اسپاسم عضلانی کمر + علت و درمان آن

اسپاسم عضلانی کمر
۱ اسفند ۱۴۰۲

سفتی عضلات در ناحیه کمر با گرفتگی‌های دردناکی همراه است. پیش از مراجعه به پزشک باید با علت آن آشنا شوید. در ادامه برخی از علت‌های این عارضه را توضیح می‌دهیم تا نزد پزشک، شرح حال بهتری از خودتان بگویید. 

اسپاسم عضلانی کمر

دلایل زیر میتواند از جمله مواردی باشد که باعث سفت شدن عضلات کمر شما باشد:

۱_ استفاده بیش از حد از عضلات کمر

ورزش‌های شدید مانند دویدن در مسافت‌های طولانی باعث سفت شدن عضلات کمر می‌شود. فعالیت تمرینی و قدرتی مانند بلند کردن وزنه به ویژه حرکاتی که در آن کشیدگی وجود دارد، باعث سفتی در عضلات پشت و کمر می‌شوند. البته این ورزش‌ها روی هر فرد با توجه به نوع تمرین و طراحی بدن تاثیر متفاوتی دارند.

۲_ آرتروز

آرتریت به عنوان دسته‌ای از بیماری‌های دژنراتیو شامل التهاب مفصل‌ها به‌صورت مزمن می‌شود. در نتیجه با آسیب قابل توجهی به ساختار و درد موضعی همراه است. آرتریت در انواع استئوآرتریت، آرتریت دژنراتیو و آرتریت روماتوئید رخ می‌دهد. معمولا ایجاد التهاب در نتیجه آرتریت نخاعی باعث سفتی و درد در عضلات پشت می‌شود.

۳_ آسیب حاد

گاهی در حوادثی مانند تصادف یا آسیب‌های ورزشی، آسیب شدیدی به کمر وارد می‌شود. علت این آسیب، ضربه به ناحیه کمر است. آسیب‌های حاد می‌توانند باعث ایجاد التهاب و تورم در ناحیه کمر شوند. اگر این آسیب‌دیدگی‌ها حالت کشیدگی یا رگ به رگ شدن را در کمر ایجاد کنند، با علائمی مانند اسپاسم عضلانی کمر  و عضلات آن همراه هستند.

۴_ فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا وضعیتی است که طی آن درد گسترده‌ای در نقاط مختلف بدن و حساسیت و سفتی در عضلات مربوطه مانند عضلات کمر ایجاد می‌شود. این عارضه با مشکلاتی در خواب و خستگی هم همراه است. مطابق برخی تحقیقات، تغییر در فعالیت عصبی باعث ایجاد این بیماری می‌شود و برخی پزشکان، این عارضه را به عنوان یک اختلال عصبی می‌شناسند.

۵_ انقباض بیش از حد غلاف عضلانی کمر

غلاف ماهیچه‌ای سفید رنگی که ستون مهره‌ها را در بر می‌گیرد و باعث انعطاف‌پذیری و حمایت از آن می‌شود، فاسیای توراکولومبار نام دارد. انقباضات بیش از حد این فاسیا می‌تواند باعث سفت شدن عضلات کمر و درد آن شود. وضعیتی که تحت عنوان کمرهای یخ زده شناخته می‌شود.

۶_ دیسک تحلیل رونده یا فتق دیسک

ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیسک تحلیل رونده یا فتق دیسک با بروز دردهایی حاد در ناحیه پایین کمر همراه است. در صورتی که دیسک دچار فتق یا بیرون زدگی شود، به عصب نخاعی کناری خود فشار می‌آورد و با بروز درد و التهاب همراه است. 

بدن برای متوقف کردن این درد و التهاب، عضلات اطراف این ناحیه را سفت می‌کند تا این قسمت را بی‌حرکت نگه دارد. در نتیجه بیمار گرفتگی دردناکی را احساس می‌کند. از دیگر علت‌های سفت شدن عضلات کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان اسپاسم عضلانی کمر

بعد از شناسایی دقیق علت سفت شدن عضلات کمر و اسپاسم آنها پزشک تصمیم می‌گیرد چگونه آن را درمان کند. راه‌های درمان متعددی برای رفع این سفتی وجود دارند. ولی پزشک با توجه به علت این عارضه و شرایط بیمار، بهترین راه را انتخاب می‌کند.

۱_ فیزیوتراپی برای رفع اسپاسم عضلانی 

با توجه به شدت سفتی عضلات، ممکن است مجموعه‌ای از تمرینات کششی آرام برای بهبود علائم کافی باشد. در صورت شدیدتر شدن سفتی این عضلات، فیزیوتراپیست یک برنامه درمانی را برای بیمار طراحی می‌کند. این برنامه درمانی فیزیوتراپی بر حرکاتی متمرکز است که بافت عضلانی را کشیده و طولانی می‌کند و جریان خون را افزایش می‌دهد. در نتیجه سفت شدن عضلات کمر، بهبود پیدا می‌کند. 

۲_ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی

پزشک ممکن است برای دردهای جدی و مزمن، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ناپروکسن را برای بیمار تجویز کند.  NSAIDها به شکل خوراکی یا موضعی مصرف می‌شوند. اما یادتان باشد که این داروها هیچ کمکی به درمان نمی‌کنند و فقط درد را تسکین می‌دهند. همچنین با مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، اندام‌هایی مانند کبد، کلیه، قلب و معده تحت فشار قرار می‌گیرند. 

۳_ گرما درمانی

گرما دادن به ناحیه سفت شده باعث بهبود سفتی، گرفتگی و درد در عضلات می‌شود. قرارگیری در معرض گرما برای مدت طولانی به خصوص بعد از ورزش، بهترین راه برای درمان سفتی عضلات کمر است؛ زیرا انعطاف‌پذیری و جریان خون را در بافت‌های عضلانی افزایش می‌دهد. 

۴_ استراحت کردن

سفتی و گرفتگی عضلات برای درمان به استراحت کافی نیاز دارند. برای مثال در صورت بروز سفتی عضلات کمر به دلیل وجود جراحت در ماهیچه‌های آن، باید دو الی سه روز استراحت کرد. حتما در این دوره استراحت مقدار کمی تحرک داشته باشید تا عضلات از این سفت‌تر نشوند. البته انجام حرکات نادرست هم می‌تواند این سفتی و گرفتگی عضلات کمر را بیش‌تر کند. 

۵_ سرما درمانی

بعد از ایجاد جراحت در عضلات کمر، جریان خون در آن ناحیه افزایش پیدا می‌کند و التهاب و درد به وجود می‌آید. با استفاده از سرما درمانی یا کمپرس یخ، علامت‌های اولین گرفتگی کمر رفع می‌شوند و این سفتی عضلات کمر بهبود پیدا می‌کند. 

۶_ بالا بردن پاها

قرارگیری بدن در موقعیتی خاص می‌تواند سفت شدن در عضلات کمر را بهبود ببخشد و درد آن را تسکین دهد. یکی از این وضعیت‌ها، بالا بردن پاها است. برای این کار می‌توانید در یکی از وضعیت‌های زیر قرار بگیرید:

۷_ تحریک الکتریکی اعصاب از روی پوست یا TENS

این تحریک الکتریکی، عملکردی مشابه طب سوزنی دارد. طی این روش، اعصاب تحریک می‌شوند و نحوه رسیدن پیام درد به مغز تغییر می‌کند. در نتیجه درد کم‌تر می‌شود. TENS با قرار دادن پدهایی روی پوست صورت می‌گیرد.

۸_ ماساژ درمانی

انواع ماساژها شیوه متفاوتی برای تسکین درد و رفع سفتی عضلات دارند. ولی از آنجایی که عضلات کمر تحت فشار زیادی قرار دارند، این فشار به وسیله ماساژ از روی آن‌ها برداشته می‌شود. همچنین طی ماساژ درمانی، جریان خون به محل درد افزایش پیدا می‌کند و منجر به تسکین درد و بهبود سفتی عضلات کمر می‌شود.

از دیگر راه‌های درمان سفت شدن عضلات کمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات