درمان کمر درد با فیزیوتراپی

کمر درد-   مزین
۲۲ شهریور ۱۴۰۱

درمان کمر درد با فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی کمر، در درمان کمر درد فیزیوتراپی، روش های درمانی متعددی را ارائه می دهد که تاثیر آن ها اثبات شده و قطعی است. از جمله این روش ها تمرین درمانی، ترکشن و استفاده از مدالیته های درمانی است.
همچنین فیزیوتراپیست با آموزش رعایت عادات حرکتی صحیح، روش های تسکین درد و انجام تمرینات ویژه در خانه به درمان کمردرد شما کمک خواهد کرد.
با فیزیوتراپی می توانید در اکثر موارد بدون نیاز به انجام عمل جراحی و پرداخت هزینه های بالا و دارو، توان حرکتی کمر خود را به دست آورید.
درمان های فیزیوتراپی کمر درد به دو دسته فعال و غیرفعال تقسیم می شود. درمان های غیرفعال که معمولا به کمک دستگاه ها و یا درمان های دستی توسط فیزیوتراپیست انجام می شود باعث ریلکس شدن عضلات و کاهش درد می شود.
به همین دلیل در ابتدای درمان ، از روش های غیرفعال برای بهبود وضعیت فرد استفاده می شود و هدف این است که بیمار برای انجام درمان های فعال آمادگی پیدا کند. درمان های فعال ، تمرینات و حرکاتی هستند که خود فرد انجام داده و کمر را تقویت کرده و از بروز مجدد کمر درد جلوگیری می کند.

علائم و روش های درمان کمر درد:

 اگر به دنبال یک مطلب جامع در زمینه کمر درد هستید و قصد دارید با علائم کمر درد و روش های درمان آن از جمله فیزیوتراپی درد کمر آشنا شوید خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.
فیزیوتراپی کمر بدون شک یکی از بهترین درمانهای مشکلات کمر بدون استفاده از جراحی و حداقل استفاده از دارودرمانی می باشد در واقع در فیزیوتراپی کمر با استفاده از ورزش و خود بدن به درمان آن خواهیم پرداخت.
درد کمر و یا همان کمر درد یکی از رایج ترین دلایلی است که مردم را به مطب پزشک و فیزیوتراپی می کشاند، موجب از دست دادن کار می شود و علت اصلی ناتوانی در جهان است.

سیاتیک:

درد تیز و شدید از روی باسن و پشت ساق پا حرکت می کند که توسط یک دیسک بزرگ تر یا فتق دیسک که بر روی یک عصب فشار می آورد، ایجاد می شود.۸۵ درصد افراد حداقل یک بار در طول زندگی درد کمر را تجربه کرده اند. کمردرد اولین علت غیبت از کار در کل دنیا می باشد.
خوشبختانه، شما می توانید اقدامات لازم را برای جلوگیری یا از بین بردن بخش هایی از کمر درد انجام دهید.
اگر نتوانید از کمر درد پیشگیری کنید، درمان خانگی ساده و حرکت دادن مناسب بدن اغلب در عرض چند هفته موجب بهبود شما می شود و تاثیر آن را حفظ خواهد کرد. جراحی به ندرت برای درمان کمر درد مورد نیاز است. در ستون فقرات، درصورت ضایعه و درگیرشدن عناصر حساس به درد همانند ماهیچه‌ها و تاندون آنها، رباط‌ها، فاسیا، مفاصل بین مهره‌ای پشتی (مفاصل فاست یا آپوفیزیال)، اعصاب نخاعی و ریشه‌های آنها، عروق خونی و طناب نخاعی به هر دلیلی، احتمال ایجاد درد وجود دارد که ممکن است در همان ناحیه یا نقاط دورتری به شکل دردهای تیرکشنده احساس گردند.

علائمی که موجب درد کمر:

کمردرد، مشکل شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبه رو می شوند. آمار نشان می دهد که ۸۰درصد از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده اند. اگرچه علت کمر درد در بسیاری از بیماران ازطریق شکایت بیمار، آزمون های بالینی و آزمایشگاهی و همچنین تصویربرداری پزشکی قابل شناسایی است . کمردرد، درد رایجی است که می تواند ناراحت کننده و تضعیف کننده باشد و این مشکل می تواند ناشی از آسیب، فعالیت و برخی مشکلات پزشکی باشد. کمردرد، به دلایل مختلف می تواند بر افراد در هر سنی تاثیر بگذارد که همانطور که افراد مسن تر می شوند، احتمال گسترش درد کمر به دلیل عواملی چون کارهای قبلی و بیماری های دیسک فاسد شده افزایش می یابد. درد پایین کمر ممکن است به ستون فقرات (کمری استخوانی)، دیسک ها بین مهره های ستون فقرات، طناب نخاعی و اعصاب، ماهیچه های پشت کمر، اندام های داخلی شکمی و لگن و پوست اطراف ناحیه کمری مرتبط باشد. درد بالای کمر، ممکن است ناشی از اختلالات آئورت، تومور در سینه و التهاب ستون فقرات باشد.کمر انسان از یک ساختار پیچیده از ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و استخوان تشکیل شده است که با هم برای حمایت از بدن عمل می کنند و ما را قادر می سازند که به اطراف حرکت کنیم.

شیوه پیشگیری:

پیشگیری از دردهای کمر یک عامل مهم جهت بهبود مناسبات اقتصادی، مشارکت فعال افراد در جامعه و کاهش هزینه‌های درمانی است. بسیاری از عوامل مهم پیشگیری از کمردرد عبارتنداز:

۱- پرهیز از یک وضعیت ثابت، به ویژه نشستن طولانی مدت روی صندلی اجتناب از حرکات سریع و چرخشی در ستون فقرات

۲- اگر مجبور به کار در حالت ایستاده هستیم، باید به گونه‌ای شرایط را مهیا کنیم که مجبور به خم کردن تنه نباشیم.

۳- پرهیزاز بلندکردن اجسام سنگین، به خصوص در حالت ایستاده با زانوهای صاف.

۴- استانداردسازی محیط‌های کار و خانه ازنظر ارتفاع مناسب اجسام در دسترس.

۵- کاهش وزن درصورت چاقی.

۶- تقویت ماهیچه‌های ستون فقرات براساس اصول صحیح. امروزه علم فیزیوتراپی می‌تواند یک روش مناسب و مفید را در این زمینه ارائه کند.

۷- پرهیزاز رانندگی طولانی مدت و در نظر گرفتن توقف‌هایی در مسیر.

۸- پرهیزاز تشک‌های نرم حجیم و استفاده از بالش‌های مناسب زیر سر.

۹- داشتن اعتماد به نفس و روحیه‌ای شاد به جای اضطراب و تشویش. افراد مضطرب معمولاً کنترل مناسبی بر وضعیت بدنی خود در فعالیت‌های روزمره ندارند، بنابراین مستعد آسیب بیشتری هستند.

تفاوت دیسک کمر با دردهای سیاتیک:

مردرد یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به پزشک در دنیاست؛ به طوری که ۸۵ درصد افراد در طول زندگی دچار کمر درد می‌شوند. کمردردها موجب از دست رفتن بیشترین ساعات کار و زندگی فعال انسان‌ها می‌شود و علت مصرف بسیاری از مسکن‌ها هستند. هرچه جوامع متمدن‌تر می‌شوند، میزان بروز کمر درد نیز افزایش می‌یابد؛ چراکه زندگی ماشینی، بی‌تحرکی، ورزش نکردن، نشستن طولانی مدت پشت میز یا رانندگی کردن طولانی مدت و… از عوامل افزایش بروز کمردرد هستند. در همین راستا سید مسعود هاشمی – رییس انجمن درد ایران با بیان اینکه کمردردها علل مختلفی دارند، به ایسنا می‌گوید: اختلالات ستون فقرات، بیماری دیسک بین مهره‌ای، تاندون‌ها و عضلات از علل ایجاد درد در کمر هستند. همچنین ممکن است کمردرد منشاء عصبی و درگیری اعصاب کانال نخاع داشته باشد. در بین علل کمردردها، دیسک بین مهره‌ای از شایع‌ترین علل آن است. هاشمی با بیان اینکه ستون فقرات چند بخش دارد، می‌گوید: ستون فقرات از ابتدا دارای هفت مهره گردنی، در ادامه ۱۲ مهره پشتی و نهایتا پنج مهره کمری و استخوان خاجی و دنبالچه است. ستون فقرات در هر بخش دارای انحناست. این قوس یا انحنا به فعالیت طبیعی بدن کمک می‌کند که اگر دچار اختلالاتی در این انحناها شویم، شاهد بروز کمردرد خواهیم بود. تغییر شکل ستون فقرات یا بر اثر بروز بیماری است یا وجود درد موجب این تغییر می‌شود. برای مثال به مرور زمان با بروز آرتروز، انحنای ستون فقرات دچار تغییر شکل می‌شوند.

کمر در-  مزین

دیسک های برجسته :

به همان روش قبلی، یک دیسک بزرگ ممکن است که منجر به فشار بیشتر بر روی یک عصب شود.

بهترین درمان غیر دارویی کمر درد:

استراحت، آب درمانی، استخر و انجام حرکت‌های ساده ورزشی نه تنها در بهبود درد‌های ناحیه کمر مؤثر هستند بلکه از آسیب‌های بعدی در این منطقه هم جلوگیری می‌کنندهمچنین پزشک به بیماری که مبتلا به درد‌های ناحیه کمر است هیچ گاه استراحت مطلق تجویز نمی‌کند و تنها توصیه می‌کند که از جابجایی بار سنگین خودداری و از انجام ورزش‌های سنگین جلوگیری کند.

پیش گیری از کمر درد:

گام هایی برای کاهش خطر توسعه درد کمر, عمدتاً شامل پرداختن به برخی عوامل خطر است.

ورزش:

ورزش منظم به ایجاد استحکام و کنترل وزن بدن کمک می کند. فعالیت های هوازی با تاثیر کم می توانند سلامت قلب را بدون فشار و یا تکان دادن کمر افزایش دهند. قبل از شروع هر برنامه تمرینی, با یک مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

رژیم غذایی:

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی کلسیم و ویتامین D کافی است. یک رژیم غذایی سالم نیز به کنترل وزن بدن کمک می کند.

سیگار کشیدن:

درصد بالایی از سیگاری ها در مقایسه با افراد غیر سیگاری از درد کمر رنج می برند.

وزن بدن:

وزن و چربی که افراد حمل می کنند، خطر گسترش درد کمر را تحت تاثیر قرار می دهند. تفاوت در فشار ناشی از درد بین افراد چاق و متوسط قابل توجه است. افرادی که وزن خود را در ناحیه شکمی حمل می کنند، در مقابل کفل و ناحیه کفل نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

شکل بدن هنگام ایستادن:

دقت کنید که یک موقعیت لگن خنثی داشته باشید. صاف بایستید، سرتان را به جلو خم کنید، کمرتان صاف باشد، و وزن خود را به طور مساوی روی هر دو پایتان متعادل کنید. پاهایتان را مستقیم و سر خود را در راستای ستون فقرات خود مرتب نگاه دارید.

شکل بدن هنگام نشستن:

یک صندلی خوب برای کار کردن باید پشتیبانی کمر خوبی داشته باشد، دست بر پایه صندلی قرار داشته باشد. سعی کنید پاهایتان را به سطح باسن خود نگاه دارید و روی زمین صاف نگاه دارید و یا از یک چهارپایه استفاده کنید. شما باید به طور ایده آل قادر به نشستن و ایستادن در قسمت کمی از کمر خود باشید. اگر از کیبورد استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که آرنج ها در زاویه درستی قرار داشته باشند و بازوهایتان افقی بمانند.

بلند کردن اشیا:

هنگام برداشتن هر چیزی، از پاهای خود برای انجام بلند کردن، به جای کمرتان استفاده کنید. پشت خود را تا جایی که می توانید صاف نگاه دارید و پاهایتان را کمی به جلو نگاه دارید، تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید. وزن را نزدیک به بدن خود را نگه دارید و پاها را صاف کنید در حالی که موقعیت پشت خود را تا حد امکان تغییر نمی دهید. خم شدن اولیه اجتناب ناپذیر است، اما وقتی کمر را خم می کنید، سعی کنید خودتان خم نشوید و مطمئن شوید که ماهیچه های شکم تان منقبض می شوند به طوری که لگن تان به داخل کشیده می شود. بسیار مهم است که پاهای خود را قبل از بلند کردن صاف نکنید و یا از پشت خود برای اغلب کار استفاده کنید.

مهمترین علت کمردرد:

سلامت سیستم اسکلتی، عضلانی و عصبی مسئله مهمی در سلامتی افراد است، بیماری‌های نخاعی مربوط به دیسک کمر، تنگی کانال، انحراف ستون فقرات و جابه جایی مهره‌هاست و در این میان برخی از کمردرد‌ها مربوط به بیماری ارتوپدی، مفصل لگن و درد‌های عضلانی مربوط به اسپاسم عضلات ستون فقرات هستند. اغلب پزشک می‌تواند با یک آزمایش یا عکس از کمر، علت درد کمر را تشخیص دهد، ا اگر دیسک کمر دچار بیرون زدگی شده باشد پزشک یکسری بررسی‌های تکمیلی را انجام می‌دهد و در صورتی که ستون فقرات منحرف یا جا به جایی مهره‌ها روی داده باشد با یک رادیو گرافی ساده پزشک می‌توان علت درد را در ناحیه ستون فقرات و کمر متوجه شود. اصغری نوسری ضمن اشاره به اینکه ام آر‌ای یک ابزار تشخیصی است و می‌تواند فتق دیسک یا مشکلات استخوانی، ماهیچه ها و بافت را به وضوح نشان دهد بر ضرورت پیگیری درد‌های ناحیه کمر به خصوص در سنین بالا تاکید کرد.

تمرین های بدنی برای مقاوت در برابر کمر درد:

تمرین های بدنی که به شرح آن ها می پردازیم برای حفظ قوای عضلانی و کمک به هرچه فعال تربودن شما طراحی شده اند. اگر به ورزش کردن عادت ندارید، اول برنامه را به آرامی شروع کنید. تعداد این تمرین ها را هنگامی که بدنتان آمادگی لازم را پیدا کرد اضافه کنید. در شروع، هر تمرینی را پنج بار تکرار و بعد پنج تا پنج تا اضافه کنید. اگر در انجام تمرین خاصی، درد و نارحتی احساس می کنید، آن را انجام ندهید و تمرین های پیشنهاد شده دیگر را انجام دهید. از وزنه استفاده نکنید. تمرین ها را منظم انجام دهید. تمرین های سبک و منظم بسیار با ارزش تر از تمرین های سنگینی است که بعد از یک هفته کاملا کنار گذاشته شود.

۱- به پشت بخوابید. زانوها را خم کنید و کنار یکدیگر قرار دهید. حال آن ها را به سمت راست و چپ حرکت دهید.

۲- در همان حالت قبل، باسن را بالا و پایین ببرید.

۳- به پشت بخوابید و زانوها را به آرامی به سمت قفسه سینه بکشید.

۴- به پشت بخوابید و زانو ها را خم کنید. با سفت کردن عضلات شکم, پشت خود را صاف کنید. بعد سر وشانه ها را از زمین بلند کنید و دست ها را به زانو برسانید. به آرامی سر جای اول برگردید و ماهیچه ها را شل کنید.

۵- به شکم بخوابید. با زانوی صاف کل اندام تحتانی را به نوبت بلند کنید.

۶- به شکم بخوابید. ساعد را روی زمین قرار دهید و سر و شانه ها را بالا ببرید.

 

مشاوره رایگان با ی فیزیوتراپی مزین:

تلفن های تماس:

۰۲۱۲۲۱۴۵۶۵۱۰۹۱۹۸۰۴۹۰۶۰

آدرس مراکز درمانی فیزیوتراپی مزين :

١) تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف
٢) تهران، بام سعادت آباد، بلوار حق شناس، برج آرک طبقه همکف

 

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات