببرند.

از جمله این موارد، می‌توان به بیماری‌های پوستی اشاره کرد. یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها که به دلایل مختلفی از قبیل استفاده از محصولات بهداشتی نامرغوب، آلوگی هوا و موارد دیگر رخ می‌دهد، همین بیماری‌های پوستی هستند. این بیماری‌ها به وسیله لیزر درمانی، بهبود پیدا می‌کنند.

بیماری‌های مربوط به مفاصل هم از مواردی هستند که برای درمان می‌توانند از لیزر تراپی کمک بگیرند. لیزر تراپی سبب تقویت عضلات، اعصاب و سلول‌های بافت آسیب دیده می‌شود و به همین خاطر نقش موثری در روند بهبود می‌گذارد.

شاید عجیب به نظر برسد، اما سردرد‌هایی از جنس میگرن، از نمونه بیماری‌هایی هستند که در دسته درمان به واسطه لیزر قرار می‌گیرند.

به علاوه مواردی مانند فیبرومالژیا، سندرم تونل کارپال، سندرم درد میوفاسیال، فتق دیسک کمر، بورسیت و تاندونیت، اسپاسم عضلانی پس از جراحی‌های ارتوپدی، فتق دیسک گردن، خار پاشنه پا، آرتروز مفاصل، دردهای ستون فقرات مانند کمردرد و گردن درد، آرتریت روماتوئید، دردهای مفصل مانند زانو درد، آسیب‌های شانه مانند پارگی روتاتورکاف و شانه منجمد نمونه‌های دیگری از کاربردهای لیزر تراپی هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، لیزر تراپی گستره درمانی بزرگی را شامل می‌شود و به این واسطه به یک راهکار مناسب در علم پزشکی تبدیل شده. به علاوه افراد تا حد زیادی با جراحی و معالجات سخت مخالف هستند. از این رو لیزر تراپی بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند بدون عوارض و پیامدهای ناشی از درمان، به روند بهبودی بیماری‌ها کمک کند. البته باید نسبت به حرفه‌ای بودن ، اطمینان حاصل شود تا لیزر درمانی به شکلی اصولی و صحیح اجرا شود.

کارکردهای فیزیوتراپی با لیزر

مدت زمان درمان زانو درد به وسیله فیزیوتراپی

طول درمان در هر بیماری، به عوامل مختلفی بستگی دارد که روی زمان بهبود بیماری تاثیر می‌گذارد. این اتفاق در رابطه با لیزر تراپی هم صادق است و افراد با توجه به موارد مختلفی، روند درمان متفاوتی دارند. به طوری که سن، شرایط بدنی، شدت بیماری، سبک زندگی و مواردی از این قبیل، روی مدت زمان بهبودی تاثیر می‌گذارند.

در رابطه با سن، هر چه سن افراد پایین‌تر باشد، به همان میزان بهبود و ترمیم بافت سریع‌تر انجام می‌شود. در مقابل هر چه سن بالاتر باشد، بهبود بافت‌ها کندتر می‌شود.

شدت بیماری هم به وضوح نشان می‌دهد که تا چه حد در طول زمان درمان تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر افرادی که آسیب کمتری می‌بینند، درمان سریع‌تری خواهند داشت.

سبک زندگی اشاره به میزان فعالیت بدنی، خواب، استراحت و تغذیه دارد. افراد با تغذیه از مواد سالم، می‌توانند روند بهبود خود را سرعت ببخشند. اینکار باعث می‌‌شود تا مواد مغذی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و دیگر مواد مورد نیاز بافت‌ها تامین شود و به همین سبب فرایند رشد و تولید سلول‌های جدید، گسترش یابد.

لیزر تراپی برای افراد مختلف، با توجه به شرایط بدنی که دارند، ‌سبب درمان و بهبود بافت‌های آسیب دیده می‌شود. وقتی افراد به این شیوه درمانی روی می‌آورند، می‌توانند در زمان کمتر و دردسر کمتر، بدون داشتن دوران نقاهت بعد از درمان، به زندگی عادی خود بازگردند. به همین دلیل این شیوه درمانی روز به روز بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد. به همین دلیل فیزیوتراپی زانو با لیزر، یک روش مناسب در درمان درد و التهاب زانو است.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد