درمان بی حس دست بعد از عمل دیسک گردن

درمان بی حس دست بعد از عمل دیسک گردن
۱ اسفند ۱۴۰۲

عمل دیسک گردن درمانی موثر برای مشکل دیسک گردن است که توسط جراح مغز و اعصاب ممکن است بر روی برخی از بیماران مبتلا به دیسک گردن انجام شود. گاهی با انجام این عمل ممکن است با عوارضی روبرو بشوید که یکی از شایع‌ترین آن‌ها بی حسی دست‌ و بازوها است.  بی حس دست بعد از عمل دیسک گردن ممکن است ۱ تا ۳ ماه بعد از عمل، خود به خود از بین بروند. 

در صورت از بین نرفتن این مشکل یا برای کمک به بهبود عوارض دیگر، یکی از بهترین راهکارها مراجعه به فیزیوتراپیست ماهر در این زمینه است. در ادامه برای آشنایی بیشتر با دلیل بوجود آمدن این مشکل و مراقبت‌های بعد از عمل با ما همراه باشید.

علت بی حسی دست بعد از عمل دیسک گردن

یکی از عوارض شایع بعد از عمل جراحی دیسک گردن، بی حسی دست و بازو‌ها است. این عارضه ممکن است ۱ تا ۳ ماه بعد از عمل، خود به خود از بین بروند. مهم‌ترین علت این مشکل این است که بسیاری از فیبر‌های اعصاب دست و بازو از گردن عبور می‌کنند که بعد از جراحی دیسک گردن ممکن است این فیبر‌های عصبی حساس‌تر شده و مدت‌ها بی حسی دست‌ها را تجربه کنید. 

بعد از بهبودی کامل زخم‌های داخلی ناشی از عمل دیسک گردن، این مشکل کاملا برطرف خواهد شد.  در صورتیکه این مشکل برطرف نشد شما میتوانید با مراجعه به فیزیوتراپی ریشه ی اصلی این مشکل را مشخص کنید.

در  ویدئو زیر مشاهده می کنید: درمان دیسک گردن با فیزیوتراپی 

درمان بی حسی دست بعد از جراحی دیسک گردن

همان طور که اشاره شد، بی حسی دست و بازو بعد از عمل دیسک گردن ممکن است برای برخی از افراد بسیار آزار‌دهنده باشد. بهتر است تا ۳ ماه اقدام پزشکی خاصی برای رفع این مشکل نکنید، اما در صورت  تداوم این عارضه، فیزیوتراپی یک درمان موثر برای رفع بی حسی دست بعد از عمل دیسک گردن خواهد بود.

در مجموع بعد از اولین روز از جراحی دیسک گردن نیز می‌توانید مورد معاینه فیزیوتراپیست قرار بگیرید. برای بهبودی سریع و کم شدن عوارض ناشی از این عمل، پزشک معالج‌، شما را به یک فیزیوتراپیست ارجاع خواهد داد. فیزیوتراپیست با بررسی تمامی عوامل، بهترین حرکات و ورزش‌های تمرینی را برای شما ارائه می‌دهد. پس برای خلاصی از درد‌ها و عوارض ناشی از عمل دیسک گردن همانند بی حسی دست و بازو، حتما جلسات فیزیوتراپی را به طور جدی دنبال کنید.

مراقبت های بعد از جراحی دیسک گردن

معمولا افرادی که تحت عمل جراحی دیسک گردن قرار می‌گیرند همان روز از بیمارستان مرخص می‌شوند. بعد از این جراحی و در زمان ریکاوری به طور معمول، می‌توانید روی تخت خواب نشسته و حتی به آرامی راه بروید. اگر پیوند استخوان روی دیسک گردن از ناحیه مفاصل ران انجام شود، احتمال دارد درد زیادی در این ناحیه متحمل شوید. در مجموع تا دو هفته بعد از جراحی دیسک گردن بهتر است مراقبت‌های زیر را در نظر بگیرید‌:

طرز خوابیدن بعد از عمل دیسک گردن

تا یک هفته بعد از عمل دیسک گردن باید کمترین فشار بر ناحیه عمل شده وارد شود. سعی کنید تا دو هفته بعد از عمل، مخصوصا هفته اول به پشت خوابیده و در حین خواب گردن خود را زیاد نچرخانید.

طرز خوابیدن بعد از عمل دیسک گردن

عوارض عمل دیسک گردن

تمامی جراحی‌ها در کنار فوایدی که در بهبود برخی از بیماری و عارضه‌ها دارند، می‌توانند عوارضی، هر چند کم، داشته باشند. از جمله عوارض عمل جراحی دیسک گردن، می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

رژیم غذایی مناسب بعد از عمل جراحی دیسک گردن

داشتن رژیم غذایی مناسب بعد از عمل دیسک گردن، می‌تواند روند بهبودی و عوارض ناشی از این عمل را کاهش دهد. بعد از جراحی تا نزدیک یک هفته مشکل در بلع خواهید داشت که در این صورت مصرف مواد غذایی نرم و غیر جامد توصیه می‌شود. مصرف مایعات و غذاهای پر فیبر مانند میوه و سبزیجات را افزایش دهید تا عمل دفع به آسانی انجام شود. 

ابتلا به یبوست و فشار ناشی از دفع بر گردن، می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد. بعد عمل دیسک گردن، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان و پروتئین‌ها را افزایش دهید، زیرا این مواد در بهبود زود هنگام زخم‌های ناشی از جراحی نقش بالایی دارند.

جراحی دیسک گردن در جهت رفع فشار بر نخاع گردن که با درد در کتف، شانه، دست‌ها و گردن همراه شده، انجام می‌شود. در مجموع همیشه عمل دیسک گردن برای درمان مشکل دیسک گردن پیشنهاد نمی‌شود. درمان‌های دیگری چون فیزیوتراپی و مصرف دارو هم برای رفع این عارضه وجود دارد. به عنوان سخن پایانی دقت کنید، مراقبت‌های بعد از این عمل چون عدم فشار بر ناحیه عمل شده، عدم مصرف الکل، کاهش فعالیت‌های پرتنش تا دو هفته و انجام تمرینات فیزیوتراپی در سرعت‌بخشی به روند بهبودی جراحی دیسک گردن بسیار موثر خواهند بود.

کلینیک فیزیوتراپی  سعید مزین در سعادت آباد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات