فیزیوتراپی تعویض مفصل ران

فیزیوتراپی تعویض مفصل ران لگن
۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰

تعویض مفصل ران از راه عمل جراحی قسمتی از مسیر تسکین درد است اما نکته مهم غفلت نکردن از کامل کردن این راه است. دو کار حیاتی بعد از عمل تعویض مفصل ران، ایجاد سیستم تقویت کننده برای مفصل جدید و بازیابی دامنه حرکتی است. ترکیب جراحی و فیزیوتراپی است درد ران و لگن شما را کاهش می‌دهد و درمان را حاصل می‌کند.

مراقبتهای بعد از عمل تعویض مفصل ران

استراحت پس از عمل تعویض مفصل ران و لگن

استراحت مناسب نیاز بعد از جراحی تعویض مفصل مهم است. استراحت بعد از عمل تعویض مفصل لگن یعنی انجام ندادن کارهایی که درد آور است. از اقدامات ابتدایی ولی پر اهمیت پس از جراحی، استفاده از عصا و واکری است که تایید کرده است.

کمپرس سرد و گرم پس از عمل تعویض مفصل ران

نحوه استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم بعد از جراحی تعویض مفصل لگن حتما باید با توصیه پزشک باشد. این کار موجب انبساط رگ های خونی می‌شود که بیشتر شدن جریان خون، اکسیژن و مواد غذایی می‌شود. کمپرس گرم را پانزده تا بیست دقیقه و نهایتا چهار بار در روز انجام دهید.

نحوه استفاده از کمپرس سرد پس از تعویض مفصل ران

یک حوله بین کیسه یخ و پوست‌تان قرار دهید. کمپرس یخ موجب انقباض رگ ها می‌شود و جریان خون را کاهش می‌دهد. این کار باعث کاهش درد می‌شود. کمپرس سرد را به مدت ده تا پانزده دقیقه و نهایتا چهار بار در روز انجام دهید.

ورزش پس از عمل تعویض مفصل لگن

ورزش بعد از جراحی تعویض مفصل ران باعث می‌شود که دامنه حرکتی افزایش یابد و بدن قوی شود و در مجموع درد شما کنترل شود و به کار های روزانه خود برگردید. استمرار برنامه ورزشی زیر نظر فیزیورتاپی بسیار اهمیت دارد. فیزیوتراپیست نحوه درست ورزش کردن بدون اینکه آسیبی به لگن شما وارد شود را به شما آموزش می‌دهد.

تبعیت و پیروی از دستورات مانند بلند نکردن اجسام با وزن زیاد مهم است. فیزیوتراپیست ورزش هایی مثل بالا آوردن زان و انواع حرکات پا را به شما آموزش می‌دهد. همراهی و  کمک دوستان و خانواده شایان توجه است.

حرکت های ورزشی باید تحت کنترل و آهسته انجام شود. در هنگام ورزش نفستان را نگه ندارید. اگر انجام حرکت ورزشی خاصی برای شما درد ایجاد می‌کند یا مشکل است، آن را متوقف کنید و با خود مشورت کنید. کمی احساس درد پس از ورزش طبیعی است.

فیزیوتراپی پس از عمل تعویض مفصل لگن

شش هفته ابتدایی پس از جراحی تعویض مفصل ران اهمیت بالایی دارد. انجام به موفع و طبق برنامه حرکت های فیزیوتراپی موجب بهبود می‌شود. ممکن است که به شما دوچرخه ثابت را پیشنهاد دهد. انجام فیزیوتراپی پس از عمل تعویض مفصل ران موجب بهبود خیلی سریع می‌شود که در مقایسه با بیمارانی که به فیزیوتراپیست مراجعه نمی‌کنند، تفاوت آشکاری دارند.

آموزش نکات مهم پس‌ از عمل تعویض مفصل ران

سه ماه بعد از جراحی مفصل ران، بیشترین میزان بهبود بافت نرم حاصل می‌شود. ورزش هایی که توسط فیزیوتراپیست به شما توصیه نشده است ممکن است باعث آسیب‌دیدگی و افزایش خطر دررفتگی شود!

پیشرفت تا جایی که بتوانید فعالیت های روزانه خود را مثل سابق انجام دهد، نیاز به این دارد که کار هایی را با احتیاط انجام دهید:

  • از توالت فرنگی استفاده کنید
  • از چهار زانو نشستن پرهیز کنید
  • لگن خود را بیشتر از نود درجه خم نکنید
  • هنگام نشستن در خودرو از بالش کمک بگیرید
  • هنگام نشستن زانو باید پایین‌تر از لگن قرار گیرد
  • برای پوشیدن کفش از پاشنه‌کش استفاده کنید

توجه: اگر پیس از انجام حرکت های ورزشی، بیشتر از دو ساعت درد شما ادامه داشت، به رجوع کنید.

نکته مهم در روز های ابتدایی پس تعویض مفصل لگن، راه نرفتن بر روی سطح های ناصاف و با شیب است.

تا زمانی که نگفته است از واکر یا عصا استفاده کنید و هر روز مسافت پیاده روی را کمی افزایش دهید.

تجربه فیزیوتراپی پس از تعویض مفصل ران

سعید مزین آماده فیزیوتراپی بیماران پس از جراحی تعویض مفصل ران می‌باشد. جهت مشاهده فیلم نظر بیماران قبلی، به بخش چند رسانه‌ای سایت مراجعه کنید.

* عضو بنیاد ملی نخبگان
* رتبه ١ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
* رتبه ٢ آزمون تخصصي فيزيوتراپي
* فیزیوتراپی ورزشی از دانشگاه علوم پزشكی تهران
* بورد تخصصي منوال تراپی از دانشگاه جورجيا آمريكا
* بورد تخصصی فیزیوتراپی از آمریکا

 

آدرس مركز:
تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

تلفن فیزیوتراپی در تهران:

۰۹۱۹۸۰۴۹۰۶۰
۰۲۱۲۲۱۴۵۶۵۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات