علت صدا و درد زانو +درمان

علت صدا و درد زانو با درمان

 اگه شما هم دچار درد زانو و سروصدا شدید، حتما این کلیپ رو ببینید. باهم دیگه میخوایم بررسی کنیم که صدا های نرمال کدومه و صدا های پاتولوژیک یا بیمارگونه کدوم هستن. و در آخر با راهکار های درمان درد زانو آشنا میشیم.

 

علت صدا زانو

سعید مزین هستم، فیزیوتراپی و آسیب ورزشی. امروز میخوایم در مورد این صحبت کنیم که چرا زانو ما صدا میده و اصلا این صدایی که در زانو ایجاد میشه چیه،‌از کجا میاد، کدوم صدا ها رو باید بهش توجه کرد و کدوم قابل توجه برای ما نیست.

درواقع آزاد شدن حباب های ریز گاز در مفصل هست که باعث ایجاد صدا یا یک حالت شبیه شکستن قولنج در مفاصل میکنه. حالا عمدتا در زانو این اتفاق بیشتر میافته.

 

صدا زانو طبیعی

کجا میگیم این صدا زانو برای ما اهمیت نداره؟ اگر صدا دادن بدون درد زانو و تورم باشه یعنی داره راه میره و زانو صدا میده و هیج درد و تورمی در زانو مون حس نمی کنیم، این صدای پاتولوژیک نیست و یک صدای نرماله و فرد بخاطر آزاد شدن آن حباب های ریز گاز داخل مفصل یا مایع سینوویال هست که این صدا ها رو میشنوه

 

صدا زانو خطرناک

حالا کی و کجا ها صدا هایی که از داخل مفصل میشنویم را باید دقت کنیم و گوش خود را تیز تر کنیم نسبت بهش؟ ۵ جا وجود داره که باید بهش دقت کنیم که صدا زانو خطرناک کجاست و کی اتفاق میافته

 

پارگی مینیسک

کسایی که ورزشکار های خیلی شدیدی هستن که خیلی توجه نمیکنن، آمادگی جسمی بالایی ندارد یا آمادگی جسمی بالایی دارن اما فشار رقابت باعث میشه که فرد پارگی مینیسک رو میتونیم بهش اشاره کنیم. اگر مینیسک پاره بشه فرد دچار درد در زانو میشه و یه مقدار متورم میشه و همراه با قفل شدن در زانو هستش. برای صدایی که داخل زانو هستش و فرد اگر ورزشکار باشه. یه حرکت با سرعت بالا و چرخش انجام بده در حالتی که وزن انداخته فرد بر زمین و یه صدایی یکدفعه در زانو بشنوه و بعد از یک مدتی درد بگیرد و متورم بشه، این صدایی هست که باید بهش توجه کرد

 

پارگی ACL

صدای دیگه ای که باید بهش توجه کرد، پارگی ACL هست. پارگی ACL با یک پاپ ساین همراه هست. عموم ورزشکاران دچار این اتفاق میشن. فرد وقتی دچار پارگی میشه، یه صدای پاپی رو گزارش میده و بعد متورم میشه زانو و درد میکنه. تفاوت پارگی ACL با مینیسک این هست که مینیسک قفل میکند اما این قفل نمیکند. فرد زانوش مدام خالی میشه. بیشتر از حد طبیعی خالی میشه. اگر ماهی یک بار زانو خالی میشه، اتفاقا مشکل خاصی نیست و ضعف عضله است اما اگر مثل در یک هفته بیشتر از ده بار خالی میکنه زانو، نشان دهنده یک حالت پاتولوژی در مفصل است.

 

آرتروز مفصل زانو

مورد سوم آرتروز هایی هستند که در این مفصل ایجاد میشن که همراه با صدای کریپتاسیون، خر خر یا قژ قژ همراه هستن. عموما افراد مسن تری هستن که درد های شبانه ای رو عموما به ما گزارش میدن

 

آرتریت روماتوئید

مورد چهارم کسانی هستند که دچار آرتریت روماتوئید شدن. آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی هست که وقتی فرد دچار همچین بیماری میشه عموما زانوش متورم هست، درد دارد، قرمز است، صبح ها دردش بیشتره و بعد از یکی دو ساعت که از کار هاش میگذره دردش کمتر میشه و این فرد هم دچار کریپتاسیون یا قژ قژ در مفصل خواهد شد.

 

کندرومالاشی

و مورد آخر، موردی است که بیشتر در افراد جوان اتفاق میافته که ما بهش میگیم کندرومالاشی. کندرومالاشی یک نرمی قضروف زیر کشکک زانو، اتفاقی است که عموما در ورزشکار ها و خانم ها و سنین کم میشه. این فرد هم دچار قژ قژ در زانو هستش و جایی که درد میکنه عموما زیر استخوان کشکک هستش. درد هایی که زیر استخوان کشکک هستش، عموما برمیگرده به کسایی که کندرومالاشی شدن.

 

 

درمان درد زانو

ما میخوایم افرادی که دچار درد زانو شدن رو درمان کنیم. برای درمان درد زانو حالا چه کار میشه کرد؟ ما میخوایم افرادی که دچار درد زانو شدن رو درمان کنیم. بهترین کار و موثر ترین کار ارجاع همچین بیمار هایی به فیزیوتراپی هست. در فیزیوتراپی یک سری های ضد درد وجود دارد. یک سری کار هایی برای عضلاتشون میشه انجام داده که عضلات رو تقویت کنیم که آن زانویی که دچار ایراد و اشکل شده رو محکم بگیره و تقویتش کنیم که فشار از روی مفصل ما برداشته بشه.

یک سری حرکات کششی وجود داره که عضلاتی که دچار کوتاهی هستند را بکشیم و فشار را از روی مفصل برداریم. یکی سری امور ضد التهابی داریم مثل مگنت، شاک ویو و… که میتوانیم توسط آنها مریض رو درمان کنیم. و مورد آخر که مهمترین هستش، راستا مکانیکی فرد رو فقط و فقط فیزیوتراپیست ها میتونن اصلاح کنند و ما میتونیم راستا فرد رو اصلاح کنیم که فشار از روی مفصل برداشته بشه.

حتما توجه کنید که کجا درد زانو دارد. اگر با همچین درد ها و صدا هایی در زانوتون هستید ویدیو رو ذخیره کنید و که به کارتون میاد و برای دوستانتون بفرستید که اونها هم استفاده کنند و مثل همیشه با حمایت هاتون ما رو بیشتر خوشحال کنید. دوستون داریم.

 

درمان درد زانو در سعادت آباد

برای مشاوره  فیزیوتراپی ورزشی در سعادت آباد به سعید مزین مراجعه کنید.

برخی از مدارک و سوابق سعید مزین:

* عضو بنیاد ملی نخبگان
* رتبه ١ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
* رتبه ٢ آزمون تخصصي فيزيوتراپي
* فیزیوتراپی ورزشی از دانشگاه علوم پزشكی تهران
* بورد تخصصي منوال تراپی از دانشگاه جورجيا آمريكا
* بورد تخصصی فیزیوتراپی از آمریکا

آدرس مركز:
تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

تلفن فیزیوتراپی در تهران:

۰۹۱۹۸۰۴۹۰۶۰

۰۲۱۲۲۱۴۵۶۵۱

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات