فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی زانو بعد جراحی تعویض مفصل
۱۹ فروردین ۱۴۰۰

تعویض مفصل زانو با جراحی اختلالاتی را در حرکت طبیعی پا بوجود می‌آورد. این مشکلات با فیزیوتراپی اصولی قابل برطرف شدن هستند. البته که بخشی از مسیر درمان فیزوتراپی همراهی بیمار و خانواده‌اش را می‌طلبد تا بیمار در سریع‌ترین زمان ممکن به حرکت معمولی خود برگردد.

جراحی تعویض مفصل زانو در زمانی رخ می‌دهد که بیمار درد شدیدی را متحمل است و در پی آن محدودیت حرکت و گاهی خشکی عضله را در بر دارد. پس از انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو برای تقویت زانو به فیزیوتراپی نیاز است. مدت و نوع فیزیوتراپی بویژه در روز های ابتدایی پس از عمل، نیاز بر نظار دارد.

فیزیوتراپی قبل از جراحی تعویض مفصل زانو پا

هرچند در این مقاله توجه ما بیشتر معطوف به نقش فیزیوتراپی در بعد عمل جراحی پا است، اما لازم به ذکر است که به صورت مختصر به نقش آن در قبل از جراحی مفصل زانو هم بپردازیم.

بهتر بودن شرایط بیمار پیش از جراحی از عواملی است که نتیجه جراحی را رضایت‌مندتر می‌کند. این نکته بویژه در کوتاه مدت موثرتر است. یکی از کارهایی که فیزیوتراپیست قبل از جراحی به بیمار آموزش می‌دهد این است که با آموزش تمرین هایی او را آماده تر می‌کند.

نکته مهم‌تر آموزش و تمرین راه رفتن با استفاده از وسایل ویژه بعد از عمل است. یکی از نکات ظریف اما بسیار مهم که فیزیوتراپیست به بیمار قبل از عمل توصیه می‌کند، جمع کردن فرش هایی است که امکان سُر خوردن بیمار پس از عمل بر روی آن است می‌باشد. قرار دادن صندلی در محل های مناسب جهت برداشتن وسایل از کمد یا قفسه های پایین به جای سر پا نشستن (که فشار بیشتری را به زانو وارد می‌کند) از دیگر نکات این امر است. یکی دیگر از نکات بدیهی از بین بردن اضافه وزن احتمالی است.

فیزیوتراپی بعد از جراحی تعویض مفصل زانو پا

جراحی تعویض مفصل زانو دو تا سه روز نیازمند بستری در بیمارستان است که این امر درصورتی که بیمار به بیماری های دیگری مثل ناراحتی قلبی یا دیابت مبتلا باشد، افزایش پیدا می‌کند. بیمار در این روزها باید حداقل فشار حاصل از وزن خود را به آن پا که جراحی شده است وارد کند.

اقتدامات فیزیوتراپیست بلافاصله بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به این شرح است:

  • آموزش نحوه راه رفتن  به کمک واکر یا وسایل دیگر
  • آموزش نحوه ایمن بالا رفتن و پایین آمدن از تخت خواب
  • آموزش نحوه صحیح نشستن و برخاستن از روی صندلی
  • کمک به انجام تمرین هایی که پیش از عمل آموزش داده شده

کار موثر دیگری که فیزیوتراپی در این مدت به آن توصیه می‌کند و نیازمند همراهی بیمار و خانواده او است توصیه بر استفاده از جوراب های حفاظتی ویژه علاوه انجام تمرینات تقویتی و انعطاف پذیری است.

یکی از روش هایی که به جهت کاهش درد و تورم انجام می‌شود، استفاده از الکترود است. این روش فیزیوتراپی موجب این می‌شود که زانو با سرعت بیشتری التیام یابد.

مدت زمان نیاز به فیزیوتراپی پس از جراحی زانو

زمان دقیق نیاز به فیزیوتراپی با توجه به هر بیمار متفاوت است اما معمولا ۱ تا ۲ ماه پس از عمل جراحی باید فیزیوتراپی ادامه پیدا کند تا زانو بویژه مفصل زانو به وضعیت طبیعی خود بازگردد. متاسفانه گاهی این زمان با انجام ندادن متداوم و دقیق فیزیوتراپی افزایش می‌یابد و طولانی‌تر می‌شود. پایان دوره درمانی فیزیوتراپی نیازمند نظر جراح و فیزیوتراپیست می‌باشد.

یکی از نکات مهم پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، انجام ندادن کارهایی است که فشار زیاد و یا طولانی به زانو وارد کند. بیمار باید در هر مرحله از مسیر درمان که احساس درد داشت، به فیزیوتراپیستش مراجعه کند تا در سریعترین زمان و با کمترین درد، این روند بهود طی شود.

 

مدت زمان استفاده از مفصل زانو تعویض شده

مفصل زانویی که عوض شده می‌تواند بیشتر از پانزده سال مقاومت داشته باشد اما لازمه طولانی شدن عمر مفصل زانو، پرهیز از فعالیت هایی است که منحر به فرسودگی زانو می‌شود. پس از تعویض زانو باید از انجام رفتار های پر فشار و سنگین از قبیل دویدن، اسکی، تنیس و… پرهیز کرد.

 

نحوه بالا رفتن از پله ها پس از جراحی زانو

باید ابتدا یک دست نرده ها را بگیرد و چوب زیر بغل دست دیگر باشد. سپس اول پای سالم بالا گذاشته شود و بعد پایی که عمل شده است را در بالا قرار دهد و در نهایت چوبی که زیر بغل است روی پله بالایی قرار بگیرد.

 

 

————————————————————————————————————————————————-

* عضو بنیاد ملی نخبگان
* رتبه ١ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
* رتبه ٢ آزمون تخصصي فيزيوتراپي
* فیزیوتراپی ورزشی از دانشگاه علوم پزشكی تهران
* بورد تخصصي منوال تراپی از دانشگاه جورجيا آمريكا
* بورد تخصصی فیزیوتراپی از آمریکا

آدرس مركز:
تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

۰۹۱۹۸۰۴۹۰۶۰
۰۲۱۲۲۱۴۵۶۵۱

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات