تجربیات درمانی خار پاشنه

تجربه شخصی درمان خارپاشنه
۱۹ فروردین ۱۴۰۳

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان دچار خار پاشنه هستید و می‌خواهید آن را درمان کنید، در این مقاله به مطالعه تجربه شخصی درمان خار پاشنه در ۳ بیمار می‌پردازیم. اگرچه ممکن است تجربیات شخصی افراد با هم متفاوت باشد، اما این تجربه ها می‌توانند به شما کمک کنند تا از زاویه دید فرد دیگری به درمان خار پاشنه نگاه کنید.

خارپاشنه، یک زائده استخوانی در زیر استخوان پاشنه است که می‌تواند با ایجاد التهاب و سبب درد زیادی شود. افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، راه‌های مختلفی را برای حل آن طی می‌کنند.

میزان پاسخگویی درمان خارپاشنه با زالو؟

اولین تجربه مربوط به خانمی ۴۳ ساله، خیاط و دارای بیماری زمینه‌ای دیابت و اضافه وزن است. پس از تشخیص عارضه، طبق توصیه دوستان و بدون تجویز فیزیوتراپیست، ایشان برای مداوای خار پاشنه، اقدام به درمان با زالو کرده بودند. زالو معمولا در دو طرف تاندون آشیل انداخته می‌شود (مخصوصا قسمت داخلی). 

به گفته ان طب سنتی، این جانور خون کثیف اطراف پاشنه پا و خار پاشنه را می‌مکد و با بیرون‌راندن خون آلوده سبب کاهش التهاب می‌شود. وقتی التهاب کاهش می‌یابد، درد نیز کم می‌شود.

پس از گذراندن ۱۰ جلسه زالو درمانی، درد و التهاب پاشنه‌ی پای ایشان بصورت جزئی کم شد، اما پس از گذشت زمان کوتاهی، برگشته و خار پاشنه ایشان عود کرد.

درمان خار پاشنه با شاک ویو تراپی

تجربه درمان خارپاشنه با شاک ویو تراپی

پس از تجربه درمان ناموفق توسط زالودرمانی، بیمار به فیزیوتراپ مراجعه کرده و به دلیل اینکه خار پاشنه ایشان در مراحل ابتدایی بود، تکنیک شاک ویو تراپی (Shock wave therapy) روی ایشان نتیجه مثبت داده و پس از گذراندن جلسات لازم، التهاب ایجاد شده و درد در ناحیه پاشنه پای ایشان، بصورت قابل توجهی کاهش یافته و بهبود پیدا کرد.

شاک ویو تراپی (Shock wave therapy) یک گزینه درمانی غیرتهاجمی برای خار پاشنه است. این روش شامل استفاده از امواج صوتی با انرژی بالا برای تحریک روند بهبود طبیعی بدن است. امواج ضربه‌ای با استفاده از دستگاه خاصی به پوست وارد شده و به ناحیه آسیب‌دیده منتقل می‌شود.

شاک ویو برای خار پاشنه با افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده عمل کرده و باعث بهبود و کاهش درد می‌شود. امواج ضربه‌ای همچنین تشکیل رگ‌های خونی جدید را تحریک کرده و باعث رشد بافت جدید می‌شوند، که همگی می‌توانند به‌کاهش التهاب و بهبود تحرک کمک کنند.

شاک ویو تراپی معمولاً حدود ۱۵ تا ۳۰ دقيقه طول می‌کشد و به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. اکثر بیماران برای دستیابی به نتایج مطلوب نیاز به چندین درمان در طی چند هفته دارند. این روش با مکانیزم تحریک مکانیکی (mechanical stimulus) برای پاسخ رگ‌زایی و بافت‌سازی عمل می‌کند.

به‌طور کلی، شاک ویو تراپی یک گزینه درمانی ایمن و موثر برای خار پاشنه با حداقل عوارض جانبی در نظر گرفته می‌شود و تجربه شخصی درمان خار پاشنه این بیمار نیز درباره این درمان کاملا مثبت است.

با این حال، ممکن است برای همه مناسب نباشد، بنابراین لازم است که با یک مشورت کنید تا مشخص شود که آیا شاک ویو تراپی جهت درمان خار پاشنه برای شما مناسب است یا خیر.

چه زمانی به جراحی خار پاشنه نیاز دارم؟

بیماری دیگر با سابقه ورزشکاری و اشتغال در رستوران که سرپایی طولانی مدتی را ایجاب می‌کرد، به دلیل پاسخگو نبودن روش‌های غیرتهاجمی دیگر، پس از پیشنهاد توسط ارتوپد، مجبور به انجام جراحی برای رفع خار پاشنه خود شدند.

جراحی خار پاشنه معمولاً زمانی در نظر گرفته می‌شود که درمان‌های محافظه‌کارانه دیگر نتوانند علائم مرتبط با خار پاشنه، مانند درد مزمن و التهاب در ناحیه پاشنه را کاهش دهند.

تصمیم برای انجام عمل جراحی خار پاشنه معمولاً با مشورت درمانگر، مانند جراح ارتوپد گرفته می‌شود. آن‌ها وضعیت بیمار را ارزیابی کرده و عواملی مانند شدت علائم، تأثیر بر فعالیت‌های روزانه و میزان موثر ‌بودن درمان‌های محافظه‌کارانه را در نظر می‌گیرند.

درمان‌های محافظه‌کارانه برای درمان این عارضه شامل موارد زیر هستند:

اگر اقدامات پیشگیرانه سبب بهبود کافی نشوند، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. روش جراحی برای خار پاشنه معمولاً شامل برداشتن برآمدگی استخوانی و آزادکردن رباط‌ها یا تاندون‌های سفت‌شده است.

با این حال، جراحی به‌طور کلی به‌عنوان آخرین راه حل در نظر گرفته می‌شود و تنها زمانی توصیه می‌شود که سایر درمان‌ها بدون تاثیر بوده و علائم بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. در تجربه شخصی این بیمار برای رفع خار پاشنه، به دلیل نیاز برای بازگشت به سبک زندگی سابق و رفع کلی این مشکل، جراحی بهترین راه بود.

تزریق برای درمان خارپاشنه در چه مرحله‌ای پاسخگو است؟

خانمی خانه‌دار با سابقه کار در بیمارستان، و سابقه خار پاشنه طولانی مدت، به دلیل عود مجدد آن، پس از انجام فیزیوتراپی و ماساژ درمانی در خانه، برای تسکین درد و پس از مشورت با فیزیوتراپیست، اقدام به تزریق در پاشنه کردند. این تزریق‌ها برای مدت نسبتاً طولانی باعث رفع درد و التهاب می‌شوند.

تزریق‌ها معمولا به‌عنوان درمانی پیشگیرانه برای خار پاشنه استفاده می‌شوند؛ زمانی که سایر اقدامات غیرتهاجمی به‌اندازه کافی درد را کم نکرده‌اند. به‌طور معمول، تزریق در مرحله میانی درمان، پس از انجام اقدامات اولیه مانند استراحت، دستگاه‌های ارتز، تمرین‌های کششی و فیزیوتراپی انجام می‌شود.

۱_ تزریق کورتیکواستروئید

در این تزریق‌ها داروهای ضد التهابی قوی را مستقیماً به داخل ناحیه آسیب‌دیده وارد می‌کنند. این دارو می‌تواند با کاهش التهاب، درد پاشنه را کم کند.

۲_ تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)

درمان PRP به معنای تزریق یک محلول غلیظ از پلاکت‌های خود بیمار است که حاوی فاکتورهای رشد هستند. این محلول می‌تواند باعث بهبودی و بازسازی بافت شود.

۳_ تزریق پرولوتراپی

پرولوتراپی که به‌عنوان درمان تزریقی بازسازی‌کننده نیز شناخته می‌شود، شامل تزریق یک محلول (اغلب حاوی دکستروز یا سایر مواد) به ناحیه آسیب‌دیده برای تحریک پاسخ درمانی طبیعی بدن و تقویت رباط‌ها و تاندون‌ها است.

تزریق‌ها می‌توانند به‌طور موقت درد و التهاب مرتبط با خار پاشنه را تسکین دهند؛ اما ممکن است علت زمینه‌ای این بیماری را برطرف نکنند.

آیا اوزون‌تراپی برای درمان خارپاشنه پاسخ گو هست؟

بر اساس تجربه شخصی بیماران ما، اوزون‌تراپی برای درمان خارپاشنه موثر نیست و تنها می‌تواند سبب هدررفت هزینه و وقت بیمار شود.

اوزون‌تراپی یک روش درمانی بحث‌برانگیز است که شامل تزریق گاز ازن به قسمت‌های مختلف بدن برای اهداف درمانی است. برخی پزشکان از استفاده از آن در درمان خار پاشنه دفاع می‌کنند، اما برخی دیگر، اثربخشی و ایمنی را رد می‌کنند. شواهد علمی محدودی وجود دارد که نشان دهد استفاده از اوزون‌درمانی برای درمان خار پاشنه مفید است.

قبل از در نظر گرفتن اوزون درمانی یا هر درمان جایگزین دیگری برای خار پاشنه، ضروری است که با یک فردی باتجربه در زمینه مراقبت های بهداشتی واجد شرایط مشورت کنید.

درمان خار پاشنه

سخن آخر

خار پاشنه یک زائده استخوانی زیر استخوان پاشنه است که می‌تواند درد و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند. درمان‌ خار پاشنه، معمولا پیشگیرانه است. ترکیبی از استراحت، فیزیوتراپی یخ، ورزش و… معمولا می‌تواند درد را کاهش داده و فرد را به زندگی طبیعی خود برگرداند. اما گاهی نیاز به درمان‌های بیشتر مانند تزریق، شاک ‌ویو تراپی و… است. آخرین راه چاره برای درمان خار پاشنه، جراحی است. این درمان پس از این‌که سایر درمان‌های پیشگیرانه موفق نشدند درد را بکاهند، استفاده می‌شود.

امیدواریم مطالعه این تجربیات شخصی برای بهبود خار پاشنه برای شما مفید فایده بوده باشد.

کلینیک فیزیوتراپی سعید مزین در سعادت آباد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماسخانهمقالات